تبیان، دستیار زندگی
دنیای جانداران میكروسكوپی دنیایی بس بزرگ است. انسان ها از میكروب غالباً تصور ناخوش آیندی دارند و با نام میكروب مفهوم درد و رنج و بیماری را به یاد می آورند. در صورتی كه واقعیت چنین نیست ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آدمی و میكرب ها

دنیای جانداران میكروسكوپی دنیایی بس بزرگ است. انسان ها از میكروب غالباً تصور ناخوش آیندی دارند و با نام میكروب مفهوم درد و رنج و بیماری را به یاد می آورند. در صورتی كه واقعیت چنین نیست.

واژه ی میكروب از دو كلمه كوچك و زیستن گرفته شده است. بنابراین هر جاندار كوچك و ذره بینی میكروب  است.

زندگی انسان و سایر جانوران به وجود میكروب ها وابسته است بسیاری از نیازهای ما توسط میكروب ها تهیه می شود.

مانند:

نان، ماست، پنیر، چای، ترشی ها و ... و حتی بعضی از داروها و ویتامین ها توسط میكروب ها بدست  می آید.

آدمی و میكرب ها

امروزه با استفاده از علم بیوتكنولوژی توانسته اند برخی از مواد غذایی ، دارویی، سوختی، شیمیایی و حتی كودهای شیمیایی را تهیه كنند.

میكروب ها معمولاً در كنار هم رشد می كنند. از رشد و تقسیم میكروب ها اجتماعی از آن ها به وجود می آید به اجتماع میكروب ها كلونی می گویند. كلونی میكروب ها با چشم غیر مسلح دیده می شوند. كلونی میكروب ها، شكل ها، رنگ ها و ویژگی های متفاوت دارند.

آدمی و میكرب ها

بیماری زایی میكروب ها:

بعضی از میكروب ها برای به دست آوردن محیط مناسب ممكن است وارد بدن انسان، گیاه، یا جانوران شوند. در این حالت میكروب را انگل و جانداری كه میكروب وارد بدنش شده است میزبان نام دارد.

میكروب ها در درون بدن میزبان رشد و تولید مثل و حتی مواد سمی هم تولید می كنند و به سلول های میزبان آسیب می زنند در این حالت بیماری میكروبی بروز می كند.

هر بیماری سخت میكروبی سه مرحله دارد:

1) مرحله جایگیری: در این مرحله میكروب وارد بدن می شود و خود را به محل مناسب خود می رساند.

2) مرحله حاد: شخص بیمار می شود و همه نشانه های بیماری آشكار می شود.

3) مرحله نقاهت: در این مرحله بدن بر میكروب غلبه كرده و رفته رفته تواناتر می شود.

آدمی و میكرب ها

سرعت رشد بعضی از میكروب ها بسیار كند است و مبارزه ی بدن و میكروب نیز به كندی صورت می گیرد و مدت ها به طول می كشد این گونه بیماری ها را مزمن می گویند. بیماری سل و یا جزام از جمله بیماری های مزمن هستند كه در آن ها مبارزه بدن و میكروب ماه ها و حتی سال ها طول می كشد.

اصول كخ:

رابرت كخ دانشمند آلمانی مطالعات وسیعی را پیرامون بعضی از بیماری های میكروبی انجام داد.

او توانست عامل بیماری سیاه زخم(باسیلوس آنتراسیس) و سل (مایكوباكتریوم توبركلوزیس) را كشف كند و یا درباره میكروب وبا (ویریوكلرا) و مالاریا(پلاسمودیوم) تحقیق وسیعی انجام دهد.

روش تحقیق كخ كه به اصول كخ مشهور است ثابت می كند كه بین بعضی میكروب ها و بیماری ها ارتباط وجود دارد.

این اصول عبارتنداز:

1) میكروب عامل بیماری باید به تعداد زیاد در بدن بیمار وجود داشته باشد.

2) این میكروب را باید بتوان به دست آورد و پرورش داد.

3) میكروب پرورش داده شده باید بتواند فرد سالم را بیمار كند و همان بیماری را به وجود آورد.

4) امكان دوباره پرورش میكروب وجود داشته باشد.

ویروس ها

ویروس ها عوامل كوچكی هستند كه فقط دارای یك نوع اسیدنوكلثیك (RNA , DNA) هستند این عوامل فقط قادر اند كه تولید مثل كنند اما هیچ یك از سایر كارهای موجودات زنده را انجام نمی دهند. ویروس ها فقط در درون سلول های زنده می توانند تولید مثل كنند. بنابراین انگل های اجباری هستند. اسیدنوكلثیك ویروسی توسط پوسته ای از جنس پروتئین پوشانده شده است.

ویروس ها چنان كوچكند كه با میكروسكوپ های معمولی قابل مشاهده نیستند و برای دیدن آن ها از میكروسكوپ های بسیار قوی (الكترونی) استفاده می شود.

آدمی و میكرب ها

ماده وراثتی ویروس (اسیدنوكلثیك) دارای تمامی اطلاعات لازم برای برنامه ریزی سلول میزبان است و می تواند به كمك سلول میزبان تمام مولكول های لازم برای ساخت ویروسی جدید را بسازد. ویروس ها قادرند هر موجود زنده ای را از قبیل (باكتری ها، قارچ ها، تك سلولی ها، جانور مانند گیاهان، جانوران، انسان) آلوده كنند.

ویروس ها اقسام مختلفی دارند به دلیل انگل بودن اغلب آن ها مضرند و گروه كوچكی از آن ها بی زیان هستند.

ساختمان بعضی از ویروس ها مثل ویروس ایدز پیچیده است.

بعضی از بیماری های ویروسی عبارتند از :

اوریون، انفولانزا، سرخك، سرخجه، واكسینیا، آبله ، سرماخوردگی، تبخال، آبله مرغان، هپاتیت، ویروس های تومورزا و سرطان زا، ایدز


مرکز یادگیری سایت تبیان

تجمیع : فاطمه گودرزی