تبیان، دستیار زندگی
معمولا همه افراد در آستانه سال جدید هدف ها و برنامه های جدیدی را برای خود طراحی می کنند، اما متاسفانه در پایان سال، بیشتر هدف ها و خواسته هایشان بدون نتیجه باقی می ماند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال جدید ، هدف های جدید


معمولا همه افراد در آستانه سال جدید هدف ها و برنامه های جدیدی را برای خود طراحی می کنند، اما متاسفانه در پایان سال، بیشتر هدف ها و خواسته هایشان بدون نتیجه باقی می ماند.

سال جدید، هدف‌های جدید

آیا به یاد دارید در آستانه سال 91 تصمیمات شما چه بوده اند؟ آیا توانسته اید به آنها جامه عمل بپوشانید؟ امیدواریم پاسخ شما مثبت باشد و تصمیمات خود را مرحله عمل رسانیده باشید، اما اگر جزء افرادی هستید که در این مسیر موفق نبوده اید، به مطالب این مقاله توجه کنید.

بیشتر افراد برای شروع سال جدید معمولا دو تصمیم عمده ترک عادت های منفی و تلاش برای تغییر سبک زندگی را درنظر دارند.

ترک عادت های منفی به چه معناست؟

بسیاری از افراد عاقه مندند برخی عادت های منفی خود را کنار بگذارند. برای مثال سیگار را ترک کنند، تنبلی را کنار بگذارند و ورزش را شروع کنند. اما با کمال تاسف هیچ وقت موفق به انجام این موارد نمی شوند و یا اگر قدمی هم برداشته اند، خیلی زود با گفتگوهای درونی خود را متقاعد کرده اند که عادت منفی، فواید و لذت هایی دارد، پس دوباره آن را از سر گرفته اند و تصمیم خود را بطور کلی فراموش کرده اند.

تلاش برای تغییر سبک زندگی به چه معناست؟

برخی افراد معمولا از وضعیت تحصیلی، شغل ، تفریح، ارتباطات، مسایل جسمانی خود و بسیاری موارد دیگر ناراضی هستند. در این حالت ممکن است به خود قول بدهند که حتما این موضوع را در سال جدید بطور معجزه اسایی حل خواهند کرد، اما در پایان سال با کمال تاسف خود را در همان نقطه آغاز می یابند.

موارد مذکور برای بسیاری از ما آشناست، رویا پردازی و سپس ناامیدی. اما به راستی دلیل عدم موفقیت چیست؟ در واقع عمده ترین مشکلی که در رابطه با تصمیم های ما برای سال جدید و هر زمان دیگری وجود دارد، این است که اولا این خواسته ها بسیار نامفهوم، مبهم و کلی هستند، ثانیا به آنها تعهد نداریم  و ثالثا بطور ناخواسته بر جنبه های منفی موضوع تمرکز می کنیم نه بر روی جنبه های مثبت.

برای مثال: ذهن ممکن است بر روی کشیدن سیگار و لذت حاصل از آن تمرکز کند، بجای آن که بر نکشیدن سیگار و فواید آن تمرکز شود. اگر شما یک فرد سیگاری هستید و قصد ترک کردن آن را دارید، می توانید به جای تجسم لذت حاصل از کشیدن سیگار، با خود بگویید، مهمترین سودی که ترک سیگار برای من دارد این است که سرفه هایم  کمتر خواهد شد. سالم تر خواهم بود، ذخیره مالی خواهم داشت، و سلامت اطرافیانم را به خطر نخواهم انداخت.

تصمیم برای انجام یک کار مثبت و یا ترک یک عادت منفی فقط محدود به شروع سال جدید نمی شود، اگرچه سال جدید نزدیک است، هم اکنون برای تغییرات مثبت اقدام کنید

حالا که موانع رسیدن به هدف هایتان را شناختید به منظور موفقیت هر چه بیشتر به نکات ذیل توجه کنید:

زندگی خود را ارزیابی کنید: همواره و به ویژه در اغاز هر سال جدید، زندگی خود را دوباره ارزیابی کنید و از خود بپرسید، آیا درباره شیوه زندگی ام احساس خوبی دارم؟ آیا کار مثبت و ارزشمندی در طول سال انجام داده ام؟ آیا معنای مثبتی مثل عشق و شادکامی و لذت در زندگی دارم/ چگونه می توانم رشد کنم؟

هدف های واقع بینانه برای سال جدید طراحی کنید: هدف هایی را طراحی کنید که قابل دسترس، قابل اندازه گیری و محدود به زمان باشد. به عبارتی حتما زمان شروع و پایان هدف مشخص باشد.

مداومت و پشتکار داشته باشید: هر روز زمان مشخصی را به کارهای مورد نظر خود مثل ورزش، عبادت، مطالعه و... اختصاص دهید و نسبت به انجام ان امور در زمان مقرر متعهد بوده و استمرار داشته باشد.

تغییر سبک زندگی

از هر اقدام کوچکی رضایت داشته باشید: وقتی در مسیر رشد خودتان گام برمی دارید ، حرکت های کوچک بهتر از ایستادن است، پس اگر در برخی گام ها کند بوده اید و یا موفقیت زیادی نداشته اید، ناامید نشوید و بر حرکت های مثبت خود متمرکز شوید. همواره محدودیت های خود را نیز در نظر بگیرید.

از اشتباهات خود بیاموزید: اگر در مسیر رسیدن به هدف هایتان، مشکلاتی پیش امد و یا اشتباهاتی رخ داد، به جای افسوس و احساس شکست، درس های لازم را بیاموزید و با تجربه بهتری به مسیرتان ادامه دهید. برای یادگیری از اشتباهات، تواضع، جرات و حمایت لازم است.

تصمیم برای انجام یک کار مثبت و یا ترک یک عادت منفی فقط محدود به شروع سال جدید نمی شود، اگرچه سال جدید نزدیک است، هم اکنون برای تغییرات مثبت اقدام کنید.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: مهارت های اساسی زندگی سالم . نوشته خسرو امیرحسینی - نشریه پیام مشاور.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.