تبیان، دستیار زندگی
سفره عقد چیدن کار دشواری است که هر کسی از آن سررشته ندارد. به همین دلیل هم هست که کسانی که این کار را به طور حرفه ای انجام می دهند، هزینه های سنگینی برای آن از شما دریافت می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفره عقد را خودتان آماده کنید


سفره عقد چیدن کار دشواری است که هر کسی از آن سررشته ندارد. به همین دلیل هم هست که کسانی که این کار را به طور حرفه ای انجام می دهند، هزینه های سنگینی برای آن از شما دریافت می کنند. اما شاید با یاد گرفتن چند اصل ساده برای چیدن این سفره بتوانید هزینه سفره عقدتان را به حداقل برسانید.

سفره عقد را خودتان آماده کنید

برای چیدن و تزئین گردو، بادام و فندق می‌توان از روش‌‌های گوناگون استفاده كرد. اگر ظرف‌های زیبایی در اختیار دارید كه خود به تنهایی چشمگیر و زیباست گردو، بادام و فندق را بدون هیچ تزئینی در آنها بریزید. فقط قبل از این كار از اسپری‌های براق‌كننده استفاده كنید و فرصت دهید تا آنها كاملا خشك شود. اگر ظروف شما پایه‌دار است، حتی می‌توانید پایه‌های آنها را با گل‌های مصنوعی یا طبیعی همراه با روبان‌های مختلف تزئین كنید. همچنین می‌توانید سیم‌های كوتاهی را به شكل دایره در آورده و داخل تور قرار دهید. با تاباندن انتهای سیم‌ها، تور را روی دایره ثابت كنید. سپس گردو یا... را داخل هر تور گذاشته و تور را كمی تا كنید. این تورهای حاوی گردو و بادام را می‌توانید به اشكال گوناگون كنار هم قرار دهید.

اگر دلر با مته خیلی ظریف در اختیار دارید روی پوست گردو، بادام و فندق‌ها دو سوراخ نزدیك به هم ایجاد كنید و بعد سیم را به اندازه تقریبا ده سانتی‌متر ببرید و ازدو سوراخ ایجاد شده رد كنید و دوسر سیم را به هم بتابانید. سپس با تاباندن سیم‌ها به یكدیگر، خوشه‌هایی از گردو و بادام و فندق درست كنید. در غیر این‌صورت می‌توانید برای خوشه‌كردن آنها از تورهای دانه درشتی كه در رنگ‌های گوناگون موجود است، استفاده كنید. برای مثال گردوها را دانه‌دانه داخل تور بگذارید. سپس تور را محكم روی گردو بكشید و با سیم آن را محكم كنید. مجددا با تاباندن سیم‌ها خوشه خود را به اندازه‌ای كه مایلید درست كنید. این خوشه‌ها را می‌توانید داخل ظروف پایه‌دار قرار دهید به شكلی كه مقداری از خوشه از ظرف آویزان باشد. در كنار خوشه‌ها می‌توان از انواع گل‌ها برای زیبایی بیشتر استفاده كرد.

همچنین می‌توانید از یونولیت‌هایی كه به شكل توپ در اندازه‌های مختلف در بازار موجود است، استفاده كنید یا خودتان با برش اسفنج را به شكل كروی دربیاورید. نوع اسفنجی كه استفاده می‌كنید نباید نرم باشد كه سریع خرد شود. سپس كره خود را با استفاده از اسپری یا چسباندن كاغذ كاهی به رنگ گردو، فندق و بادام در بیاورید كه پس از چسباندن، منافذ بین آنها نمایان نباشد. گردو، بادام و فندق‌ها را به صورت فشرده و با حوصله با استفاده از چسب حرارتی روی كره بچسبانید. بادام‌ها را می‌توانید به شكل خوابیده یا از سمت پهن پوسته به كره بچسبانید. اندازه آنها نیز مهم است مثلا از گردوهای یك اندازه برای هر گوی استفاده كنید. پس از اتمام كار روی گوی‌ها را اسپری براق‌كننده بزنید.

امروزه گلدان‌های بلند شیشه‌ای در اندازه و طرح‌های گوناگون موجود است كه می‌توانید درسه اندازه مختلف، در هركدام یكی از آنها را بریزید و در كنار هم در گوشه‌ای از سفره قرار دهید. گردو، بادام و فندق‌ها را می‌توانید با استفاده از اسپری به رنگ‌های طلایی یا نقره‌ای یا هر رنگی كه مایلید در بیاورید. اگر سفره شما سبك سنتی دارد، می‌توانید كیسه‌هایی از ترمه بدوزید و گردو، بادام و فندق را در آنها بریزید.

تخم‌مرغ‌هایی كه برای سفره‌عقد استفاده می‌كنید می‌تواند پلاستیكی، سفالی یا تخم‌مرغ طبیعی باشد كه البته كار‌كردن با نوع طبیعی آن به جهت فساد یا شكستن سریع آن دشوار است. تخم‌مرغ‌های پلاستیكی بهترین گزینه هستند

* برای نبات سفره‌عقد می‌توانید از نبات‌های آماده‌ای كه در بازار به اشكال مختلف مانند كاسه‌ای، قیفی، قلب یا بته‌جقه موجود است، استفاده كنید و آنها را داخل ظرف مناسب یا روی بالشتك قرار دهید یا از تكه نبات‌های شاخه‌ای استفاده كنید و آنها را داخل ظرفی كاسه‌ای شكل به شكل پرتوهای خورشید بچینید. راه دیگر استفاده از تكه‌های ریز نبات است كه می‌توانید آنها را روی گوی‌های یونولیتی كه قبلا توضیح داده شد، با چسب حرارتی بچسبانید و گوی‌هایی از نبات در سایزهای مختلف تهیه كنید. چیدن گوی‌ها كنار هم با استفاده از كمی گل‌آرایی در لابه‌لای آنها بسیار زیباست. همچنین می‌توان از شاخه نبات‌های چوبی نیز استفاده كرد و آنها را به شكل پرتو‌های خورشیدی در گوی یونولیتی فرو برد. تنها قسمت پایین گوی را خالی بگذارید تا بتوانید آن را براحتی در ظرف مناسب قرار دهید. خود شما می‌توانید این شاخه نبات‌های چوبی را تهیه كنید كه آموزش آن به شرح زیر است:

شكر 4 فنجان، آب یك فنجان، رنگ غذا یا زعفران، كاسه شیشه‌ای، 12 عدد چوب آبنبات، دو عدد چوب پهن برای قرار دادن روی كاسه

ابتدا دو فنجان شكر را همراه یك فنجان آب در قابلمه ریخته و حرارت می‌دهیم تا جوش بیاید سپس رنگ مورد نظر را اضافه می‌كنیم و بعد شكر باقیمانده اضافه خواهد شد و تا زمانی كه شكرها كامل حل شود حرارت دادن را ادامه می‌دهیم. سپس شعله را خاموش و كمی صبر می‌كنیم و بعد محلول را در كاسه می‌ریزیم. اگر با همان حرارت محلول را در ظرف بریزید، ظرف شما ترك خواهد خورد. چوب‌های پهن را روی كاسه قرار می‌دهیم و چوب‌های آبنبات را با استفاده از نخ به چوب‌های پهن وصل می‌كنیم. به شكلی كه چوب‌های آبنباتی در محلول معلق بمانند. تا یك هفته بعد نبات‌ها آماده است. دقت كنید در این زمان ظرف شما به هیچ وجه نباید تكان بخورد.

سفره عقد را خودتان آماده کنید

* تخم‌مرغ‌هایی كه برای سفره‌عقد استفاده می‌كنید می‌تواند پلاستیكی، سفالی یا تخم‌مرغ طبیعی باشد كه البته كار‌كردن با نوع طبیعی آن به جهت فساد یا شكستن سریع آن دشوار است. تخم‌مرغ‌های پلاستیكی بهترین گزینه هستند. می‌توانید تخم‌مرغ‌ها را با استفاده از اسپری یا رنگ‌های اكریلیك صدفی به رنگ‌های مختلف در بیاورید و به همان شكل استفاده كنید یا پس از رنگ‌كردن با چسباندن دانتل سفید یا روبان‌های رنگی آنها را تزئین كنید. همچنین می‌توانید سطح تخم‌مرغ‌ها را به چسب چوبی كه كمی رقیق شده است، آغشته كنید و آنها را در منجوق ، اكلیل یا شن‌های رنگی بغلتانید و سپس زمان دهید تا خشك شود. رنگ سفید چسب چوب پس از خشك‌شدن بی‌رنگ می‌شود. همچنین می‌توان منجوق‌ها را بند كرد و آنها را از بالای تخم‌مرغ به شكل حلقوی و فشرده چسب زد و چسباند. این كار را با رشته‌های مروارید، دانه‌های كریستالی، رشته‌های نگین و نوارهای پولكی و یراق نیز می‌توان انجام داد. همچنین می‌توانید با استفاده از ذوق خود از تركیب دو یا چند نوع از این وسایل در تزئین تخم‌مرغ‌ها بهره بگیرید.

* امروزه نقل‌های گوناگون با اشكال و رنگ‌های متنوع به وفور یافت می‌شود. آنها را می‌توانید به تنهایی در ظرف‌های مناسب بریزید یا چند رنگ مختلف آن را در چند ظرف یكسان بریزید و ظروف را كنار یكدیگر به شكل دلخواه بچینید.

اگر علاقه‌مند هستید نقل‌ها را به شكل خوشه دربیاورید، باید از نقل‌های درشت‌تر و سفت‌تر كه نقل دراژه نام دارد، استفاده كنید. ابتدا یك سوزن یا میخ نازك را حرارت دهید و در قسمت بالای نقل فرو برده و سپس خارج كنید. سپس سیم‌هایی را كه به قطعات كوتاهی بریده‌اید چسب حرارتی بزنید و در سوراخی كه در نقل ایجاد كرده‌اید، فرو ببرید. سیم‌های نقل‌ها را به هم بتابانید و خوشه نبات خود را به اندازه دلخواه درست كنید. اگر این كار برایتان دشوار بود، می‌توانید به همان شكلی كه برای گردو، بادام و فندق ذكر شد با استفاده از تور‌های درشت بافت این كار را انجام دهید. روش دیگر استفاده از همان گوی‌های یونولیتی است كه می‌توانید نقل‌های ریز را روی آن بچسبانید و در كنار نبات یا تخم‌مرغ‌ها و... قرار دهید. از شكر پنیر نیز می‌توانید استفاده كنید.

* عسل را معمولا در لیوان‌های كریستالی پایه بلند می‌ریزند تا رنگ و جلای خود را نشان دهد. معمولا همیشه ظرفی به عنوان سینی در زیر جام عسل قرار می‌دهند كه باعث ثبات بیشتر جام می‌شود. می‌توانید در ظرف دیگری مانند جام عسل یا متفاوت از آن نقل بریزید و در كنار جام عسل قرار دهید. برای تزئین داخل سینی نیز از رشته‌های مروارید ، گلبرگ گل یا شمع و... استفاده كنید. لیوان عسل را نیز می‌توانید با تزئین پایه آن با گل و روبان یا چسباندن نگین‌های رنگین در لبه لیوان زیباتر كنید.

از خوشه‌های گندم به شكل دسته‌ای نیز می‌توان در كنار نان سفره‌عقد استفاده كرد. به جای نمك پودری نیز می‌توان از سنگ نمك‌هایی كه شفاف هستند و نمای زیبایی دارند استفاده كرد

* گندم، برنج، حنا و... را می‌توان در ظروف مختلف یا درشیشه‌های بلند و كوتاه ریخت و در كنار هم قرار داد. گندم و برنج را می‌توانید در ظرف مناسبی بریزید و با گذاشتن دو مجسمه پرنده و حتی چند عدد از تخم‌مرغ‌هایی كه تزئین كرده‌اید‌، به شكل یك لانه برای پرنده درست كنید. از خوشه‌های گندم به شكل دسته‌ای نیز می‌توان در كنار نان سفره‌عقد استفاده كرد. به جای نمك پودری نیز می‌توان از سنگ نمك‌هایی كه شفاف هستند و نمای زیبایی دارند استفاده كرد.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.