تبیان، دستیار زندگی
مهدی فخیم زاده سریال «بی صدا» را برخوردار از طنز موقعیت می داند و در پاسخ به این پرسش ایسنا كه تا چه اندازه می توان در فیلم ها و سریال ها با پلیس شوخی كرد، گفت: هنوز در جامعه ما آمادگی شوخی با پلیس وجود ندارد. گرچه گاهی اوقا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاییز امسال با فخیم زاده و بی صدا

مهدی فخیم زاده سریال «بی صدا» را برخوردار از طنز موقعیت می داند و در پاسخ به این پرسش ایسنا كه تا چه اندازه می توان در فیلم ها و سریال ها با پلیس شوخی كرد، گفت:

هنوز در جامعه ما آمادگی شوخی با پلیس وجود ندارد. گرچه گاهی اوقات شاهد شوخی با پلیس بوده ایم اما این شوخی ها چندان جذاب نبوده اند. این كارگردان با بیان این كه در سریال «بی صدا» تمایل چندانی به شوخی با پلیس ندارد، افزود: لحظات طنزی كه در این سریال وجود دارد، از جنس موقعیت است و به هیچ وجه در این لحظات با پلیس شوخی نمی شود.

در خود داستان و در ارتباط با آدم های دیگر قصه لحظاتی به وجود می آید كه از طنز موقعیت برخوردار است. به گفته كارگردان «بی صدا» تصویربرداری این سریال شش ماه به طول می انجامد كه تاكنون یك ماه و نیم آن به پایان رسیده است. وی زمان پخش این سریال را نیز پاییز امسال اعلام كرد.

فخیم زاده در پاسخ به پرسشی درباره تاثیرات كمبود بودجه سازمان صدا و سیما بر پروژه «بی صدا»، خاطرنشان كرد: كار دولتی است و كارهای دولتی همواره با پس و پیش هایی همراه بوده اند. به هر حال این بوروكراسی كمابیش مشكلاتی را به همراه دارد، اما این مشكلات چندان نبوده اند كه بر روند ساخت تاثیر بگذارد.

فخیم زاده به این پرسش كه آیا همزمان با تصویربرداری، نگارش سریال «بی صدا» را نیز انجام می دهد، پاسخ منفی داد و افزود: در سریال سازی چنین مسئله ای امكان ندارد. فیلمنامه الان حاضر است و دست عوامل داده ایم تا بدانند چگونه كار كنند. البته فیلمنامه در حین ساخت مشمول تغییراتی خواهد شد كه جزیی خواهد بود. كارگردان «بی صدا» در پاسخ به این پرسش كه آیا سریال «بی صدا» خط قرمزهای موجود را شكسته یا به آن نزدیك شده است، گفت: من از این قبیل كارها انجام نمی دهم چرا كه چنین جسارت هایی ممكن است به عدم نمایش سریال یا حذف صحنه هایی از كار منجر شود. بنابراین تا آنجا كه ممكن است سوژه را به گونه ای انتخاب می كنم كه به خط قرمزها نزدیك نشوم.

مهدی فخیم زاده درباره تشابه «بی صدا» و «حس سوم» متذكر شد: بی صدا هیچ ربطی به حس سوم ندارد.

«حس سوم» ابتدا قرار بود در قالب دو سری ساخته شود تا هنگامی كه پخش سری نخست در اسفند 84 به پایان رسید، پخش سری دوم از اردیبهشت ماه آغاز شود. اتفاقاتی به وقوع پیوست كه ساخت سری دوم را به تاخیر انداخت و پس از آن با سازمان صدا و سیما صحبت كردم كه اجازه دهید سری دوم ساخته نشود چرا كه پخش سری جدید «حس سوم» آن هم پس از یك سال به هیچ وجه جذاب نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم سریال جدیدی به نام «بی صدا» را كه هیچ ارتباطی هم با «حس سوم» ندارد، بسازیم.

وی درباره تفاوت هایی كه در تعداد قسمت های سریال «بی صدا» عنوان می شود، یادآور شد: اگر قرار بود سریال «بی صدا» اپیزودیك ساخته شود، از ابتدا تعداد قسمت های آن را نمی توان دقیق عنوان كرد. «ولایت عشق» نیز ابتدا قرار بود در قالب 20 قسمت ساخته شود اما در نهایت تعداد قسمت های آن به 30 قسمت رسید. قرارداد اولیه «خواب و بیدار» نیز ابتدا 15 قسمت بود، اما این سریال در قالب 20 قسمت پخش شد. از چگونگی قصه و آنچه هم اینك پیش می رود احساس می كنم «بی صدا» نیز در قالب 10 تا 13 قسمت ساخته شود.

فخیم زاده در پایان درباره بر عهده گرفتن تهیه كنندگی سریال «بی صدا» پس از وقفه ای كه در ساخت این مجموعه پیش آمد، خاطرنشان كرد: پذیرفتن تهیه كنندگی «بی صدا» در شرایطی كه كارگردانی و بازیگری این سریال را نیز بر عهده دارم، كار چندان آسانی نبود. البته از قبل از انقلاب اسلامی، تهیه كنندگی را تجربه كرده ام. پس از انقلاب و تا سال 66 نیز هر چه فیلم ساختم مانند « تشریفات»، «مسافران مهتاب» و «فرار» تهیه كنندگی را خودم بر عهده داشتم. از سال 66 تهیه كنندگی را به تدریج كنار گذاشتم و از ساخت «همسر» دیگر این كار را انجام ندادم. «بی صدا» نیز با مشكلاتی روبه رو شد كه مجبور شدم تهیه كنندگی آن را بر عهده بگیرم وگرنه چندان تمایلی نداشتم.


لینک :

مصاحبه با مهدی فخیم زاده

فخیم زاده استعفا داد

«بی‌صدا» فخیم‌زاده تصویر می‌شود