تبیان، دستیار زندگی
هر چقدر هم که مواد غذایی سالمی مصرف کرده باشیم و یا سبک زندگی سالمی داشته باشیم باز هم سمومی در بدن ما تجمع می‌کند و لازم است از شر آن‌ها خلاص شویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدن ما جای توکسین‌ها نیست


هر چقدر هم که مواد غذایی سالمی مصرف کرده باشیم و یا سبک زندگی سالمی داشته باشیم باز هم سمومی در بدن ما تجمع می‌کند و لازم است از شر آن‌ها خلاص شویم.

سم زدایی

سموم از طریق هوایی که منزل و بیرون تنفس می‌کنیم، صندلی‌هایی که رویشان می‌نشینیم، تختی که روی آن می‌خوابیم، غذاهایی که می‌خوریم و غیره وارد بدن مان می‌شود. حتی استرس و فشارهای روحی نیز باعث تولید توکسین ها می‌شود. یکی از وظایف کبد این است که توکسین ها یا همان سموم بدن را دفع کند. اما باید بدانید که کبد به تنهایی نمی‌تواند از پس این همه توکسین بر بیاید؛ و لازم است هر از گاهی با مصرف مواد غذایی خاص به کمک آن برویم. باید بدانید که سموم بدن از طریق تعریق، پوست، مدفوع و تنفس دفع می‌شود.

علاوه بر این‌ها برخی از مواد غذایی مفید نیز به کمک دفع این سموم می‌آیند. در این مقاله اول از همه تستی برایتان ترتیب داده‌ایم تا مشخص شود بدنتان تا چه حد به سم زدایی نیاز دارد و در نهایت چند ماده‌ی غذایی مفید برای دفع سموم بدن را ارائه داده‌ایم. با ما همراه باشید.

آیا بدنتان به سم زدایی نیاز دارد؟

این سۆالات را با دقت بخوانید و جواب بلی، خیر بدهید.   

آیا بیشتر اوقات احساس خستگی می‌کنید؟

آیا احساس گیجی یا منگی می‌کنید و نمی‌توانید به درستی تمرکز داشته باشید؟

آیا بیشتر اوقات قهوه، آب نبات، نوشیدنی‌های گازدار و غیره مصرف می‌کنید و سیگار می‌کشید؟

آیا مواد غذایی چرب، مواد غذایی فراوری شده، کنسرو یا مواد غذایی سرخ کردنی زیادی می‌خورید؟

آیا تند تند غذا می‌خورید؟

آیا احساس سنگینی معده می‌کنید؟

اضافه وزن دارید و یا به ندرت ورزش می‌کنید؟

آیا احساس سر درد، درد مفاصل می‌کنید و یا دچار بیماری‌های قارچی می‌شوید؟

آیا در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید؟

آب شهری می‌نوشید و هوای شهرتان آلوده است؟

آیا احساس افسردگی یا دردهای عمومی یا موضعی دارید؟

آیا آلرژی یا آسم دارید؟

وضعیت پوستتان خوب نیست یا از کبودی یا گودی زیر چشم رنج می‌برید؟

آیا الکل مصرف می‌کنید؟

گوشت کبابی زیاد مصرف می‌کنید و یا بیشتر وقت‌ها دلتان می‌خواهد غذا بخورید؟

آیا به دلیل ناخوشی‌های گوناگون داروهای مختلفی مصرف می‌کنید؟

آیا در خانواده یا گذشتگانتان مبتلا به سرطان داشته‌اید؟

آیا در منزل یا محل کارتان در معرض محصولات شیمیایی قرار دارید؟

آیا از بوی بد دهان، گاز معده یا بوی بد بدن رنج می‌برید؟

آیا رنگ پوستتان زرد یا خاکستری شده و یا چین و چروک زودرسی دارید؟

آیا به نظر خودتان یا دیگران خیلی پیرتر از سن و سالتان به نظر می‌رسید؟

آیا قبلاً بدنتان را سم زدایی کرده‌اید؟

اگر جوابتان به 3 یا بیشتر این سۆالات مثبت است و یا اینکه به سۆال آخر جواب منفی داده‌اید معنی‌اش این است که بهتر است به فکر سم زدایی بدنتان باشید.

مواد غذایی مفید برای خلاص شدن از شر سموم بدن

* تربچه و سبزیجات برگ سبز دار بیشتری میل کنید. تربچه به آب شدن مواد چرب بدن کمک کرده و سبزیجات برگ سبز نیز به تمیز شدن کبد کمک می‌کند.

* روی سالادها و داخل آبتان آب لیموترش بچکانید. آب لیموترش باعث تمیزی مخاط شده و به سم زدایی بدن کمک زیادی می‌کند.

* روی سالادها، سبزیجات و تست‌هایتان روغن زیتون بریزید. اگر به طور مرتب از این روغن استفاده کنید (نه برای پخت و پز) دفع راحت‌تری خواهید داشت و سموم بدن نیز از طریق مدفوع خارج می‌شود.

* چای مخصوص سم زدایی بنوشید. اگر توانستید این چای را در عطاری‌ها و یا فروشگاه ها پیدا کنید روزی دو مرتبه از این چای میل کنید. این چای خوشمزه است و از ترکیب ریشه‌ی برخی از گیاهان مانند گیاه قاصدک و ریشه زنجبیل درست می‌شود که به تمیز شدن کبد کمک زیادی می‌کند.

* با لیف لوفا یا لیف‌هایی که از الیاف طبیعی هستند به اصطلاح کیسه بکشید. این کار باعث می‌شود که منافذ پوست باز شود. پوست بزرگ‌ترین ارگان بدن محسوب می‌شود. سموم بدن از طریق پوست نیز دفع می‌شوند. اگر منافذ پوستیتان بسته باشد سموم در زیر آن باقی می‌مانند و یا سعی می‌کنند به هر نحوی شده از آن عبور کنند و برای همین هم برخی از مردم دچار مشکلات پوستی بیشتری مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه و غیره می‌شوند. زمانی که با لیف یا کیسه های نرم روی پوستتان می‌کشید منافذ پوستتان باز می‌شود و توکسین ها راحت‌تر دفع می‌شوند.

* از دستگاه های تصفیه‌ی آب خانگی استفاده کنید. آب همه‌ی سلول‌ها را مرطوب و به نوعی لغزنده می‌کند و باعث می‌شود که سموم و مواد زاید و باکتری‌ها دفع شود. این دستگاه ها مواد معدنی لازم را نیز به آب اضافه می‌کنند.

روی سالادها، سبزیجات و تست‌هایتان روغن زیتون بریزید. اگر به طور مرتب از

این روغن استفاده کنید (نه برای پخت و پز) دفع راحت‌تری خواهید داشت و سموم

بدن نیز از طریق مدفوع خارج می‌شود

* بعد از شام پرخوری نکنید. بهتر  است آخرین وعده‌ی غذایی که می‌خورید ساعت 6 تا 7 عصر باشد. زمانی که وعده‌ی بعدی را به صبح فردا موکول می‌کنید کبدتان زمان استراحت  داشته و بهتر می‌تواند از پس هضم و دفع سموم بر بیاید. هضم غذا کار پیچیده و پر زحمتی است. زمانی که به مدت چند ساعت چیزی نمی‌خورید به کبدتان استراحتی می‌دهید تا بهتر بتواند از پس وظایف خو بر بیاید. زمانی که از زمان شام تا صبحانه چیزی نخورده باشید سموم بدن بیشتر دفع می‌شوند.

* ورزش کنید تا عرقتان در بیاید. به گردش بروید، پیاده روی کنید. تنیس، بسکتبال، والیبال، بدمینتون و غیره حسابی عرقتان را در می‌آورد. تعرق سموم بدن را از طریق پوست دفع می‌کند.

* یکی از مواد غذایی یا نوشیدنی‌هایی که در طول روز به میزان زیادی مصرف می‌کنید را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید: قهوه، الکل، قند، مواد غذایی که در فر پخته می‌شوند، محصولات لبنی، نوشیدنی‌های گازدار، نوشابه های لایت یا رژیمی، چیپس، مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس و روغن‌های هیدروژنه، مواد غذایی سرخ کردنی، سیگار و نوشیدنی‌های انرژی زا. با حذف یکی از این مواد غذایی که بیشتر مصرف می‌کنید به بدن و کبدتان اجازه می‌دهید که استراحتی بکند. با حذف این مواد غذایی متوجه می‌شوید که بدون آن‌ها نیز می‌توانید زندگی کنید و حتی سالم‌تر زندگی می‌کنید.

* به سونا بروید. سونا باعث می‌شود که بدنتان عرق کند و منافذ پوستتان باز شود. در این صورت نیز توکسین ها و سموم بدن از طریق منافذ پوست دفع می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

10 میوه و سبزی برای سم‌زدایی بدن

ناگفته‌های سم زُدایی

7 سـم‌زُدای طـبـیـعــی

تصفیه‌ی خون با مواد غذایی

تأثیر آب انار در رفع مواد سمی بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.