تبیان، دستیار زندگی
رفتار و منش خود مربی در تربیت بسیار مهم است به ویژه مادر که بسیار بر رفتار کودکان تأثیرگذار است. مادر باید از ویژگی های اخلاقی و رفتار والایی برخوردار باشد و دستورات الهی را رعایت کرده و آن را با مهر و محبت درآمیزد و در عمل پیاده کند در این صورت می توان د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین یار در مسیر اطاعت خدا

حضرت فاطمه


حضرت زهرا(سلام الله علیها) بعنوان دختر، همسر و مادر، ایجاد زمینه‌های پاک برای تولد یک فرزند صالح را مقدم بر شرایط محیطی، خانوادگی و آموزشی دانست .

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در همه رفتار و گفتارشان الگوی بشریت چه زن و چه مرد به ویژه برای زنان عالم است. همانطور که پیامبر اسلام(صلی الله علیها وآله) در مورد ایشان لقب "سیدة النساء العالمین" را به کار بردند.

وجوه مختلف شخصیتی

شخصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) از چهار بعد علمی- معرفتی، فردی-اخلاقی، تربیتی -خانواده و اجتماعی- سیاسی قابل تحلیل و توجه است. در واقع این اضلاع چهارگانه شخصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) معرف مدل زندگی زن در اسلام است.

ایشان ارتباط خاصی با خداوند، یک رابطه عمیق با پیامبر اسلام بعنوان پیامبر خدا و نیز بعنوان پدر و یک ارتباط با امیرالمۆمنین(علیه السلام) به عنوان امام و ولی و نیز بعنوان همسر داشتند، همچنین در سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) نوع ارتباط ایشان با فرزندانشان و با مردم و مباحث اجتماعی بیان شده که نیازمند به تأمل و ژرف نگری و بعد الگوبرداری است.

زیباترین رابطه پدر و فرزند

حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در بعد خانوادگی با پدر گرامیشان یک رابطه مهرآمیز و متواضعانه و حمایتگرانه داشتند تا جایی که رسول خدا به ایشان لقب "ام ابیها" دادند، نوع رفتار و گفتار حضرت زهرا(سلام الله علیها) با پیامبر نشان دهنده نگاه اسلام به رابطه میان پدر و فرزند است.

لقب «ام ابیها» برای صدیقه کبری‌(سلام الله علیها وآله) به این معناست که بعد از پیامبر‌(صلی الله علیه وآله) اسلام، نبوت و امامت را باید در خانه حضرت زهرا‌‌(سلام الله علیها وآله) پیدا کرد.

لقب «ام ابیها» برای صدیقه کبری‌(سلام الله علیها وآله) به این معناست که بعد از پیامبر‌(صلی الله علیه وآله) اسلام، نبوت و امامت را باید در خانه حضرت زهرا‌‌(سلام الله علیها وآله) پیدا کرد

تولدی پاک و مطهر

قرآن به خوبی زمینه سازی ولادت شخصیت استثنایی حضرت عیسی(علیه السلام) را که بدون پدر به دنیا خواهد آمد به روشنی بیان می فرماید و مقدمه تولد این پیامبر بزرگوار را از دو نسل قبل بیان می کند که مادربزرگ ایشان یعنی مادر حضرت مریم(سلام الله علیها) از خداوند فرزندی را می طلبد که در راه او خدمتگذاری کند و خداوند نذر او را می پذیرد.

پس از مدتی که حضرت مریم(سلام الله علیها) به سنی می رسد که باید مطابق نذر مادر در معبد زندگی کند خداوند سرپرستی این کودک را به حضرت زکریا(علیه السلام) یکی از پیامبران خود می سپارد و در محیط پاک و معنوی معبد حضرت مریم(سلام الله علیها) رشد می کند ضمن اینکه بر اساس آیات قرآن غذایی که ایشان می خورند نیز از بهشت است. بنابراین زمینه تولد حضرت عیسی(علیه السلام) در شرایط بسیار پاک فراهم می شود که ما شبیه این مسئله را در زمینه سازی تولد حضرت زهرا(سلام الله علیها) در روایات اسلامی داریم.

به دستور خداوند حضرت محمد(صلی الله علیها وآله) 40 شبانه روز از حضرت خدیجه(سلام الله علیها) کناره گیری کردند و به عبادت پرداختند و تنها از غذای بهشتی استفاده کردند تا نطفه پاکی درست شد. این مسائل برای این بود که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آینده قرار است فرزندانی به دنیا آورند که امام و ولی خدا بر زمین باشند.

برخی گمان می کنند که تربیت فرزند تنها به محیط خانواده، روش تربیتی و محیط آموزشی خلاصه می شود در حالیکه این نمونه های اشاره شده نشان می دهد که برای داشتن فرزندان صالح باید ابتدا زمینه های پاکی را ایجاد کنیم و آنگاه می توان با آسودگی به تربیت آنها پرداخت.

حضرت فاطمه

مردم و سپس خود

از امام حسن مجتبی(علیه السلام) نقل شده که ایشان فرمود:  شبی دیدم مادرم زهرا در سجده های خود مدام همسایگان و دیگران را دعا می کند از ایشان سۆال کردم که چرا تنها دیگران را دعا می کنید و مادرم فرمود که من از پدرم پیامبر شنیدم که "الجار ثم الدار".

همین مطلب نشان دهنده گوشه کوچکی از روش تربیتی حضرت زهرا(علیه السلام) است که ایشان درس مردمداری را عملا به فرزندانشان آموختند و تنها به بیان زبانی اکتفا نکردند. بنابراین ما نیز باید الگوی عملی برای فرزندانمان باشیم و دستورات اسلام را در عمل جاری کنیم وقتی دروغ نگوییم، غیبت نکنیم، حق مردم را بدهیم و... فرزندانمام نیز بر همین راه خواهند بود و بر عکس آن هم صادق است چراکه از کوزه همان تراود که در اوست.

بهترین رفیق راه

رابطه حضرت زهرا(سلام الله علیها) با امیرالمۆمنین(علیه السلام) ؛ بسیار مهربانانه و ایثارگرانه بود.

مدتی که از ازدواج امیرالمۆمنین با حضرت زهرا(سلام الله علیها) می گذشت حضرت محمد(صلی الله علیها وآله) از حضرت علی (علیه السلام) سۆال کردند که همسرت را چگونه دیدی؟ ایشان پاسخ فرمودند که او را بهترین یار در مسیر اطاعت خدا یافتم.

رفتار و منش خود مربی در تربیت بسیار مهم است به ویژه مادر که بسیار بر رفتار کودکان تأثیرگذار است. مادر باید از ویژگی های اخلاقی و رفتار والایی برخوردار باشد و دستورات الهی را رعایت کرده و آن را با مهر و محبت درآمیزد و در عمل پیاده کند در این صورت می توان در تربیت فرزند با توفیقات پی در پی روبرو شد

زندگی توأم با محبت، ایثار، سادگی و صمیمیت در عین تحمل رنجهایی که بر این خانواده گذشت مقوله ای دیگر در حوزه خانواده است که می تواند الگویی برای خانواده ها باشد.

مادر مادی و معنوی

خروجی این تربیت را می توان در جایگاه و نقش حسنین و حضرت زینب(سلام الله علیها) در تاریخ اسلام دید؛ هر کدام از این بزرگواران ستارگان فروزانی هستند که به واسطه آن تربیت صحیح در کودکی، در بزرگسالی توانستند در تاریخ نقش آفرین باشند.

این رابطه عاطفی میان فرزندان و مادر در هنگام شهادت این بانوی بزرگوار در روایات به خوبی بیان شده است و نمونه دیگر از این روش تربیتی را ما در سوره" هل اتی" می بینیم که حضرت زهرا (سلام الله علیها) به گونه ای کودکان کوچک خویش را تربیت کرده بودند که آنها در سنین کودکی در فعالیتهای عبادی، اجتماعی و ایثارگری همراه پدر و مادر بودند.

رفتار و منش خود مربی در تربیت بسیار مهم است به ویژه مادر که بسیار بر رفتار کودکان تأثیرگذار است. مادر باید از ویژگی های اخلاقی و رفتار والایی برخوردار باشد و دستورات الهی را رعایت کرده و آن را با مهر و محبت درآمیزد و در عمل پیاده کند در این صورت می توان در تربیت فرزند با توفیقات پی در پی روبرو شد.

حضرت زهرا (سلام الله علیها) نه تنها مادر جسمانی ائمه علیهم السلام که مادر ولایی و معرفتی آنان محسوب می شود چنانکه مصحف ایشان در دست ائمه علیهم السلام به عنوان اسرار امامت قرار گرفت و هم اکنون در دست امام زمان(عج) است.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) میان بعد عبادی، معرفتی، خانوادگی و اجتماعی- سیاسی توازن ایجاد کردند و زنان ما نیز می توانند با تأسی به این بانوی بزرگ اسلام میان فعالیتهای اجتماعی و خانوادگی و دینی خود تعادل ایجاد کنند.

فرآوری: زهرا اجلال            

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع :

خبرگزاری مهر

خبرگزاری فارس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.