تبیان، دستیار زندگی
همان‌طور كه رسول اكرم، امیرالمؤمنین و حسنین علیهم السلام، سبب خلقتند؛ ‏حضرت صدّیقه علیهاالسلام نیز یكی از علل آفرینش است، و معقول نیست كسی علّت خلقت باشد و ولایت نداشته ‏باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدیقه طاهره علیهاالسلام در آینه قرآن

حضرت فاطمه

درباره زندگی نامه حضرت صدّیقه زهرا علیهاالسلام ، نحوه شهادت مظلومانه شان،کراماتشان و دیگر مسائل همیشه موارد بسیار زیادی خوانده ایم . لذا در این مجال بر ان آمدیم به بررسی وجود آن حضرت از دیدگاه بعضی آیات بپردازیم تا هم با آیات قرآن دمی روح خود را تلطف بخشیم و هم اینکه آن حضرت را از منظری دیگر نیز دریابیم. تا شاید کمی نزدیک شویم به گفته پدر امت که فرمودند: من قران و عترتم را برایتان میگذارم و می روم.

سبب آفرینش جهان

فتلقّى آدم من‏‎ ‎رّبّه كلماتٍ فتاب علیه إنّه هو التّوّاب الرّحیم.( ‏سوره بقره، آیه 37‏)

پس حضرت آدم از حضرت حق تبارك و تعالی كلماتی را فرا گرفت (و آن كلمات را وسیلة قبولِ توبة ‏خویش قرار داد) و خداوند توبه او را پذیرفت.

در باره این آیه احادیثی نقل شده است كه بسیار فوق‌العاده است و با توجه به آیه مذكور و این روایات، ‏انسان به خوبی می‌تواند درك نماید كه حضرت‌صدّیقه علیهاالسلام یكی از علل خلقت است و یكی از ‏اسباب آفرینش جهان می‌باشد، یعنی همان‌طور كه رسول اكرم، امیرالمۆمنین و حسنین علیهم السلام، سبب خلقتند؛ ‏حضرت صدّیقه علیهاالسلام نیز یكی از علل آفرینش است، و معقول نیست كسی علّت خلقت باشد و ولایت نداشته ‏باشد.

‏ابن عبّاس از پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله روایتی نقل می‌كند كه خلاصه ای از آن را در این‌جا می‌آوریم:‏

بعد از آن‌كه خدای تعالی آدم را آفرید و فرشتگان بر حضرت آدم سجده كردند، عُجب و ‏خودپسندی به او راه یافت و در حالی‌كه به خود می‌بالید، عرض كرد: پروردگارا! آیا مخلوقی كه نزد تو محبوب‌‏تر از من باشد، آفریده‌ای؟ از جانب پروردگار خطاب آمد: بلی، و به امر پروردگار حجاب‌ها برداشته شد و پنج ‏شبح ظاهر شدند كه در پیشگاه عرش ایستاده بودند. آدم عرض كرد: اینان كیانند؟ خطاب آمد: این پیامبر ‏من، این علی امیرالمۆمنین پسرعمّ او، این فاطمه دخترش، و این دو حسن و حسین، پسران علی و ‏فرزندان پیامبر من هستند. اینان مقام اوّل را دارا هستند و درجاتشان بسیار عالی و مرتبه تو تالیِ مقام ‏والای اینان است.

حضرت صدّیقة زهرا علیهاالسلام نیز «ولیّة الانبیا» بوده است، چنان‌كه پیامبر اعظم و علی و ‏یازده امام دیگر علیهم السلام ولیّ آنان بوده ‌اند. یعنی همه انبیا به خضوع و فروتنی در مقابل این چهارده وجود مقدّس ‏ایمان و اعتقاد داشته‌اند

بعدها وقتی كه حضرت آدم مرتكب و مبتلای آن ترك اولی شد، عرض كرد: پروردگارا از تو مسئلت دارم ‏كه به حق محمّد و علی و فاطمه و حسن و حسین از خطای من درگذری. پس دعایش مستجاب شد. و ‏مشمول عفو و آمرزش خدای تعالی قرار گرفت و این است معنای آیه شریفه كه خدا می‌فرماید: پس آدم ‏كلماتی از پروردگارش فرا گرفت كه به وسیله آن كلمات توبه او مورد قبول واقع گردید.( الخصائص العلویه، ابو الفتح محمد بن علی نطنزی، الغدیر، ج 7، ص 301‏)

[به بیان علّامه، منظور از «كلمات» در آیة 124 سوره بقره نیز همین ذوات مقدّسه هستند كه ‏شرح و روایات مربوط به آن‌ها در اصل كتاب قابل مراجعه است.]‏

اهل بیت

امانتی گرانسنگ

إنّا عرضنا الأمانة علی السّموات و الأرض و الجبال فأبین أن یحملنها و أشفقن منها و حملها الإنسان إنّه كان ظلوماً جهولاً( سوره احزاب آیه 72‏)

ما امانت [الهی و بار تكلیف] را بر آسمان‌ها و زمین و كوه‌ها عرضه كردیم پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند، و[لی] انسان آن را برداشت؛ راستی او ستمگری نادان بود.

آیة مذكور نیز از آیاتی است كه در اثبات ولایت حضرت صدّیقه علیهاالسلام می‌توان از آن استفاده ‏كرد. امانتی كه خدای تعالی به آسمان‌ها و زمین و كوه‌ها عرضه كرده است و از آن‌ها خواسته تا آن را بپذیرند ‏و این امانت، همان ولایت پیامبر اكرم و امیر المۆمنین و فاطمه و حسنین و ائمّه بعد از آنان علیهم السلام می‌باشد.

‏مفَضَّل بن عمر از حضرت امام صادق علیه السلام نقل می‌كند:‏

خدای تعالی ارواح را دو هزار سال قبل از خلقت بدن‌ها آفرید، و شریف‌ترین و برترین روح‌ها را، ارواح ‏محمّد، علی، فاطمه و حسنین و ائمّه نه گانه از نسل حسین بن علی ـ علیه السّلام ـ قرار داد و آنان را ‏بر آسمان‌ها و زمین و كوه‌ها عرضه كرد، نور چهارده معصوم همه جا را فرا گرفت و جهان‌گیر شد. آنگاه از جانب ‏حق تبارك و تعالی به آسمان‌ها و زمین خطاب آمد كه:

اینانند دوستان و اولیای من، و اینان هستند حجّت‌های ‏من بر همه مخلوقاتم. (لذا حضرت صدّیقه علیهاالسلام حجّت و ولیّة الله است به نصّ خود حضرت ‏احدیّت جلّت عظمته). هیچ‌یك از آفریدگانم نزد من محبوب‌تر از آن‌ها نیست؛ بهشتم را برای دوستان آنان، و ‏آتش دوزخم را برای مخالفین و دشمنان آنان آفریده‌ام؛ پس ولایتشان امانت من است در نزد مخلوقاتم. به ‏جز این برگزیدگان من، كیست كه بتواند این بار امانت را با تمام سنگینی‌اش بر دوش كشد و یا مدّعی ‏این مقام باشد؟(معانی الاخبار ص 108 تا 110)

همان‌طور كه رسول اكرم، امیرالمۆمنین و حسنین علیهم السلام، سبب خلقتند؛ ‏حضرت صدّیقه علیهاالسلام نیز یكی از علل آفرینش است، و معقول نیست كسی علّت خلقت باشد و ولایت نداشته ‏باشد

‏ در قسمتی دیگر از حدیث حضرت صادق علیه السلام می‌فرماید:‏

بعد از این جریان، فرستادگان الهی (درسایه ولایت چهارده معصوم) نگهدارنده این امانت و معرِّف آن ‏بوده اند، و به اوصیای خود و مخلصین امّت خویش نیز این موضوع را بیان می‌كردند.

ولیّ تمام انبیا

در نتیجه، حضرت صدّیقة زهرا علیهاالسلام نیز «ولیّة الانبیا» بوده است، چنان‌كه پیامبر اعظم و علی و ‏یازده امام دیگر علیهم السلام ولیّ آنان بوده ‌اند. یعنی همه انبیا به خضوع و فروتنی در مقابل این چهارده وجود مقدّس ‏ایمان و اعتقاد داشته‌اند، چنان‌كه در بعضی از احادیث آمده است كه از جمله اعمال حضرت موسی و ‏حضرت عیسی در زمان نبوّت آن دو پیامبر، ذكر صلوات بر محمّد و آل ‌محمّد بوده است، و این خود نشان ‏دهنده اعتراف به ولایت چهارده معصوم می‌باشد. و سپس اضافه می‌نماید كه این ولایت همان است كه ‏خدا می‌فرماید:

إنّا عرضنا الأمانة ...

 فاطمه زین الدینی           

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع:

معانی الاخبار

الخصائص العلویه، ابو الفتح محمد بن علی نطنزی، الغدیر، ج 7.

حضرت فاطمه علیهاالسلام از دیدگاه قرآن علامه محمد حسین امینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.