تبیان، دستیار زندگی
در طول تاریخ همیشه این ایده ها و خلاقیت های افراد مختلف بوده است که باعث شده بشر بتواند جهش های عظیمی را در زندگی خود بردارد. حال یک شرکت ژاپنی ایده ها و طرح های فوق العاده شگفت انگیز خود را درباره بعضی پروژه های فضایی منتشر کرده است که بعضی از آن ها را ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابرپروژه های فضایی


در طول تاریخ همیشه این ایده ها و خلاقیت های افراد مختلف بوده است که باعث شده بشر بتواند جهش های عظیمی را در زندگی خود بردارد. حال یک شرکت ژاپنی ایده ها و طرح های فوق العاده شگفت انگیز خود را درباره بعضی پروژه های فضایی منتشر کرده است که بعضی از آن ها را با هم مرور می کنیم.

حلقه مهتابی یا مجموعه ای از صفحه ها در امتداد استوای ماه :

ابرپروژه های فضایی

فکر می کنید این یک نیروگاه برق فضایی است؟ در واقع طرح یک مرکز ذخیره کننده ی نور خورشید در ماه است که می تواند انرژی جمع آوری شده را به زمین پرتاب کند. البته این یک طرح است که از سوی شرکت ساختمانی 200 ساله ی شیمیزوی ژاپنی مطرح شده که به پیش فکری، طراحی تکنولوژی و توسعه ساختار های جالب افتخار می کند. این طرح که از آن به عنوان "حلقه ماه" یاد می شود، در واقع شامل یک آرایه از صفحات خورشیدی با طول 11000 کیلومتر یعنی سراسر استوای ماه و یک دستگاه انتقال برق لیزری برای انتقال انرژی به شدت قوی و متراکم شده به سوی دستگاه های گیرنده در زمین است.

تصویر ذیل بخش های متعدد حلقه عظیم ماه را نشان می دهد:

ابرپروژه های فضایی

بر اساس این طرح، انرژی جمع آوری شده در ماه به زمین پرتاب می شود. برای اینکه این ساختار موفق باشد، چندین تیم از اخترشناسان مجبور هستند تا عملیات روبوتیک در سطح ماه یعنی در محل ساخت این سازه ها را حمایت کنند. بنابراین به یک پایگاه فضایی در ماه نیاز دارند، شرکت شیموزو این طرح را در نظر دارد.

ابرپروژه های فضایی

::تصویر فوق طرح یک پایگاه فضایی در ماه که به صورت هشت ضلعی ساخته خواهد شد را نشان می دهد::

قرار است پایگاه های ماه با استفاده از کانکریت (بتون) های ساخته شده از سنگ ماه بنا شوند. استفاده از ساختار هشت ضلعی امکان توسعه ی بعدی این مرکز را به جهت های مختلف می دهد. سیستم های ساختمانی در شرایط دشوار ماه یکی از موضوعات اساسی به شمار می رود. طرح ساختارهای خود تدارکاتی با استفاده از پوسته ها و سیستم های تورم هوا می تواند ساختارهای سبک وزن را به وجود آورد و هزینه های ساخت را هم به مراتب کاهش بخشد.

شرکت شیموزو سعی دارد تا ببیند چگونه می تواند ساختارهای جالب و غیر معمولی را بر سطح اقیانوس های آب در زمین بسازد. هرم فضایی بصورت یک شهر خود تدارکاتی است که می تواند تا یک میلیون انسان را در خود جای دهد

شرکت شیموزو همزمان در حال طراحی تکنولوژی های روبوتیکی است که می توان آنها را برای ساخت پایگاه ماه به کار برد و در نهایت خطر و تهدیدات فعالیت های انسانی را کاهش بخشید. او سعی دارد تا با استفاده از مهارت های فنی 200 ساله خود چالش های فرا روی ساخت این پایگاه را رفع کند.

طرح یک آسانسور و هتل فضایی در ارتفاع 240 کیلومتری بر فراز زمین :

ابرپروژه های فضایی

شرکت شیموزو طرح ساخت این هتل را در دست دارد که شامل یک آسانسور فضایی با طول 240 کیلومتری است. ( البته ساخت آسانسور فضایی کار آسانی نیست ) ولی سفینه های فضایی را نیز می توان به آن وصل نمود. این ساختار طولانی پیچیده از چندین قسمت یا سالن بزرگ ، رستوران ها و یک محیط برای سرگرمی ساخته خواهد شد.

شهر فضایی بصورت هرم عظیم با ارتفاع 2000 متر :

ابرپروژه های فضایی

شرکت شیموزو همچنین سعی دارد تا ببیند چگونه می تواند ساختارهای جالب و غیر معمولی را بر سطح اقیانوس های آب در زمین بسازد. هرم فضایی بصورت یک شهر خود تدارکاتی است که می تواند تا یک میلیون انسان را در خود جای دهد. ساختار اساسی یا واحدهای هشت ضلعی ساخته شده از مواد ساختمانی سبک مانند فیبر کربنی هستند که یکی از پروژه های بی نظیر و عظیم در تاریخ ساختمان سازی بشر به شمار می رود.

ابرپروژه های فضایی

شهرهایی به شکل زنبق های آبی:

این روستای سبز " شناور" شبیه یک زنبق آبی عظیم است که بر روی آب قرار دارد. شیموزو می خواهد تا این شهرک ها را که شبیه زنبق آبی هستند و می توانند مانند یک گیاه، کربن دی اکسید را جذب کنند بر روی دریاها بسازد. در ضمن از این ساختارها می توان بصورت یک تکنولوژی پیشرفته برای جذب کربن استفاده کرد. صفحات خورشیدی و منابع موجود در اقیانوس و همچنین زباله های استفاده شده را می توان به انرژی لازم برای استفاده ی این شهر شناور بزرگ تبدل نمود.

ابرپروژه های فضایی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع : kabulsky