تبیان، دستیار زندگی
«با معرفی یك خریدار یا فروشنده واقعی مبلغ صد هزار تومان پاداش بگیرید.»این جمله فریبنده‌ای است كه یكی از دفتر‌های خرید و فروش فیش، چاشنی آگهی‌هایش كرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران هدف حمله قرار گرفت


روسیه در عملیات‌ های جاسوسی و حملات سایبری به بهترین نحو عمل می کند و این در حالی است که تمرکز اصلی چین بر روی سرقت تکنولوژی از کشورهای دیگر می باشد. روس ‌ها از لحاظ تکنولوژی پیشرفته هستند اما چینی ‌ها تنها افراد زیادی را در این عرصه درگیر کرده‌ اند و تلاش خود را از لحاظ کمی افزایش داده اند.

سایبری

امروزه بر همگان آشکار گشته است که جنگ نرم امریکا علیه ایران به دلیل ضعف این کشور است؛ زیرا اگر امریکا به ایران حمله کند ضرر اصلی متوجه خودش خواهد شد. به همین دلیل دولتمردان آمریکایی روش نوینی تحت عنوان "جنگ نرم" را برگزیدند. در این راستا اخیرا یک کارشناس سایبری دولت آمریکا اعلام کرده است که این دولت جنگ سایبری گسترده و خصمانه‌ ای را علیه ایران، روسیه وچین به راه انداخته است. خبرگزاری"NBC"  در گزارش چند روز پیش خود به نقل از "اسکات بورگ" مدیرعامل واحد پیامدهای سایبری و مشاور دولت آمریکا در امور سایبری چنین گفته است: "آمریکا، روسیه و چین به شدت با یکدیگر در حال مسابقه هستند تا ارتشی را راه‌ اندازی کنند که مجهز به انواع ویروس‌ ها، کرم‌ ها، تروجان‌ ها و دیگر ابزار سایبری مورد نیاز است، تا بتوانند در جنگ سایبری که بین خودشان و کشورهای در حال توسعه بوجود آمده، پیروز شوند."

"بورگ" با ذکر این نکته که ایالات متحده، روسیه و چین را به عنوان تهدیداتی برای دنیای سایبری می ‌داند، چنین ذکر می‌ کند: "روسیه در عملیات‌ های جاسوسی و حملات سایبری به بهترین نحو عمل می کند و این در حالی است که تمرکز اصلی چین بر روی سرقت تکنولوژی از کشورهای دیگر می باشد." وی اضافه می‌ کند: "روس ‌ها از لحاظ تکنولوژی پیشرفته هستند اما چینی ‌ها تنها افراد زیادی را در این عرصه درگیر کرده‌ اند و تلاش خود را از لحاظ کمی افزایش داده اند ولی از لحاظ ابتکار و خلاقیت، مانند روسیه و آمریکا نیستند. چین اگرچه از لحاظ کیفی برتر نیست ولی از لحاظ کمی بر دیگر کشورها برتری دارد."

"بورگ" با ذکر این نکته که ایالات متحده، روسیه و چین را به عنوان تهدیداتی برای دنیای سایبری می ‌داند، چنین ذکر می‌ کند: "روسیه در عملیات‌ های جاسوسی و حملات سایبری به بهترین نحو عمل می کند و این در حالی است که تمرکز اصلی چین بر روی سرقت تکنولوژی از کشورهای دیگر می باشد."

البته آمریکا تنها چین و روسیه را در برنامه حملات خود قرار نداده است بلکه با استناد به بدافزارهای مخربی که در طی چند سال اخیر برعلیه برنامه‌ های هسته ‌ای و سیستم‌ های اقتصادی ایران طراحی شده ‌است؛ می ‌توان گفت که آمریکا آماده شده است تا در زمان لازم، حملات سایبری خود را علیه دیگر کشورها شروع کند. در این راستا، پس از بررسی های گسترده، شرکت امنیت اینترنتی ماندیانت آمریکا، حملات سایبری به تاسیسات هسته ‌ای ایران را حاصل همکاری نیروهای سایبری اسرائیل و آمریکا دانسته و متذکر شده است که بعضی دولت ‌های اروپایی از جمله آلمان نیز در این حرکت ضد ایرانی مشارکت داشته ‌اند.

سایبری

در واقع ایران برای سال ‌های متمادی، هدف حملات سایبری تحت حمایت سایر کشورها بوده است. این حملات سعی داشته‌ اند در شبکه های رایانه ‌ای خطوط انتقال برق، وزارت‌ خانه‌ های دولتی، تاسیسات هسته ‌ای، ترمینال‌ های نفتی و دیگر بخش‌های مهم صنعتی و اقتصادی اختلال ایجاد کنند. این حملات با آسیب‌های مالی و مادی همراه بوده و گاهی اوقات موجب بروز اختلالاتی شده‌ اند.

"بورگ" در ادامه صحبت ‌های خود چنین اضافه می ‌کند: "در عین حال، ایران ارتش سایبری با توانایی ‌های بسیار بالایی را راه‌ اندازی نموده است که می ‌تواند با قدرت در مقابل حملات سایبری از جانب کشورهای توسعه یافته مقاومت کند." راه‌ اندازی این گونه حملات سایبری در کنار چندین دوره تحریم ‌های مختلف بر علیه مردم و دولت ایران در سال ‌های اخیر، تنها به بهانه ی واهی وجود اهداف نظامی در پس فعالیت ‌های غنی سازی ایران، انجام شده است.

"بورگ" در ادامه صحبت ‌های خود چنین اضافه می ‌کند: "در عین حال، ایران ارتش سایبری با توانایی ‌های بسیار بالایی را راه‌ اندازی نموده است که می ‌تواند با قدرت در مقابل حملات سایبری از جانب کشورهای توسعه یافته مقاومت کند

باید توجه داشت که گسترش حملات سایبری فرامرزی، امنیت سایبری را به یکی از نگرانی‌ های عمده جهانی در قرن بیست و یکم تبدیل کرده است و به همین دلیل، تدوین یک سند حقوقی بین ‌المللی برای مقابله با این حملات، تبدیل به یک نیاز و خواسته جهانی شده است. در واقع این موضوع تبدیل به یک دغدغه مشترک بشری شده است، صرف نظر از این که کجا زندگی می‌ کنیم و یا چگونه فکر می ‌کنیم.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: گرداب / پایگاه افسران جنگ نرم