تبیان، دستیار زندگی
به کسانی که در معرض صداهای انفجاری قرار می گیرند، مثل صدای ترقه، سربازها در میدان تیر و یا کارگرها در محل کارشان، توصیه می شود هرگز این صداها را دست کم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صداهای انفجاری چقدر برای گوش مضرند؟


بسیاری از آقاپسرها هنگام ترقه بازی، این حقیقت را فراموش می کنند که صداهای انفجاری ناشی از ترقه چقدر می تواند برای گوش آنها آسیب‌زا باشد، در حالی که آنها گوش های خود را در معرض انواع صداهای بلند قرار می دهند و متاسفانه در آینده نه چندان دور، مشکلات شنوایی دامن گیر آنها خواهد شد.


آسیب گوش

به کسانی که در معرض صداهای انفجاری قرار می گیرند، مثل صدای ترقه، سربازها در میدان تیر و یا کارگرها در محل کارشان، توصیه می شود هرگز این صداها را دست کم نگیرند و مطمئن باشند در صورتی که اقدامات لازم برای حفاظت از شنوایی خود را انجام ندهند، دچار کم شنوایی حسی عصبی می شوند.

کم شنوایی حسی عصبی نوعی کم شنوایی است که به علت آسیب گوش داخلی و حلزون گوش ایجاد می شود که در این صورت، هیچ راه برگشتی برای بهبود کم شنوایی وجود ندارد و باید از وسایل تقویت کننده صدا مانند سمعک استفاده کرد.

خداوند در خلقت گوش و سیستم شنوایی انسان، مکانیسم جالبی را برای جلوگیری از آسیب لحظه ای به حس شنوایی قرار داده است، به گونه ای که اگر صداهای انفجاری و بلند، تنها برای مدتی کوتاه به گوش انسان برسد، می تواند با انجام مکانیسمی، از ورود آنها به حلزون گوش جلوگیری کند و آسیب وارده را کم کند.

در صورتی که کارگران در معرض صدایی با شدت بیش از 90 دسی بل در طول 8 ساعت کار باشند، وزارت کار کارگران را ملزم به استفاده از محافظ گوش می‌سازد

اما اگر این اتفاق دائما تکرار شود (به خصوص در فاصله زمانی کم) و فرد هم از وسایل محافظت کننده شنوایی استفاده نکند، با مشکلات دائمی شنوایی در آینده روبرو خواهد شد.

وسایل محافظ گوش

صداهای بلند در محل کار

طبق قانون وزارت کار، اگر افراد در محلی مشغول به کار باشند که صداهای وارده به گوش، بیش از حد مجاز و استاندارد باشد، کارفرما ملزم است کارگران را مجبور کند از وسایل حفاظت‌کننده شنوایی استفاده کنند و انتظار می رود کارگران این قانون را رعایت کنند و به آن به دید تشریفاتی نگاه نکنند، مثل کارگرانی که با استفاده از دلرهای مخصوص، آسفالت خیابان ها را می کنند.

کارگران در معرض خطر آسیب شنوایی، باید سالانه مورد برنامه چکاپ شنوایی قرار گیرند .این برنامه عبارت است از انجام سالیانه حداقل یک بار تست شنوایی برای کارگرانی که در هر روز کاری 8 ساعت، در معرض اصوات با شدت 85 دسی بل (بلندی صدا بر اساس واحدی به‌نام دسی بل اندازه‌گیری می‌شود) یا بیشتر هستند.

به این کارگران توصیه شود از وسایل محافظ گوش مانند گوش‌بندها یا گوشی‌های مخصوص استفاده کنند.

در صورتی که کارگران در معرض صدایی با شدت بیش از 90 دسی بل در طول 8 ساعت کار باشند، وزارت کار کارگران را ملزم به استفاده از محافظ گوش می‌سازد.

برخی از انواع محافظ گوش ها وارد کانال گوش می شوند و تا حدی جلوی اصوات ورودی را می گیرند. همچنین هدفون ها هم بر روی لاله گوش قرار می گیرند و مانع از رسیدن اصوات بلند به گوش می شوند.

گاهی اوقات در برخی افراد مشاهده می شود که حتی پس از چند دفعه، اگر به مدت کوتاه هم در معرض صدای انفجاری قرار بگیرند، شنوایی آنها دچار افت قابل توجهی می شود، بنابراین به کسانی که حتی برای تفریح و سرگرمی ترقه بازی می کنند توصیه می شود برای حفظ سلامت شنوایی خود و دیگران از این کار صرفنظر کنند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

وسایل محافظ گوش در برابر صداها

ترقه ‌هایی که شادی ‌ها را می‌ سوزانند

نکات ایمنی در چهارشنبه سوری

تهدید سلامتی در چهارشنبه سوری

کم شنوایی شغلی

صدای بلند سلامت را تهدید می‌کند

آثار سوء صدای زیاد بر شنوایی

اثرات سر و صدا بر جسم و روان

سر و صدا برای سلامتی مضر است

خطرات صداهای گوش خراش

عوارض آلودگی صوتی در محیط کار

اثر صداها بر شنوایی راننده

جیغ بنفش زیر گوش

سر و صدای خیابان، فشار خون را بالا می برد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.