تبیان، دستیار زندگی
دشمن سعى مى كند، با زنده كردن ارزش مادى و فشارهاى اقتصادى، اهداف و ارزش هاى معنوى انقلاب فراموش شود و مردم براى گرفتن امتیازات اقتصادى، و رسیدن به رفاه و حقوق بیشتر، انقلاب را مورد سؤال قرار دهند؛ علیه ارزش هاى آن بشورند و تحصّن كنند و كم كارى را مطرح ساخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های نفوذ دشمن را بشناسیم

حضرت فاطمه


دشمنان انقلاب و اسلام پس از شناخت طبقات متفاوت جامعه انقلابى، و شناسائى روحیات گوناگون بى تفاوت ها و مزدوران آماده خدمت، و ضربه پذیر بودن دوستان ناآگاه، از راه هاى مختلفى سعى در نفوذ و ضربه زدن به پایه هاى اساسى انقلاب مى كنند. در این نوشتار برآیم تا با سیر در سیره حضرت زهرا سلام الله علیها راه های نفوذ دشمن را بشناسیم.

تطمیع قدرت طلبان

این روش همواره مورد استفاده دشمنان انقلاب و اسلام بود. در آن آغازین لحظه هاى پس از رحلت پیامبر اسلام. غاصبان خلافت حضرت علی علیه السلام گروهى را با وعده هاى مختلف تطمیع كردند تا علیه حضرت زهرا(علیهاالسلام) در رابطه با فدك شهادت دهند. براى مقابله درست با این شیوه. باید افراد تطمیع شده را شناسائی نموده و آن ها را از ادامه خرابکاری هایشان منصرف نمود.

شایعه پراكنى

جوسازى هاى لازم براى همراه كردن بى تفاوتها و گروه فاسدان بى پروا از دیگر راه های نفوذ دشمن است. براى خنثى كردن این توطئه همواره باید شایعه ها را كشف و افشا نمایند و عوامل شایعه را شناسائى و به مردم معرّفى كنند.

در روزگاران پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شایعه كردند كه فدک از اموال عمومى است. چرا باید در دست فاطمه (علیهاالسلام) باشد؟ [ابابكر در جواب حضرت زهرا (علیهاالسلام) براى تحریك كردن مردم گفت! ما درآمد فدك را صرف سپاه اسلام براى جهاد با دشمنان نمودیم كه: یُقاتِلُ بِهِ الْمُسْلِمُونَ وَ یُجاهِدُونَ الكُفّار] و اصلاً رسول خدا به او نداده است؟ و با پخش شایعاتى از این قبیل در انزواى فاطمه (علیهاالسلام) كوشیدند.

فشارهاى اقتصادى

دشمن سعى مى كند، با زنده كردن ارزش مادى و فشارهاى اقتصادى، اهداف و ارزش هاى معنوى انقلاب فراموش شود و مردم براى گرفتن امتیازات اقتصادى، و رسیدن به رفاه و حقوق بیشتر، انقلاب را مورد سۆال قرار دهند؛ علیه ارزش هاى آن بشورند و تحصّن كنند و كم كارى را مطرح ساخته و چرخ هاى اقتصادى كشور را از حركت بازدارند.

دشمن با تهدید و ارعاب، ضد انقلاب را دلگرم و یاران سُست عنصر انقلاب را دلسرد مى سازد تا از حمایت و یارى ارزش هاى انقلابى دست بردارند و صحنه را خالى نمایند. مى بینیم از صدر اسلام تاكنون چقدر از این شیوه شیطانى استفاده كردند و مردم را به خط سرزنش و سكوت كشاندند

براى مقابله با این شیوه خطرناك باید همواره اهداف و ارزش هاى اصیل انقلاب را تذكر داد و تبلیغ نمود كه: چرا قیام كردیم؟ و براى كدام ارزش ها هزاران شهید دادیم؟ آیا انقلاب ما یك انقلاب مادّى بود؟ آیا براى مادیّات و رفاه بیشتر این همه جوانان فدا شدند و ایثار كردند؟ اگر براى ارزش هاى معنوى، الهى برخواسته ایم، چرا كمبودها و فشار اقتصادى را به رخ انقلاب مى كشیم؟ و چرا در تداوم حركت، دنیازدگى و جلوه هاى مادّى، ما را از انقلاب جدا نماید؟ بنابراین در برابر زنده كردن ارزش هاى مادّى باید، روح شهادت طلبى، جهاد و مبارزه، گذشت و ایثارگرى را زنده نمود تا با یادآورى ارزش هاى معنوى انقلاب، دشمنان انقلاب مأیوس، و دوستان خود را دلگرم و آرمان طلب بسازیم.

در تاریخ صدر اسلام مى بینیم كه بسیارى را با وعده هاى مادّى اغفال كردند، و با زنده كردن ارزش هاى مادّى, مردم را براى گرفتن حقوق و مزایا، ساكت نمودند و فدك را در تداوم همین سیاست غصب نمودند.

«همه نوشتند كه در طول پیروزیهاى گذشته رسول گرامى اسلام, زمین ها و باغات فراوانى را به مهاجرین و انصار بخشیده است» پس از نزول آیه «و آتِ ذالقُربى حَقّهُ» (اسراء آیه 26) رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله) حضرت زهرا (علیهاالسلام) را به حضور طلبید و فدك را به او بخشید. (1)

سران سقیفه با غصب فدک, هدفی جز منزوى كردن امام على (علیه السلام) نداشتند.عُمر گفت: «اگر فدك را از فاطمه (علیهاالسلام) بگیریم و دست على (علیه السلام) خالى باشد مردم به او روى نمى آورند» (2)

با اینكه ابوبكر سوگند كه خورده بود در تقسیم بیت المال طبق روش پیامبر (صلی الله علیه و آله) عمل كند امّا حقوق مسلّم اهل بیت (علیهم السلام) و فاطمه (علیهاالسلام) را نپرداخت. (3)

سقیفه

تهدید و ارعاب

دشمن با تهدید و ارعاب، ضد انقلاب را دلگرم و یاران سُست عنصر انقلاب را دلسرد مى سازد تا از حمایت و یارى ارزش هاى انقلابى دست بردارند و صحنه را خالى نمایند. مى بینیم از صدر اسلام تاكنون چقدر از این شیوه شیطانى استفاده كردند و مردم را به خط سرزنش و سكوت كشاندند.

براى بى اعتبار ساختن تهدید و ارعاب باید، روح شهادت طلبى و گذشت و ایثار را در دل ها زنده نگه داشت و با ترس و زبونى مبارزه نمود، و مردم را به استقامت و پرخاشگرى علیه ظلم و ظالم ترغیب كرد تا تهدیدات دشمن بى اثر گردد.

بلافاصله پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، چون ابابكر در یكى از روستاهاى اطراف مدینه بود و وجود او را ضرورى مى دانستند، عمر با شمشیر برهنه فریاد زد كه پیامبر نمى میرد، هر كس بگوید پیامبر از دنیا رفت گردن او را مى زنم، و با تهدید مانع انتشار خبر وفات رسول خدا شد تا دوستش از راه برسد . عُمر مانع پخش خبر وفات رسول خدا شد تا رفیق او ابابكر خود را به مدینه برساند، وقتى ابابكر از راه رسید و گفت: پیامبر خدا هم مى میرد ، ساكت شد!!! (4)

دشمن سعى مى كند، با زنده كردن ارزش مادى و فشارهاى اقتصادى، اهداف و ارزش هاى معنوى انقلاب فراموش شود و مردم براى گرفتن امتیازات اقتصادى، و رسیدن به رفاه و حقوق بیشتر، انقلاب را مورد سۆال قرار دهند؛ علیه ارزش هاى آن بشورند و تحصّن كنند و كم كارى را مطرح ساخته و چرخ هاى اقتصادى كشور را از حركت بازدارند

ترورهاى سیاسى

با این شیوه مى خواهند مخالفان انقلاب را هماهنگ و امیدوار نموده، و طرفداران ترسو و بزدل را از صحنه خارج كرده و یاران صادق و مقاوم انقلاب را از میان بردارند. در برابر این شیوه ننگین دشمن، باید روح دفاع و مقاومت را زنده كرد، و با شهادت طلبى و توجه به ارزش هاى معنوى شهید، میدان مبارزه را ترك ننمود، و همواره در برابر دشمن ایستاد.

چنانچه در صدر اسلام آنگاه كه كودتاى نظامى را سازمان دادند؛ عمر به بهانه اینكه گفت : مى ترسم اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در میان مردم پراكنده شوند و موجبات گمراهى مردم را فراهم نمایند؛ ورود و خروج از مدینه را ممنوع اعلام كرد و به ترورهای سیاسی پی در پی دست زد.(5)

و همه دیدند كه حضرت زهرا(علیهاالسلام) در خط مقدم دفاعى، محسنش را تقدیم حمایت از ولایت معصوم كرد و از پاى درنیامد. و در تداوم مبارزه، سیلى خورد. و با شلاق خوردن، بازوانش متورّم شد، امّا مبارزه را تا افشاى نقشه هاى دشمن و حمایت صحیح از رهبرى تداوم بخشید.

پی نوشت ها:

1)      به نقل از 25 منبح که برای نمونه به سه مورد اشاره می کنیم. تفسیر فرات ص 118: فرات الكوفى متوفاى 300 هجرى, تفسیر نورالثقلین ج 3 ص 153: عروسى حویزى, تفسیر درّالمنثور ج 4 ص 177. سیوطى شافعى متوفاى 911 هجرى 10.

2)      بحارالانوار ج 8 ص 104 - صحیح بخارى ج 3 ص 38 - طبقات ابن سعد ج 2 ص 86 - مسند احمد ج 1 ص 4 تا 14.

3)      الجمع بین الصحیحین. حمیدى - شرح ابى الحدید ج 12 ص 53

4)      تاریخ طبرى ج 4 ص 1815. تاریخ ابن كثیر ج 5 ص 342.

5)      شرح نهج البلاغه ج 4 ص 457 . تاریخ خطیب بغدادى ج 7 ص 453.

فرآوری: فاطمه سر فرازی       

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منبع: کتاب «تحلیل حوادث ناگوار زندگانى حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)», محمد دشتى.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.