تبیان، دستیار زندگی
صفحه نمایشگر های اچ دی (HD) و به طور کلی تلویزیون یا هر صفحه نمایشی که اچ دی باشد برروی بدنه خود یک اتیکت یا لیبل خاصی دارد که روی آن نوشته : 1080p ساخته شده یا 1080i ساخته شده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه تفاوتی بین 1080p و 1080i وجود دارد؟


صفحه نمایشگر های اچ دی (HD) و به طور کلی تلویزیون یا هر صفحه نمایشی که اچ دی باشد برروی بدنه خود یک اتیکت یا لیبل خاصی دارد که روی آن نوشته : 1080p ساخته شده  یا 1080i ساخته شده. حال این سوال پیش می آید که این اتیکت چه معنا و مفهومی دارد و بر تصمیم ما مبنی بر خرید یکی از این دو مدل، چه تاثیراتی را می گذارد؟

چه تفاوتی بین 1080p و 1080i وجود دارد؟

رزولشن (Resolution) :

هــر دو حالت 1080p و 1080i دارای 1080 خطوط عمـــودی رزولشن هستنـد (have 1080horizontal lines) که با یک نسبت تصویر تقریبا عریض 16:9 مقایسه می شود که نتایج بدست آمده می شود: 1920 — 1080

یک دیدگاه غلط در این رابطه وجود دارد و تصحیح این دیدگاه آن است که، این درست نیست که 1080i دارای رزولوشن عمودی کمتری از 1080P است.

قالب در مقابل زمینه (Frames vs. fields) :

به طور کلی می توان گفت که حالت نمایش 1080پیکسل، یک چارچوب و فریم تعریف شده و پایه است (frame-based) و این حالت نمایش در اکثر پخش های ویدیویی استفاده شده و روند رو به رشدی دارد و جای پیشرفت زیادی نیز دارد. در این حالت شما یک “frame rate”‌ دارید و آن درفریم در هر ثانیه بیان می شود. اما حالت “1080i”‌  حالت “field-based”‌ دارد. این حالت را می توان حالت درآمیخته شدن لایه ها بیان نمود. در این حالت شما برخلاف حالت قبلی، یک “field rate”‌ دارید که تعریف می شود (fields per second) زمینه در هر ثانیه. یک “field”‌ ، نیمی ازخطوط (frame) قالب را شامل می شود. (حتی خط یا خطوط عجیب و غریب را نیز شامل می شود). اگر یک رشته از خطوط زوج داشته باشیم، بعد از آن خطوط، خطوط عجیب و غریب و غیره تشکیل می شود.

فرکانس ها (Frequencies) :

حالت 1080p دارای frame rate بیست و پنج فریم در هر ثانیه است (frame rate of 25 frames per second). این حالت در نمایش تلویزیونی کشورهایی استفاده می شود که از سیستم PAL بهره می برند.

ولی در کشورهایی که از سیستم NTSC بهره می برند ؛ 30/1,001 فریم در هر ثانیه می باشد.

اما حالت 1080i، field rate تنظیم شده اش برای کشورهایی که از سیستم PAL بهره می برند ؛ معادل پنجاه فیلد بر ثانیه است (50 fields per second)، و برای سیستم های NTSC نیز 60/1,001 fields per second می باشد.

چه تفاوتی بین 1080p و 1080i وجود دارد؟

کمی توضیح بیشتر در رابطه با همین موضوع :

اطلاعات بیشتر در رابطه با حالت “1080p”‌ ؛ بیست و پنج فریم در ثانیه (25 frames per second) :

تصور کنید شما در حال تیراندازی بیست و پنج عدد عکس در هر ثانیه اید و می خواهید همه آن ها را به عنوان “bitmaps”‌ ذخیره سازید. هر فریم یک تصویر کامل در لحظه می باشد. هر پیکسل در یک “frame”‌ ؛ ذخیره شده است در همان لحظه!

اطلاعات بیشتر در رابطه با حالت “1080i”‌ ؛ پنجاه فیلد در ثانیه (1080i at fields per second) :

تصور کنید در حال تیراندازی پنجاه عکس در هر ثانیه هستید، با این تفاوت که در این مدت زمانی تنها نیمی از آنها را به صورت “bitmaps”‌ ذخیره می کنید! گاهی اوقات هم شما خطوط نامنظم را ذخیره می سازید؛ گاهی اوقات نیز خطوط زوج را ذخیره می نمایید.

توجه داشته باشید که این نوع از ذخیره سازی همان ذخیره سازی تصاویر با کیفیت و رزولشن پایین نیست! هر فیلد، نیمی از یک تصویر کامل است که در لحظه، فوری ذخیره سازی می شود. هر پیکسل در فیلد، در همان لحظه بدام می افتد و ذخیره می شود.

به سراغ تلویزیون های بزگ مسطح بروید، اگر شما این تلویزیون ها را با تلویزیون‌های CRT مقایسه کنید، خیلی زود پی خواهید برد که وضوح و کیفیت بالاتر از آنهاست اما به همراه تصویر؛ حرکات کوچک تشنجی نیز وجود دارد

قاعده‌ی (50 عدد نیمه ذخیره شده برابر نیست با 25 عدد تصویر کامل)

بر خلاف برخی از نظرات در اینجا، در هم آمیختن ویدیو در 50 هرتز به این معنا نیست که 25 عکس کامل در هر ثانیه نمایش داده می شود. این بدان معنی است که  پنجاه عد تصویر نصفه نمایش داده می شود، اما کدام از آنها نمایش داده می شود؟ آنهایی که پنجاه تصویر مختلف در پنجاه لحظه متفاوت و مشخص در ثانیه، اصطلاحا پرتاب می شوند نمایش داده می شوند. شما نه تنها 50 تصویر کامل در هر ثانیه را ندارید؛ بلکه به طور کل هیچ کدام از عکس های کامل را در اختیار ندارید.

مشکلات پخش در حالت "1080i"‌:

استفاده از این حالت باعث بوجود آمدن مشکلات فراوانی از قبیل موارد زیر می شود:

*مقیاس ویدیو

*چرخش (rotate) ویدیو

* فیلمهای ویدیویی بسیار کند و آهسته به نمایش در می آیند

*گاهی سرعت نمایش بیشتر می شود!

* توقف های مکرر در حالت پخش ویدیویی

و ...

حتی ممکن است کیفیت خوب یک فایل ویدیویی با پخش در این حالت بسیار تنزل یابد. یک امتیاز منفی دیگر این حالت به ”‌ video encoding”‌ برمی گردد. چرا که ”‌ video encoding”‌ کردن یک ویدیو در این حالت بسیار مشکل می باشد.

مشکلات پخش در حالت "1080p"‌:

نقطه ضعفی که این حالت دارد، استفاده از یک "frame rate"‌ می باشد که تنها نیمی از میزان "field rate"‌ در حالت "1080i" است. بنابراین در این حالت کمی وضوح نمایش حرکات جنبشی در تصویر، کمتر شده است. برای درک بهتر این موضوع شما می توانید به سراغ تلویزیون های بزگ مسطح بروید، اگر شما این تلویزیون ها را با تلویزیون های CRT مقایسه کنید، خیلی زود پی خواهید برد که وضوح و کیفیت بالاتر از آنهاست اما به همراه تصویر؛ حرکات کوچک تشنجی نیز وجود دارد. مشکل و نقطه ضعف دیگر آن است که اساس و پایه استفاده کلی برای تلویزیون و ساخت برنامه های تلویزیونی توسط حالت ”‌ 1080i”‌ می باشد، و خب طبیعتا این مسئله از جنبه های فراگیر بودن حالت "1080p"‌ می کاهد و به صورت خودکار دست رد بر سینه برنامه سازان می زند.

نتیجه گیری :

هیچ کدام از این دو حالت برنده قطعی نشده اند و دیگری بر حالت دیگر غلبه ندارد!

در اینجا برای شما دستورالعمل های کلی و آموزش هایی را قرار می دهیم که شما به توجه به این آموزش ها خودتان تصمیم بگیرید که کدام فرمت مناسب کار شماست:

- آیا این فرمت را برای تلویزیون هایی با کیفیت بالا می خواهید؟ استفاده از 1080i یا هر آنچه مورد نیاز است.

-آیا این فرمت را برای تلویزیون استاندارد و تعریف شده می خواهید؟ استفاده 720p و پس از آن تبدیل به 576i یا 480i.

- آیا این فرمت را برای دسترسی به اینترنت می خواهید و رزولشن بالا هم برای شما ملاک است؟ استفاده از 1080P

-آیا این فرمت را برای دسترسی به اینترنت می خواهید و رزولشن اهمتی ندارد؟  استفاده از 720P.

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از گویا