تبیان، دستیار زندگی
روی سخن با کسانی است که به داشتن یک زندگی مشترک، با لذت و آرامش و البته هدفمند، علاقه مند هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت ،آرامش و عشق زیر یک سقف


روی سخن با کسانی است که به داشتن یک زندگی مشترک، با لذت و آرامش و البته هدفمند، علاقه مند هستند.

گفتگو میان همسران

بخش اعظم زندگی روزمره اغلب افراد، به گفتگو، تبادل نظر و بحث  و سخن، سپری می شود. میزان گفتگوهای افراد به شخصیت آنها و دایره ارتباطات شان بازمی گردد. اما به طور کلی حرف زدن و در شرایط و موقعیتهای مختلف معنا پیدا می کند. مثلا در محیط یک خانواده، نحوه و میزان گفتگو میان زوجین و در درجه بعد، میان والدین و فرزندان، از اهیمت ویژه ای برخوردار است.

تحقیقات و پژوهش های زیادی صورت گرفته که نشان می دهند میزان گفتگو و دیالوگهای موجود در میان اعضای یک خانواده بر افزایش هم بستگی های خانوادگی و حس اعتماد و امنیت فرزندان موثر است و یا اینکه عنصر گفتگو میان زن و شوهر به عنوان معیاری برای معرفی زندگی موفق، نام برده شده است. البته کیفیت گفتگو بسیار مهم است و در برخی از مواقع سکوت کردن شایسته تر از بیان عبارات و جملات بی ارزش و سخیف است.

آنچه در این نوشتار مورد نظر است گفتگوی مفید و موثر است و این که در یک زندگی مشترک، گفتگو چه جایگاهی دارد.چنانچه زوجین از ابتدای زندگی مشترکشان، برای حرف زدن و شنیدن یکدیگر، موضوعیت و جایگاه قائل شوند، در هر شرایطی خود را ملزم می بینند که این اقدام را انجام دهند. مسلما طبیعت زندگی این است که همواره با افت و خیزهایی مواجه باشد و همین امر احتمالا در نحوه گفتگوی بین زوجین هم موثر است و ممکن است برخی از گفتگوها به مشاجره و جر و بحث کشیده شود. اما هنر یک زوج این است که گفتگوها را در شرایط تنش زا هم به سمت صلح و سازندگی پیش برند و به یاد داشته باشند که برای چه کنار هم هستند و قرار است از با هم بودنشان به کجا رسند و چه چیز را یاد بگیرند؟

روی سخن با کسانی است که به داشتن یک زندگی مشترک، با لذت و آرامش و البته هدفمند، علاقه مند هستند. کسانی که به دنبال تعالی روح و یا به زبانی ساده تر، به دنبال درست زندگی کردن هستند.به این افراد توصیه می شود که یک اصل مهم را در زندگی مشترک، همواره به خاطر داشته باشند و آن اصل این است که پنجره های وجود خویش را به روی همسرشان باز کنند. این بدان معناست که اگر زن و مردی باور داشته باشند که شریک زندگی برگزیده اند تا در سختی و خوشی در کنار او باشند، همه وجود خود را با وجود همسرشان معنا می کنند و او را نزدیکتر از هر کسی به خود می دانند. به این ترتیب برایشان مهم است که همسرشان چه دغدغه هایی دارد و به دنبال این هستند که به او کمک کنند و در مشکلات همراهش باشند. مسلما چنین زوجی، به پنهان کاری و سکوت در برابر یکدیگر نمی پردازند و نسبت به بازگو کردن مسائل و مشکلات و حتی خوشی هایی که در طی زندگی روزمره تجربه کرده اند، ابایی ندارند و حتی در برخی از موارد اصرار دارند که به هر بهانه ای که شده با یکدیگر به گپ و گفتگو بپردازند چون خود را آشناتر از هر آشنایی به یکدیگر، فرض می کنند.

لازم است که زوج ها باور کنند که صداقت، امری ملموس و دست یافتنی است و دلیلی ندارد که به هر بهانه ای این رکن مهم را در زندگی مشترک، نادیده گیرند

شاید شما هم خانم ها و آقایان زیادی را دیده باشید که از این موضوع سخن می گویند که در رابطه با برخی از مسائل نباید در حضور خانم ها یا آقایان حرف زد و حتی عده ای هم هستند که اطرافیان و دوستانشان را تشویق می کنند تا از درد دل هایشان و نیازهایشان برای همسر خود حرف نزنند چون ممکن است بیان برخی از مسائل موجب به وجود آمدن ذهنیتی برای طرف مقابل شود و به این ترتیب یک سلسله توهمات بی اساس در اذهان افراد شکل می گیرد که همه آنها موجب دوری و کمرنگ شدن صداقت میان زوجین می شود.

لازم است که زوج ها باور کنند که صداقت، امری ملموس و دست یافتنی است و دلیلی ندارد که به هر بهانه ای این رکن مهم را در زندگی مشترک، نادیده گیرند. آنچه بیش از هر چیزی مهم است دستیابی به حس زیبای خوشبختی و آرامش است که بخش زیادی از این احساس با صداقت زوجین، به دست می آید.

پس پنجره های وجودتان را برای همسرتان بگشائید و باور داشته باشید که او شریک واقعی زندگی شماست و باید محرم اسرار و غمخوار مشکلات و سختی هایتان باشد.

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

در کنار همسری منزوی و تنها

ازدواج موفق، نوش دارویی موثر

برای گذر از تعارض‌ صبور باشید!

مهارت های ضروری برای همسر داری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.