تبیان، دستیار زندگی
طبیعت جان گرفته، کوهساران شسته شده از برف و باران، آسمان ابری آفتابی، سرودباران بهاری، جاده های خیس که چند کیلومتر قبل و بعد، اثری از بارندگی نیست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش نیازهای مسافرت نوروزی


سفر یکی از جذاب ترین و خاطره انگیزترین برنامه های نوروزی خانواده ها است. طبیعت جان گرفته، کوهساران شسته شده از برف و باران، آسمان ابری آفتابی، سرودباران بهاری، جاده های خیس که چند کیلومتر قبل و بعد، اثری از بارندگی نیست، شکوفه درختان، غنچه های نیمه باز، عطر مست کننده گلها، خنده و بازی کودکان، شادی بزرگترها و نفس کشیدن بی سرب کلانشهرنشین ها چیزهایی است که در سفر بیشتر حس می شود و بر حواس پنجگانه اثر مثبت می گذارد.

سفر نوروزی

بعضی مسائل اما سفر را پررنج و زحمت و گاه خطرساز می کند. اینکه همه می خواهند از روز اول تا آخر تعطیلات از شهر خارج و داخل شوند راهبندان های سرگیجه آور به وجود می آورد و از شادی سفر می کاهد. مردم درباره مدیریت و برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی ایده های خوبی دارند اگر چه در وادی عمل، با مشکلاتی مواجه می شوند به ویژه آنهایی که باید از وسایل نقلیه عمومی برای سفر استفاده کنند.

مدیریت و برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی ایده ی خوبی است اگر چه شاید با اتخاذ تمامی این تدابیر، گاهی شما در وادی عمل، با مشکلاتی مواجه شوید، اما بدانید احتیاط شر ط عقل است و لازمه حرکت بی خطر شما.

سکان اصلی سفر خوش، به دست رانندگان است

رانندگان در سفرهای نوروزی باید بیش از دیگران مراقب باشند. نکات زیر می تواند به رانندگان کمک کند تا سفری خوب و همراه با سلامتی را به پایان برسانند. آمار تصادفات نشانگر این واقعیت است که بیشتر حوادث و سوانح رانندگی ناشی از بی احتیاطی و بی توجهی به مقررات راهنمایی ورانندگی، به ویژه تخلفاتی نظیر عدم حق تقدم، تجاوز از سرعت مجاز، انحراف از چپ و رعایت نکردن فاصله کافی از وسیله نقلیه جلویی است که امید است شما جزو این دسته از رانندگان نباشید.

آمار تصادفات نشانگر این واقعیت است که بیشتر حوادث و سوانح رانندگی ناشی از بی احتیاطی و بی توجهی به مقررات راهنمایی ورانندگی، به ویژه تخلفاتی نظیر عدم حق تقدم، تجاوز از سرعت مجاز، انحراف از چپ و رعایت نکردن فاصله کافی از وسیله نقلیه جلویی است که امید است شما جزو این دسته از رانندگان نباشید

قبل از حرکت از وضعیت وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل و موارد زیر را کنترل کنید:

* همیشه قبل از سفر از سلامت فنی و وجود تجهیزات ایمنی در وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید. روغن موتور، آب رادیاتور، پربودن باک بنزین، عاج لاستیک‌ها، سیستم روشنایی و چراغ‌های راهنما، ترمز، باد لاستیک ها، برف پاک کن، حساسیت ترمزها و سالم بودن لاستیک زاپاس و آچارهای مورد نیاز را بازدید کنید.

* وسایل هشداردهنده از قبیل بوق، فلاشر، چراغ‌های راهنما و... را بازدید کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

* بعضی از لوازم از قبیل تسمه پروانه، فیوز و کپسول آتش نشانی را همراه داشته باشید.

* همراه داشتن چراغ قوه، رادیو کوچک، چراغ اضطراری، نقشه راهنما هنگام مسافرت  ضروری است.

*در فصل زمستان زنجیر چرخ فراموش نشود ( قبل از مسافرت وضع مسیر خود را از پلیس راه سوال کنید).

*یک کیف کوچک محتوای لوازم کمک های اولیه همراه داشته باشید، زیرا ممکن است مورد نیاز قرار گیرد.

* لازم است دربرگه ای، اطلاعات مربوط به گروه خونی،  حساسیت‌های داروئی، سن، نام  و نام خانوادگی خود و سرنشینان خودرو را داخل جیب هر نفر به همراه داشته باشید.*نام و یک شماره تماس از اشخاصی را که پلیس و یا نیروهای امدادی بتوانند در مواقع اضطراری و درصورت بروز حادثه با آن ها ارتباط برقرار کند، همراه داشته باشید.

*چنانچه در مسیر خود با شخص مجروح یا حادثه دیده ای برخورد کردید در حدود امکانات (کمک های اولیه) به او کمک کنید تا امدادگران به کمک او بیایند.

سفر، مسافرت

*درصورت سفر به نقاط دور از دسترس مردم و نیروهای امدادی برای اطلاع رسانی و موقعیت نمایی از وجود دستگاه جی پی‌ای (مکان یاب) استفاده کنید.

*همراه داشتن شماره تلفن‌های امداد خودرو جاده ضروری است.

*در راه ها به علائم راهنمایی ورانندگی دقیقا توجه کنید زیرا این علائم با هزینه زیاد و برای کنترل عبور و مرور و راهنمایی نصب شده است.

*مسافران نباید با راننده صحبت کنند و با رفتاری ناخوشایند، عصبانیت او را فراهم کنند.

*همین که احساس خستگی و خواب کردید در خارج جاده توقف کنید(پارکینگ های کنار جاده ها، محل مناسبی است) و پس از چند ساعت استراحت دوباره به راه خود ادامه دهید، مطمئن باشید ضرر نخواهید کرد.

*با سرعت مطمئنه حرکت کنند، از حرکات زیگزاگ و مارپیچ بپرهیزند، در محل های مناسب خودرو را پارک کنند و در حاشیه خاکی جاده چادر سفری را برافراشته نکنند و خلاصه اینکه کلیه مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایند.

*همیشه حق سبقت را به آمبولانس و وسایل نقلیه حامل بیمار و پلیس بدهید و راه را برای عبور سریع و بدون توقف آن ها باز کنید چه بسا این کار به موقع و مفید شما جنبه حیاتی داشته و می تواند جان مصدومی را نجات دهد.

استفاده از نور بالا سبب می شود قدرت دید رانندگانی که از رو به رو آیند به شدت کاهش یافته و در نتیجه قادر به تشخیص مطلوب وضعیت مقابل خود نباشند. پس راننده ای که با نور بالا حرکت می کند نه تنها به هدف خود که روشن کردن هر چه بیشتر سطح جاده است نمی سد، بلکه باعث تغییر مسیر و انحراف رانندگان رو به رو شده و سبب ساز حادثه می شود

توصیه‌های پلیس برای رانندگی شبانه در سفرهای نوروزی

پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص رانندگی در شب به رانندگان توصیه کرد اقدامات لازم را برای ایمنی بیشتر در هنگام رانندگی انجام دهند

قدرت بینایی انسان در شب به شدت کاهش می یابد و برای تشخیص اشیاء از یکدیگر به مقدار قابل توجهی تنزل پیدا می کند.

درصد عمده ای از تصادفات در شب اتفاق می افتد و یکی از علت های اصلی افزایش سوانح رانندگی شبانه، تاریکی هوا و محدود بودن دید راننده است. در این حالت حوزه دید راننده منحصر به محدوده ای می شود که به وسیله چراغ های وسیله نقلیه روشن شده است.

از سوی دیگر استفاده از نور بالا سبب می شود قدرت دید رانندگانی که از رو به رو آیند به شدت کاهش یافته و در نتیجه قادر به تشخیص مطلوب وضعیت مقابل خود نباشند. پس راننده ای که با نور بالا حرکت می کند نه تنها به هدف خود که روشن کردن هر چه بیشتر سطح جاده است نمی سد، بلکه باعث تغییر مسیر و انحراف رانندگان رو به رو شده و سبب ساز حادثه می شود.

سفر نوروزی

به همین علت به رانندگان توصیه می شود برای رانندگی در شب بخصوص در سفرهای نوروزی شیشه های خودرو خود را کاملا تمیز و از سالم بودن چراغ های وسیله نقلیه اطمینان حاصل کنند. با سرعتی حدود 15 تا 20 کیلومتر کمتر از روز حرکت کرده و به علایم راهنمایی رانندگی از جمله خط کشی ها، تابلوها و چراغ های راهنمایی توجه کامل داشته باشند.اقدامات لازم برای ایمنی بیشتر در رانندگی شبانه

1- هنگام رانندگی در شب اگر احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کنید، از ادامه رانندگی منصرف شوید و استراحت کنید.

2- هرگز به نور بالای اتومبیل هایی که از رو به رو می آیند خیره نشوید، بلکه حاشیه سمت راست یا خط سفید وسط جاده نگاه کنید.

3- هیچگاه و بخصوص شب ها در قسمت آسفالت جاده اتومبیلتان را متوقف نکنید، زیرا تشخیص آن برای دیگر رانندگان مشکل است.

4- هنگام رانندگی در شب در مواقع روبرو شدن با وسیله نقلیه ای که از جهت مخالف حرکت می کند با سرعت کم و احتیاط بیشتر رانندگی کنید و از ترمز شدید و ناگهانی بپرهیزید.

5- چنانچه از مسیری عبور می کنید که نور کافی ندارد، مراقب عابرانی باشید که ممکن است لباس تیره پوشیده باشند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی/خبرگزاری مهر /روزنامه کیهان