تبیان، دستیار زندگی
زمانی که فردی در مورد روت کردن، جلبریک و یا آنلاک کردن موبایل یا تبلت صحبت می کند اولین چیزی که به ذهن می رسد از بین رفتن موارد گارانتی گوشی در عرض چند ثانیه است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالاخره روت بکنیم یا نکنیم؟


اگرچه در ظاهر این کلمات کارهایی مشابه یکدیگر را انجام دهند اما اگر به معنای آن ها دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این ها دارای تفاوت هایی هستند که در ظاهر مشخص نیست.

زمانی که فردی در مورد روت کردن، جلبریک و یا آنلاک کردن موبایل یا تبلت صحبت می کند اولین چیزی که به ذهن می رسد از بین رفتن موارد گارانتی گوشی در عرض چند ثانیه است، اما برای عده ای از بین رفتن گارانتی در مقابل مزایای دیگری که از این طریق به دست می آید چندان تاثیرگذار نیست.

در صورتی که شما گوشی و یا تبلت خود را روت کنید می توانید نرم افزارهای مختلفی را بر آن نصب کرده و همچنین قادرید کنترل بیشتری بر روی سخت افزار گوشی و یا تبلت خود داشته باشید اما این نکته را در نظر داشته باشید در صورتی که آسیب جدی به گوشی شما وارد شود و یا گوشی شما قبلا روت شده باشد دیگر وسیله شما به حالت اولیه خود باز نخواهد گشت و به نوعی خواهد مرد!

بالاخره روت بکنیم یا نکنیم؟

روت کردن چیست؟

روت کردن مربوط به گوشی و یا تبلت های اندرویدی است. این نوع ابزارها دارای سیستم عاملی مانند سایر سیستم عامل ها هستند که امکانات فراوانی را در اختیار کاربر قرار می دهند اما به دلیل برخی شرایط یک سری از آن ها را از دید کاربران پنهان نگه داشته و یا اجازه دسترسی به آن ها را به کاربر نمی دهند. با روت کردن تمامی محدودیت ها از بین می رود و شما خواهید توانست به امکانات متعدد آن دسترسی داشته باشید.

این نکته را در نظر داشته باشید که در هنگام روت کردن شما به ریشه وسیله خود دست برده اید و ممکن است هر اتفاقی برای آن بیفتد. برخی معتقدند با انجام این کار گوشی آن ها دچار افت سرعت و ... شده است. همچنین با فلش کردن قسمت های مختلف آن ممکن است ویروس را نیز وارد گوشی خود کنید.

بالاخره روت بکنیم یا نکنیم؟

در این راه مزایایی نیز وجود دارد که می توان به برخی از آن ها اشاره کرد:

**با روت کردن شما می توانید به تمامی فایل ها و بخش های مختلف دسترسی داشته باشید.

** با روت کردن گوشی، شما می توانید برنامه های خاص را بر روی گوشی خود نصب کنید.

- یکی از این برنامه ها super user است که تنها بر روی گوشی های روت شده قابل استفاده است. با استفاده از این برنامه می توانید مشخص کنید که چه برنامه هایی به ریشه گوشی دسترسی داشته باشند.

- یکی دیگر از این برنامه ها، برنامه ای است که می توان با استفاده از آن کامپیوتر خود را به گوشی اندوریدتان متصل کنید تا کامپیوتر با استفاده از گوشی به اینترنت متصل شود.

-  همچنین می توانید با استفاده از برنامه ای دیگر گوشی خود را تبدیل به یک WiFi Hotspot کنید.

بالاخره روت بکنیم یا نکنیم؟

هنگامی که بر روی گوشی اندورید روت نشده برنامه ای نصب می کنید، آن برنامه مستقیما در حافظه خود گوشی نصب خواهد شد. با استفاده از روت کردن، می توانید برنامه ها را به کارت حافظه انتقال دهید و با این کار فضای حافظه اصلی را تا حد امکان خالی نگه دارید.

** یکی دیگر از برنامه های مورد نظرRom  های سفارشی هستند که  با استفاده از این برنامه می توانید بر روی گوشی های روت شده کارهایی مانند افزایش سرعت گوشی و تغییر در شکل ظاهری گوشی و ... را انجام دهید.

** اگر شما بخواهید بدون استفاده از رایانه از اطلاعات گوشی خود بک آپ (Back up) بگیرید نیاز به برنامه ای مانند ClockworkMod Recovery دارید و این کار تنها زمانی اتفاق می افتد که شما گوشی خود را روت کرده باشید.

** با روت کردن گوشی می توان در مصرف باتری نیز مدیریت داشت و این کار زمانی ممکن است که بعد از روت شدن گوشی برنامه ای مانند ADVANCE TASK MANAGER را نصب کنید.

هنگامی که بر روی گوشی اندورید روت نشده برنامه ای نصب می کنید، آن برنامه مستقیما در حافظه خود گوشی نصب خواهد شد. با استفاده از روت کردن، می توانید برنامه ها را به کارت حافظه انتقال دهید و با این کار فضای حافظه اصلی را تا حد امکان خالی نگه دارید

برای روت کردن چه باید کرد؟

برای روت کردن می توانید به روش زیر این کار را انجام دهید ولی قبل از آن می بایست برنامه مورد نظر آن را دانلود کنید. برنامه پیشنهاد شده SuperOneClick می باشد.

**ابتدا گوشی خود را به سیستم متصل کنید.

**حالت USB Debugging را در گوشی خود فعال کنید.

** از طریق دو مسیر ارائه شده گزینه Charge Only را انتخاب کنید.

Settings --> Applications –> Development

Settings –> Connect to PC –> Default

**پس دانلود کردن  SuperOneClick گزینه SuperOneClick را انتخاب کنید و بر روی Root کلیک کنید. توجه داشته باشید که گوشی شما تنها از طریق USB به رایانه متصل باشد.

** بعد از پایان یافتن عملیات Root ، گوشی خود را از رایانه جدا کنید. در صورتی که برنامه Super user را مشاهده کردید بدانید عملیات با موفقیت انجام شده است.

   ادامه دارد....

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

How to Route All Your Android Traffic through a Secure Tunnel

Apple being routed by Android" by Nick Farrell "

forums.androidcentral