تبیان، دستیار زندگی
وضعیت این گونه می باشد.سکوت……. جوابهای سربالا……پریشان خاطری......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معذرت خواهی؛ همسویی کلام و عمل!


وضعیت این گونه می باشد.سکوت……. جوابهای سربالا……پریشان خاطری......

معذرت خواهی

در این شرایط می خواهید موی سر خود را بکنید. واقعا دیگر فکری به ذهن تان نمی رسد.عذر خواهی از همسر یا نامزدتان ممکن است مشکل به نظر برسد بخصوص زمانی که بر سر مسئله یا موضوعی با هم چندین بار مخالفت کرده باشید و ممکن است در خود توان گفتن متاسفم را نبینید. هر چند هر کاری را که فکر می کردید به او می فهماند از کرده خود پشیمان هستید را انجام داده اید.

گاهی اوقات تنها گفتن “ببخشید”‌ یا “متاسفم”‌ کاری از پیش نمی برد و اوضاع را به حالت عادی در نمی آورد.

روانشناسان می گویند اگر می خواهید دیگران واقعا و از ته دل شما را ببخشند، لازم است هم با گفتار و هم با کردار خود از آنها معذرت بخواهید.

اجازه بدهید با یک مثال موضوع را روشن تر کنیم. فرض کنید ناچار هستید تا دیروقت کار کنید و به همین دلیل نمی توانید در مهمانی شام خانواده همسرتان حضور پیدا کنید. همسرتان مسلما از شما خواهد رنجید. برای اینکه از او معذرت بخواهید و او کاملا شما را ببخشد، چه باید بکنید؟

جوی آرام جهت ارتباط ایجاد كنید

عصبـانـیـت یـك احـساس خشن است اما با مراقبت همراه با توجه محبت آمیز، همیشه می توان آن را كنترل نمود.برای آنکه از همسرتان عذر خواهی کنید جوی آرام بوجود آورید.

انتقاد را با روی خوش بپذیرید

گوش دادن به حرفهای همسرتان یك موضوع مهم برای پایان دادن به جر و بحث بشمار می رود. مجادله هایی كه هر دوی شما تصور می كنید، حق با شما است و مشكل مربوط به هر جفتتان می باشد. این بـخصوص زمانی صدق می كند كه قبلا" نیز مكررا" بر سر موضوع فعلی بحث كرده باشید.

وقتی وی از شما انتقاد می كند، كمربندتان را از رو نبندید. اینطور نشان دهید كه حرف او را می فهمید، همانگونه كه انتظار دارید هنگامیكه شما صحبت می كنید، او نیز متـوجه منظورتان شود. باز فكر كنید، نظر خودتان را بدهید، ایده او را لحاظ نموده و جلو روید. بپذیرید که شما مقصر بوده اید. قبل از هر چیز اعتراف کنید که شما مقصر بوده اید. به جای اینکه همه چیز را به گردن رئیس یا شغلتان بیندازید، بگویید که لازم بود برای کار خود برنامه ریزی بهتری می کردید، یا رئیستان را متقاعد می کردید که مجبورید زودتر محل کارتان را ترک کنید. همسرتان از اینکه شما نسبت به خانواده او، وقت او و یا احساسات او بی ملاحظه بوده اید ناراحت است. اگر مسئولیت برنامه ریزی ضعیف خود را به گردن بگیرید، او از کوره در نخواهد رفت.

می توانید پیش از اینكه تسلیم شده و بگویید "متـاسـفـم"، به بحث و جدل ادامه دهید اما بهتر است با بیان این كلمه آب را روی آتش ریخته و خیلی سریعتر قائله را ختم دهید

در مورد اشتباه خود صحبت کنید و احساس واقعیتان را شرح دهید

حالا وقت آن رسیده که سخت ترین كلمه را به زبان آورید(معذرت بخواهید). یك عذرخواهی واقعی می تواند یكی از دشوارترین پیشنهاداتی باشد كه ما ارائه مـی كنیم. برخلاف تصور عموم، همه افراد قادر به زبان آوردن این كلمه 6 حرفی بوده و تا بحال هیچ كسی بعد از گفتن آن غش نكرده است. می توانید پیش از اینكه تسلیم شده و بگویید "متـاسـفـم"، به بحث و جدل ادامه دهید اما بهتر است با بیان این كلمه آب را روی آتش ریخته و خیلی سریعتر قائله را ختم دهید. به او بگویید که متاسف هستید و می دانید که چنین اتفاقی چه تاثیری بر ذهنیت اعضای خانواده او خواهد داشت. با پذیرفتن تاثیرات اشتباه خود، به او نشان می دهید که شما مسئولیت موضوع را به عهده می گیرید و نسبت به آن بی تفاوت نیستید. برای شما مهم است که خانواده همسرتان چه فکر می کنند.

 اشتباه خود را جبران کنید

آخرین کاری که باید بکنید این است که اشتباه خود را از طریق “فیزیکی”‌ جبران کنید. خانواده همسرتان را به شما دعوت کنید و یا برای اخر هفته بعد با آنها قرار گردش یا سفر بگذارید. با این کار معذرت خواهی شما دو جنبه خواهد داشت: حرف و عمل.

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: برترین ها /سایت تفکر نو/پیچک نت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.