تبیان، دستیار زندگی
بیشتر مکانیزم های عمل کننده ترمز پایی به صورت هیدرولیکی عمل می کنند. با فشرده شدن پدال ترمز پایی، سیلندر اصلی به کار افتاده و روغن به سوی سیلندرهای ترمز در کاسه چرخ ها سرازیر می شود، تا سیلندر های ترمز روی چرخ ها، کفشک را فشرده می کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترمز هیدرولیکی(روغنی)

مقدمه

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند، یک خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است، این بخش ها عبارتند از :

1-   شاسی و بدنه
2-   سیستم تعلیق
3-   سیستم ترمز
4-    سیستم فرمان
5-    مولد قدرت(مولد)
6-    سیستم سوخت رسانی
7-    سیستم انتقال قدرت
8-    برق خودرو

بیشتر مکانیزم های عمل کننده ترمز پایی، به صورت هیدرولیکی عمل می کنند. با فشرده شدن پدال ترمز پایی، سیلندر اصلی به کار افتاده و روغن به سوی سیلندرهای ترمز در کاسه چرخ ها سرازیر می شود، تا سیلندر های ترمز روی چرخ ها، کفشک را فشرده می کند.

در این قسمت به بررسی تک تک قسمت های ترمز هیدرولیکی به صورت اجمالی خواهیم پرداخت:

سیلندر ترمز اصلی (Master Brake Cylinder)

این قسمت دارای یک بدنه چدنی یا آلومینیومی است که پیستون آن به پدال گاز متصل است. هرگاه راننده به پدال فشار آورد، روغن ازسوراخ انتهای سیلندر ترمز خارج می شود.

ترمز هیدرولیکی

لوله های روغن ترمز (Brake Oil Line)

طول مسیری که روغن می پیماید فولادی است، این لوله ها توسط بست ها به شاسی و اتاق بسته می شوند، این لوله ها از نوع فشار قوی می باشند و قابلیت تحمل 150PSI را دارند، زیرا ممکن است فشار روغن خیلی بالا رفته و باعث نشتی روغن می شود.

مخزن روغن ترمز( Brake Oil Tank  )

در بالای سیلندر ترمز اصلی، مخزن روغن وجود دارد که تامین کننده روغن درون سیلندر ترمز است. مجاری ورودی روغن به ابتدای کورس پیستون های سیلندر اصلی متصل باشد که در آن جا فشار داخل سیلندر بالا نبوده و باعث برگشت روغن نمی گردد.

ترمز هیدرولیکی

روغن ترمز (Brake Oil)

نوعی روغن هیدرولیکی است که بایستی دارای خواص ویژه ای باشد، مثلا غیرقابل تراکم بوده و قابلیت تحمل فشار و دمای بالا را داشته باشد.

سیلندر ترمز چرخ (Wheel Cylinder)

روی هر چرخ، یک سیلندر ترمز وجود دارد که وقتی روغن توسط سیلندر ترمز اصلی درون مدار روغن، پرفشار و متراکم می شود، سیلندر روی چرخ عمل کرده و با رانده شدن پیستون ها، کفشک روی کاسه ترمز و یا دیسک فشرده می شوند و عمل ترمز گیری انجام می شود.

بوستر ترمز  (Brake Booster)

برای ترمز گیری شدید و توقف سریع خودرو، لازم است نیروی زیادی روی پدال ترمز اعمال شود که با سنگین تر بودن خودرو، مقدار نیروی مورد نیاز نیز، می بایست بیشتر باشد. اعمال این نیرو توسط پای راننده بسیار دشوار است، لذا به منظور کمک به پای راننده و افزایش قدرت ترمز گیری یک تقویت کننده به نام بوستر در خودرو قرار می دهند.

بوستر از اختلاف فشارهایی که درون موتور وجود دارد، استفاده کرده و یک نیروی کمکی ایجاد می کند. این نیرو قدرت پای راننده را در به حرکت درآوردن پیستون سیلندر اصلی تقویت می کند.

ترمز هیدرولیکی

شیرهای هیدرولیکی (Hydraulic Valves)

برای کنترل فشار روغن و تقسیم صحیح فشار روغن بین سیلندرها از شیرهای هیدرولیکی استفاده می شود. به طور کلی برای معرفی سه نوع از مهم ترین این شیرها، می توان به شیر کنترل فشار، شیر اندازه گیر فشار و شیر تناسب ترمز، اشاره کرد.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات از شیرهای مرکبی استفاده می شود که به طور هم زمان کار هر سه شیر را انجام می دهد.

چراغ ترمز (Brake light)

یکی از علایم هشدار دهنده ای که در خودروها وجود دارد، چراغ استپ ترمز می باشد که هر وقت راننده پدال ترمز را فشار دهد، این چراغ روشن شده و رانندگان خودروهای عقبی از عمل ترمز گیری خودروی جلویی مطلع می گردند.


مرکز یادگیری سایت تبیان