تبیان، دستیار زندگی
ایشان مرد علم و اخلاق بود و در طول عمرش سعی کرد مردم را با مبانی اسلام و اخلاق اسلامی آشنا کند و بسیار شاگردان هم از سلک روحانی و هم غیر روحانی از درسهای اخلاقی او بهره‌مند می شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرد علم و اخلاق

آیت الله خوشوقت

ایشان مرد علم و اخلاق بود و در طول عمرش سعی کرد مردم را با مبانی اسلام و اخلاق اسلامی آشنا کند و بسیار شاگردان هم از سلک روحانی و هم غیر روحانی از درسهای اخلاقی او بهره‌مند می شدند.

آیت الله خوشوقت مرد علم و اخلاق بود/ روحانی و غیر روحانی از درس اخلاق ایشان بهره‌ می برد

حجت الاسلام اختری با اشاره به تلاش آیت الله خوشوقت در هدایت اخلاقی جامعه تصریح کرد: ایشان مرد علم و اخلاق بود و در طول عمرش سعی کرد مردم را با مبانی اسلام و اخلاق اسلامی آشنا کند و بسیار شاگردان هم از سلک روحانی و هم غیر روحانی از درسهای اخلاقی ایشان بهره‌مند می شدند.

حجت الاسلام عباسعلی اختری عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نقش آیت الله خوشوقت به عنوان عالم اخلاقی در جامعه گفت: درگذشت هر عالمی که در خدمت مردم و دین مردم هست به معنای درگذشت یک نگهبان در مرزهای عقیده و اخلاق و ایمان جامعه است.

وی افزود: هر کدام از علما به تعبیر امام صادق(ع) نیرویی هستند که در جاهایی که دشمن کمین می کند تا اخلاق و ایمان و فضایل انسانی مردم را مورد خدشه قرار دهد هر عالم اسلامی و عالم با عمل در آن کمینگاه سنگرداری می کند و از مرام و دین و اخلاق مردم دفاع می کند و آنها را بیدار نگه می دارد.

به همین جهت پیامبر(ص) فرمود:" اذا مات العالم ثُلٌمَ فی السلام ثُلمةً لا یسٌدها شیء" وقتی عالمی از دنیا می رود در دیواره قلعه اسلام روزنه ای ایجاد می شود که چیزی جایگزین آن نیست. این روایت این مسئله را می رساند که هر عالمی جایگاه ویژه خود را دارد و اینطور نیست که کسی بتواند جایگزین او شود.

حجت الاسلام اختری تأکید کرد: غالبا استعمارگران، و به تعبیر روایات ما وقتی شیاطین می خواهند به جامعه ای حمله کنند، مکانهایی را جستجو می کنند که عالمی در آن نباشد و یا زیر نفوذ عالمی نباشد. یعنی هرجا عالم دینی و آگاه و نگهبان عقیده باشد، شیاطین ظاهر و باطن در آنجا شکست خورده هستند.

مرحوم آیت الله خوشوقت یکی از عالمان بزرگ بود. ایشان شاگرد آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی بود. ایشان مرد علم و اخلاق بود و در طول عمرش سعی کرد مردم را با مبانی اسلام و اخلاق اسلامی آشنا کند و بسیار شاگردان هم از سلک روحانی و هم غیر روحانی از درسهای اخلاقی او بهره‌مند می شدند.

وی در مورد جایگاه تربیتی علمای اخلاق در هدایت جامعه تصریح کرد: زیربنای قانون اخلاق است. قانون یکسری بایدها و نبایدهایی را مشخص می کند اما معیار باید و نبایدهای در قانون، از بایدها و نبایدهای اخلاقی سرچشمه می گیرد و این مبانی اخلاقی از نگاه اسلام از خدا سرچشمه می گیرد یعنی اخلاقیاتی که با صفات الهی و دستور خدا همگام باشد، اخلاق خوب است و هر نوع خلق و خویی که با صفات و دستورات الهی همگام نباشد، از دیدگاه اسلام مذموم و مطرود است.

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: اگر اخلاق از جامعه حذف شود انسانیت شایستگی نام انسان را از دست خواهد داد چون انسانیت به اخلاق است.

ملتها و قدرتهایی که اخلاق را زیرپا گذاشتند، خوی درندگی در آنها برجسته می شود. جامعه بی اخلاق جامعه غیرانسانی و جامعه درندگان می شود فلذا پیامبر اسلام(ص) در راستای اهداف همه پیامبران فرمودند که فلسفه بعثت من این بوده است که اخلاقیات شایسته را تکمیل کنم.

وی تأکید کرد: اگر بشریت از نعمت اخلاق برخوردار شد به همه فضایل به تدریج دست می یابد و اگر اخلاق را از دست بدهد جامعه از موقعیت انسانی اش سقوط می کند و به موقعیت حیوانی می رسد.

حجت الاسلام اختری در پایان با اشاره به تلاش آیت الله خوشوقت در هدایت اخلاقی جامعه تصریح کرد: مردم و جامعه ایران به ویژه جوانان سعی کنند با یک عالم عامل و عالم اخلاقی ارتباط داشته باشند چراکه معارف ما می گوید که مردم باید دین شان را به علما عرضه کنند و با رهنمود علما عقاید و رفتار و اعمال، روابط اجتماعی و فرهنگی و حتی روابط اقتصادی و سیاسی شان را با نظر اسلامی که از علما دریافت می کنند، تنظیم و اصلاح کنند.


منبع: خبرگزاری مهر

تهیه و تنظیم: محمد جواد دلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان