تبیان، دستیار زندگی
کویر دیگر ناشناخته نیست و در آن، احساس دورافتادگی نمی‌کنیم. کویر برای همه انسان‌ها با هرسلیقه، نگرش و دیدگاه، جذاب، دیدنی و نزدیک‌ترین اقلیم به روح آدمی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردشی در بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان


کویر دیگر ناشناخته نیست و در آن، احساس دورافتادگی نمی‌کنیم. کویر برای همه انسان‌ها با هر سلیقه، نگرش و دیدگاه، جذاب، دیدنی و نزدیک‌ترین اقلیم به روح آدمی است.


شهداد

زیبایی‌های منحصر به فرد بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان، به عنوان جاذبه‌های گردشگری، بازشناخته شد و مسافرانی نیز به عنوان گردشگر، راهی کویر شدند. هرچند تعداد آن‌ها در سال‌های نخست اندک بود، اما با بهره برداری از جاده شهداد به نهبندان که از دل کلوت‌های شهداد می‌گذرد، جهشی قابل توجه در سفر گردشگران به شهداد و کویر رویایی آن ایجاد شد.

کویر دیگر ناشناخته نیست و در آن، احساس دورافتادگی نمی‌کنیم. کویر برای همه انسان‌ها با هرسلیقه، نگرش و دیدگاه، جذاب، دیدنی و نزدیک‌ترین اقلیم به روح آدمی است. با دمیدن نسیم گردشگری، شهداد، ستاره کویر لوت، هر سال درخشنده‌تر از پارسال می‌شود. کویر به انتخاب اول میهمانان و مسافران استان کرمان بدل می‌شود و ردپای بسیاری از مسافران بر شن‌های کویر نقش می‌بندد. باید گفت، باد که میهمان همیشگی کویر است، هر سال ردپاهای بیشتری را پاک می‌کند.

شهداد

بخش شهداد در 95 کیلومتری جنوب شرق کرمان واقع است و با 24 هزار کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین بخش کشور محسوب می‌شود. قدمت شهداد به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد و قدیمی‌ترین پرچم فلزی جهان معروف به درفش شهداد، در کاوش‌های سال 1350 به سرپرستی مرحوم «علی حاکمی» در شهداد کشف شده است.

این بخش از 2 شهر، 3 دهستان و 92 روستا و آبادی تشکیل شده است و با استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان همسایه است. جاده شهداد به نهبندان، به طول 300 کیلومتر که از دل کویر و از میان کلوت‌های آن می‌گذرد، فاصله خراسان جنوبی و زابل را به کرمان و بندرعباس کاهش داده است.

شهداد

جاذبه‌های تاریخی

آسیاب آبی و آب انبار «حاج محمدتقی» با بزرگ‌ترین گنبد آب انبار در کشور و 52 پله در خیابان تمدن، خانه «صادقی»، باقی‌مانده‌های ارگ (نارنج قلعه) در داخل بازار قدیمی، آب انبار «حاج امین» (قاجاریه) در بوستان درفش شهداد (باغ ملی سابق)، محوطه باستانی 7 هزار ساله بعد از باغ «آراتا» در انتهای شهداد، قلعه کهنه (ساسانی)، بنای پیربابا مسافر و شهرک صنعتی باستانی در شرق میدان انتهایی شهر، قلعه «رموک» (ساسانی) در شرق جاده نهبندان و دوراهی امام زاده زید(ع)، قلعه چغوکی و مسجد تاریخی دستگرد (ابتدای جاده گودیز) از جمله آثار تاریخی آن است.

همچنین در شهداد، بارگاه امام زاده زید(ع) با گنبد فیروزه‌ای، همه گردشگران را فرا می‌خواند تا آبی خنک در صحن آن بنوشند و روح تشنه‌شان را هم در مکانی که «شاه نعمت ا... ولی» پیاده به زیارتش می‌شتافته، سیراب کنند. در بنای «صفه صفا» (قرن 8 ه.ق) که در صحن امام زاده قرار دارد، مراسم نوبت نوازی نقاره، هر صبح و عصر توسط دستان عاشق و هنرمند «علی کریم شجاعی» و فرزندانش «رضا» و «محمدعلی» و نوه‌هایش اجرا می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی

علاوه بر باغ‌های مرکبات و نخیلات که شهداد را به یک «شهر باغ» مصفا تبدیل کرده است، جاذبه‌های طبیعی فراوانی در شهداد وجود دارد. در کویر شهداد، کلوت‌های زیبایی قرار دارند که جذاب‌ترین پدیده کویر به شمار می‌روند. کلوت‌ها، عارضه‌های کلوخی هستند که در اثر فرسایش بادی و آبی در کویر شکل گرفته‌اند. مساحت آن‌ها به 11 هزار کیلومترمربع می‌رسد و از دور به شهری بزرگ شباهت دارد. زیباترین کلوت‌ها، در 40 تا 60 کیلومتری شهداد قرار دارند.

کویر به انتخاب اول میهمانان و مسافران استان کرمان بدل می‌شود و ردپای بسیاری از مسافران بر شن‌های کویر نقش می‌بندد؛ و شهداد هم یكی از این انتخاب‌هاست.

جاده آسفالته شهداد به خراسان جنوبی، از میان این کلوت‌ها می‌گذرد. همچنین برای اقامت شبانه و امن در کویر، می‌توان به کمپ گردشگری کویر رفت. از روستای «ده سیف» در ابتدای کویر، در نزدیکی قلعه «شفیع آباد» راهی 9 کیلومتری به کمپ گردشگری کویر می‌رود. در این مکان 34 آلاچیق، آمفی‌تئاتر روباز، سرویس‌های بهداشتی، آب و برق و سامانه روشنایی و صوتی ایجاد شده است.

علاوه بر کلوت ها، رودشور در 65 کیلومتری شهداد، تپه‌های شن، درختان گز، تپه گندم بریان با 480 کیلومتر مربع وسعت و پوشیده از سنگ‌های سیاه آتشفشانی (گرم‌ترین نقطه کره زمین) در 85 کیلومتری شهداد، از دیگر جاذبه‌های کویر به شمار می‌رود. همچنین سرو هزار ساله و آبگرم روستای سیرچ از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهداد است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

شهداد

شهداد سرزمین سکوت، زیبایی و عظمت و نگین کویر

به گفته مسئولان، سفر به کویر شهداد رو به افزایش است و به طور میانگین، سالانه 10 درصد رشد داشته است، به گونه‌ای که در نوروز امسال، حدود 150 هزار گردشگر داخلی و خارجی از کلوت‌های شهداد دیدن کرده‌اند.

قدمت پشته‌های کلوت‌های شهداد را بیش از 4 میلیون سال تخمین می‌زنند، با آن که گرم‌ترین نقطه کره خاکی با دمای 76 درجه سانتی‌گراد در سایه و 100 درجه سانتی‌گراد در روی خاک در این منطقه می‌باشد، اما کلوت‌های شهداد از جاذبه‌های بی نظیری برخوردارند که سالانه میزبان تعدادی گردشگر خارجی و داخلی است.

صنایع دستی و محصولات

این منطقه قدیمی، طبیعتاً دارای صنایع دستی و محصولات پرطرفداری نیز هست. به نحوی که هیچ مسافری از این جا دست خالی نمی‌رود. دست بافته‌های حصیری، عرق معطر کاشکلو که از شکوفه‌های نخل به دست می‌آید، سدر، حنا، قاووت، انواع خرمای خشک و آجیلی، سیر، چنگ مال و پرتقال، از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود و علاوه بر این، حس و حال غریب کویر است که مسافران با خود می‌برند.

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: golabi45

مطالب مرتبط:

ویژه نامه آژانس مسافرتی تبیان

تور کویر نوردی

مهریز؛ بهشتی در دل کویر

لذت حضور در باغ‌های ایرانی

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن