تبیان، دستیار زندگی
از قدیم‌الایام گفته اند و شنیده ایم که پا قلب دوم انسان است و كفش از ملزومات آسایش و راحتی این بخش مهم و حساس بدن ادمی است. همان طور که می کوشیم در انتخاب و خرید بلوز، پیراهن، شلوار، مانتو و... آراستگی و زیبا بودن ، هماهنگی رنگ ، تمیز و مرتب بودن و .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواظب پوشش قلب دوم تان باشید!


از قدیم‌الایام گفته اند و شنیده ایم که پا قلب دوم انسان است و كفش از ملزومات  آسایش  و راحتی  این بخش مهم و حساس بدن ادمی است.  همان طور که می کوشیم در انتخاب و خرید بلوز، پیراهن، شلوار، مانتو و...  آراستگی و زیبا بودن ، هماهنگی رنگ ، تمیز و مرتب بودن و ...  را مدنظر داشته باشیم،

خرید کفش

خوب است به هنگام انتخاب و خرید كفش هم به نکات چندی که در ذیل مطرح می شود، توجه نمائیم تا بهترین و زیباترین و از همه مهمتر آن که سالم ترین کفش را برای پوشش مان انتخاب كنیم.

*پیش از خرید، مشخص کنید که مصارف احتمالی کفش مورد نظر خریدتان چیست مثلا برای چه نوع فعالیت و چه مكانی قصد خرید آن را دارید. به یقین بین كفش ورزشی و کفش مهمانی و یا محل كار  تفاوت بسیاری وجود دارد.

* انتخاب كفش مناسب و راحت یكی از مهم‌ترین نكاتی است كه سلامت پاهای شما را تضمین می کند و می تواند درست از پای شما مراقبت كند. لذا متخصصان توصیه می‌كنند خرید کفش را به ساعات پایانی روز(بعدازظهر و عصر) موکول کنید. در این ساعات، بواسطه پیاده‌روی عضلات پا در حجیم‌ترین حالت خود هستند. شما با احتساب ورم کردن و بزرگتر شدن پاها ، می توانید کفشی با اندازه مناسب برای خود انتخاب کنید و پس از خرید با مشكل تنگ بودن كفش مواجه ‌نشوید .

*یادتان باشد کفشی را انتخاب کنید که انعطاف لازم را داشته باشد. حالت سفتی برخی از کفش ها نه تنها مانع راه رفتن طبیعی تان شده بلکه باعث ایجاد پینه و میخچه در پاهایتان نیز می‌شوند.

*از آنجایی که قالب کفش های مختلف متفاوت است، به صرف سایز کفش، آن را خریداری نکنید.

* شاید شما نیز این گفته معروف فروشندگان را شنیده باشید که می‌گویند: "كفش تنگ و کوچک‌تر بردارید چون به مرور زمان جا باز می‌کند". هرگز حرف فروشنده‌ را نپذیرید!

هرگز کفشی را که تنگ است به خیال اینکه جا باز می‌کند، نخرید. این سخن حتی اگر درست هم باشد شما باید كفشی را انتخاب کنید که کاملا اندازه پاهایتان بوده و به قسمت‌های مختلف پای شما فشار نیاورد. در صورت احساس كمترین فشار در نوك انگشتان یا روی پا از خرید کفش امتناع کنید، ، بدانید فشارهای این كفش در دراز مدت  و حتی گاها در كوتاه مدت دردسرساز می‌شود و شكل طبیعی پاهای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

* دقت کنید قسمت جلویی کفش انتخابی تان فضای لازم را برای حفظ انگشتانتان داشته باشد. بهتر است از کفش هایی که قسمت جلویی آن  گرد است، استفاده کنید چون کفش هایی با مدل‌های به اصطلاح نوک تیز فضای کمی‌را برای انگشتان تامین می‌کنند.

* برای اجتناب از مشکلاتی چون كمر درد و پادرد، سعی کنید کفشی را انتخاب کنید که وزن بدن تان به صورت متعادل روی سطح پاهایتان تقسیم شود. كفش‌های پاشنه بلند و نوك باریك و تیز كه وزن را بیشتر به قسمت جلوی پاها منتقل می‌كند، مناسب  نیستند و استفاده طولانی مدت از آنها به تغییر شكل انگشت‌ها و بیرون‌زدگی استخوان پا منجر می شود. همچنین كفش‌هایی كاملا تخت و بدون پاشنه هم چندان مناسب نیستند و می توانند شما را دچار ناراحتی‌هایی در ناحیه كمر كنند.

در خرید کفش به این نکته دقت داشته باشید که پاشنه‌اش زیاد بلند نباشد ، یادتان باشد بهترین کفش، کفشی است که پاشنه‌ای متوسط (تقریبا دو و سه سانتی‌متری) دارد و قسمت جلویی آن  گرد است و به پنجه‌ها آسیب نمی‌زند؛ اما اگر اصرار به پوشیدن کفش پاشنه بلند دارید توصیه می کنیم برای حفظ تعادل و آسیب کمتر ، آن را پهن و یکدست انتخاب کنید.

با توجه به فصل باید مدل کفش خود را انتخاب کنید. كفش‌های جلو و پشت باز برای تابستان و کفش های عاج دار و ساق دار برای فصل سرما مناسبترند

*وزن کفش از مهمترین نکاتی است که باید به هنگام خرید به آن توجه کنید. کفش های سنگین، شما را در طولانی مدت خسته و کلافه می کند. برای پیاده‌روی‌های طولانی مدت یا مسیرهای دشوار، کفش های بسیار كم وزن و ساق‌دار مفیدتر است و بهتر می‌تواند از پاها مراقبت كند.

* کفشی را انتخاب کنید که بین نوک ‌بلندترین انگشت پا و نوک کفش حدود یک سانتی‌متر فاصله داشته باشد، زیرا فضای اضافی جلوی کفش باعث می‌شود که پا درون آن بلغزد و یا تاول بزند.

* حتی المقدور سعی کنید از خرید کفش های روباز که مچ پا را  نگه نمی‌دارند و ایمنی لازم را در حرکت ندارند، صرف نظر کنید .

*جنس رویه و کفی کفش بسیار مهم است. بهترین پوشش برای رویه و كفی كفش، همان رویه چرم طبیعی است. منافذ طبیعی موجود در بافت چرم طبیعی، امکان تبادل هوا میان بیرون و داخل کفش را فراهم می‌کند؛ این درحالی است که رویه مصنوعی به علت عدم وجود منافذ، تبادل هوا صورت نمی گیرد و  باعث بوی  بد پا و عرق کردن بیش از حد پا می‌‌شود.

* از خرید کفش هایی با کفی ضخیم، صاف و لغزنده به شدت خودداری کنید.کفش هایی با  کف آج‌دار مناسبتر بوده و احتمال لیز خوردن را به حداقل می رسانند.  

*با توجه به فصل باید مدل کفش خود را انتخاب کنید. كفش‌های جلو و پشت باز برای تابستان و کفش های عاج دار و ساق دار برای فصل سرما مناسبترند.

خرید کفش

نکته: انتخاب صندل‌های لاانگشتی برای  فصل تابستان مناسب نیست. پوشیدن این مدل کفش ها اگرچه منجر به تبادل هوا شده و از بوی بد پا ممانعت می کند اما به خاطر وجود فضای بسیار خالی در پا به هنگام راه رفتن، باعث تغییر در نحوه حرکات عادی و طبیعی شده و در نهایت به پاها و زانو آسیب می‌رسانند.

*هرگز كفش را بدون جوراب نپوشید. جوراب‌های نخی هم بهترین انتخاب، به هنگام خرید کفش هستند.

* نوع و رنگ كفش رابطه ای تنگاتنگ با سن وسال دارد سعی کنید کفشی را انتخاب کنید که با سن وسال تان هماهنگ باشد.

* برای اطمینان از مناسب بودن انتخاب خود، بهتر است پس از انتخاب شكل و رنگ كفش مورد نظرتان، حتما چند دقیقه ای آن را پا کنید و در فروشگاه راه بروید و کفش را از هر لحاظ بسنجید.

* برای زیبایی و برازندگی بیشتر ظاهر خود سعی کنید به تناسب نوع و رنگ كفش با شلوار و سایر وسایل مانند كیف دستی و... دقت  داشته باشید .

با رعایت همین نکات ساده شما نه تنها  خواهید توانست از پوشیدن كفشی كه خریده‌اید لذت ببرید بلکه به تناسب و آراستگی ظاهر خود نیز بیفزایید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان