تبیان، دستیار زندگی
ورزش ایران هفته ای پر خبر را طی می کند. پس از شوک حذف کشتی از المپیک و تشکیل کارگروه مقابله با این امر ، مسابقات جام جهانی کشتی در ایران آغاز شد تا کشتی حرف اول ورزش ما را بزند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر اساسنامه کمیته ملی المپیک و جدالهای سخت


ورزش ایران هفته ای پر خبر را طی می کند. پس از شوک حذف کشتی از المپیک و تشکیل کارگروه مقابله با این امر ، مسابقات جام جهانی کشتی در ایران آغاز شد تا کشتی حرف اول ورزش ما را بزند.

کمیته ملی المپیک

از سوی دیگر با ورورد به لیگ فوتبال قهرمانان آسیا در حین اجرای لیگ برتر این رشته خبر سازی می کند. اما حتی این اخبار مهم نمی تواندبحث عدم تایید اساسنامه اصلاح شده و ارسالی کمیته ملی المپیک ایران از سوی کمیته بین المللی المپیک را تحت الشعاع خود قرار دهد.

در حقیقت این زیر بنایی ترین کار ورزش ماست و تا در عرصه بین المللی ما نتوانیم اساسنامه کمیته ملی المپیکمان را به تایید برسانیم مشکلات جدی دامنگیرمان خواهد شد.

چندی پیش در این باره نوشتیم اما به نظر می رسد شرایط جدید بررسی تازه را طلب می کند. در بحث اصلاح اساسنامه و عدم تایید آن آش آن قدر شور شده که کمیته ملی المپیک برای رفع شایعات دست به صدور بیانیه زد!

شایع شده بود عده ای که در پی تاخیر در برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک هستند تا بر کرسی آن همچنان تکیه بزنند اساسا دست به ارسال اساسنامه اصلاح نشده زده اند! امری که خیلی زود تکذیب شد. پس از آن گروه های درگیر در این ماجرا به نوبت با رسانه ای کردن اظهار نظرهایشان از جدال های سخت در این راه سخن گفتند.

در حالی که مسئولان کمیته ملی المپیک در مقام دفاع از این حادثه آن را امر عادی جلوه می دهند روسای دو فدراسیون در راه حمایت از وزارت ورزش حرف های جالب توجهی زدند. یکی از این دو بحث ارسال اساسنامه نادرست را مطرح کرد و در خصوص انجام هرچه سریع تر انتخابات اولتیماتوم داد و آن دیگری گفت پس چرا اساسنامه فدراسیون ما با یک تغییر کوچک( جابه جایی اسم وزیر ورزش با رییس سازمان تربیت بدنی) خیلی زود تاییدیه و تقدیر از سوی فدراسیون جهانی اش را گرفت اما در خصوص تایید اساسنامه کمیته ملی المپیک این همه این دست و آن دست می کنند؟

شایع شده بود عده ای که در پی تاخیر در برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک هستند تا بر کرسی آن همچنان تکیه بزنند اساسا دست به ارسال اساسنامه اصلاح نشده زده اند! امری که خیلی زود تکذیب شد. پس از آن گروه های درگیر در این ماجرا به نوبت با رسانه ای کردن اظهار نظرهایشان از جدال های سخت در این راه سخن گفتند

به هر صورت وقتی در ارگان مهمی چون کمیته ملی المپیک یک کار عادی مثل اصلاح اساسنامه این همه دردسرساز می شود، وقتی بین دو ارگان مهم و متولی ورزش این همه کشمکش هست آیا می توان امیدوار بود که ورزش روی آرامش به خود ببیند؟

آنچه پیداست از این همه دو گانگی فقط و فقط ورزش ایران لطمه می بیند و اجزای مختلف ورزش از فدراسیون ها گرفته تا افراد حاضر در آن با مشاهده این کش و قوس ها به خود حق می دهند تا ساز خود رابنوازند. از جمع این ساز های ناهمگون هم هست که صدایی گوشخراش به ما می رسد.

زمان و فرصت برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک مدتهاست به پایان رسیده و هرچقدر در این راه شاهد تاخیر باشیم باور این که در این راه اشکالات معمولی وجود دارد سخت و سخت تر می شود. نشستن متولیان امروزی روی کرسی کمیته ملی المپیک شکل غیر قانونی دارد و در چنین حالتی نباید امیدواربود که کار این نهاد مهم ورزش به سامان برسد.

همچنین باخبر شدیم نشست همنشینی اعضای کمیته ملی المپیک روز 14 اسفند برای بررسی مسائل مختلف برگزار خواهد شد.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان