تبیان، دستیار زندگی
بخش جامعه در این ویژه نامه قصد دارد حال و هوای سیاسی و اقتصادی کشور را در طی 8 سالی که گذشت بررسی کند. در این مقاله و مقالات آتی به بررسی وضعیت اقتصادی پرداخته ایم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره حیدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیت های اقتصادی دولت نهم و دهم


بخش جامعه در این ویژه نامه قصد دارد حال و هوای سیاسی و اقتصادی کشور را در طی 8 سالی که گذشت بررسی کند. در این مقاله و مقالات آتی به بررسی وضعیت اقتصادی پرداخته ایم...

احمدی نژاد در جلسات هیات دولت

اگر کمی به گذشته بازگردیم یعنی حدود هشت سال پیش، فردی در جرگه انتخابات وارد شد که ایده و شعارهای خاصی در تبلیغات اش به چشم می خورد و البته این فرد در میان کاندیداهای دیگر انتخابات ریاست جمهوری، کمترین تریبون و تبلیغات را انجام داده بود و با وجود این گونه بودن وی، مردم اورا به عنوان رئیس جمهور انتخاب نمودند. شعار اصلی این فرد، ایجاد عدالت و مبارزه با فساد مالی و اداری در اقتصاد بود و به امید اجرای این شعارها، ملت وی را به عنوان رئیس قوه مجریه به مدت چهار سال انتخاب نمودند و عملاً فعالیت دولت نهم از سال 1384 آغاز شد. چهار سال بعد یعنی در سال 1388 نیز از میان کاندیداهای مطرح دیگر، باز هم جناب آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس این قوه توسط مردم انتخاب و فعالیت دولت دهم در راستای برنامه های قبلی ادامه پیدا کرد.

در طول 8 سال فعالیت ایشان، اتفاقات خاص داخلی و خارجی متعددی پیش آمد که شاید در دولت های پیشین کمتر ایجاد شده بود. از جمله این اتفاقات بحران اقتصادی و رکود حاکم بر بازار کشورهای غربی، تزلزل اقتصاد سرمایه داری را نشان می داد و تحریم های گوناگون اعمال شده از جانب این دولت ها، هم عرصه را بر خود این کشورها و هم بر ما تنگ نمود. مدیریت این بحران ها در کشور به عهده دولت نهم و دهم بود.

در مقاله کوتاه ارائه شده، اشاره مختصر و مفیدی به برخی از فعالیت های اقتصادی دولت انجام می دهیم تا نشان دهیم که آیا شعارها توانستند از مرحله نظریه پردازی عبور و وارد مرحله اجرایی شوند.

از جمله فعالیت های مهم انجام شده در عرصه مسکن ایرانیان اجرای طرح مسکن مهر است که می تواند برای اقشار مختلف به صورت آسان مسکن فراهم سازد و از سودجویی هایی که در این بخش انجام می شد جلوگیری نماید

فعالیت های 8 ساله دولت آقای احمدی نژاد

سهمیه بندی بنزین؛ قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها، اجرای سهمیه بندی بنزین و سوخت از جمله اقدامات کلان و زیرساختی دولت به حساب آمد. این طرح برای دولت بسیار دردسر ساز بود اما مطمئناً در بلندمدت به صلاح ملت خواهد بود.

اجرای قانون هدفمندی یارانه ها؛ این طرح عظیم ترین طرح تحول اقتصادی کشور به حساب می آید و با اجرای آن کشور به سمت اصلاح ساختار اقتصادی خود گام بر می دارد. البته بهبود مدیریت قیمت ها بعد از اجرای این طرح مزایای ناشی از اجرای آن را بهتر جلوه گر می سازد و می تواند زمینه مساعدتری را برای اقشار پایین دستی در جامعه فراهم سازد.

اقتصاد

توزیع سهام عدالت؛ از جمله اقدامات دیگر در حوزه اقتصاد که توسط آقای رئیس جمهور به مرحله اجرا درآمد، توزیع سهام عدالت بین اقشار مختلف جامعه بود. این طرح در راستای اصل 44 قانون اساسی در کشور به اجرا درآمد و البته نتایج اجرای آن هنوز به درستی جلوه گر نشده است.

پیشرفت های هسته ای؛ در دولت نهم و دهم ایران با اتکا به توان ملی خود، هسته ای شد و به جرگه کشورهای دارای سوخت هسته ای پیوست. در این زمان ایران سوخت راکتورهای خود را در داخل تامین می کند و با استفاده از این صنعت و تولید رادیوداروها، گام های اساسی در زمینه فراهم سازی بهداشت در جامعه بردارد. از سوی دیگر راه اندازی نیروگاه بوشهر انجام شد و هم اکنون 11 هزار سانتریفیوژ در کشور و عرصه هسته ای مشغول فعالیت می باشند.

ایجاد طرح مهر ماندگار؛ هم اکنون دولت با ایجاد طرح مهر ماندگار سعی می کند با تمرکز بر پروژه های ناتمام، به تکمیل آنها تا پایان دولت دهم بپردازد.

مسکن مهر؛ از جمله فعالیت های مهم انجام شده در عرصه مسکن ایرانیان اجرای طرح مسکن مهر است که می تواند برای اقشار مختلف به صورت آسان مسکن فراهم سازد و از سودجویی هایی که در این بخش انجام می شد جلوگیری نماید.

قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها، اجرای سهمیه بندی بنزین و سوخت از جمله اقدامات کلان و زیرساختی دولت به حساب آمد.

دستیابی به فناوری فضایی؛ دولت نهم و دهم توجه و تاکید به ایجاد فناوری های پیشرفته فضایی، زیستی و نانو داشته اند و اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده اند. با سرمایه گذاری در این بخش ها توانستند پیشرفت هایی برای کشور ایجاد نمایند. در زمینه فعالیت های فضایی و ماهواره نیز دولت با سرمایه گذاری در این بخش ها هم توانست سرمایه های مادی و معنوی را در این بخش جذب نماید و هم کشور را در حوزه فضایی وارد سازد.

اقتصاد مقاومتی

مقابله با تحریم ها؛ در دولت اقای احمدی نژاد مشکلاتی از جمله فشار بر بازار ارز، نفت و تحریم مبادلات خارجی و ایجاد جنگ روانی وجود داشته است که با اتخاذ راه کارهایی مانند ایجاد صندوق ارزی و کنترل بازار ارز و تغییر نحوه مبادلات، بر این مشکلات غلبه نماید.

ویژگی مهمی که از ابتدای فعالیت آقای احمدی نژاد به چشم می خورد، مردم داری و مردم باوری وی بوده است. انجام حدود 100 سفر استانی در طول 8 سال و دیدارهای گسترده ایشان از مصادیق این دولت است که در دولت های قبلی به این نحو وجود نداشته است.

البته باید گفت در هر کشوری همواره نقاط قوت و ضعف به صورت توامان در سیستم اجرایی وجود دارد و منظور نگارنده از بازگویی این فعالیت ها این نیست که تلقین شود نقاط ضعف وجود نداشته است؛ بلکه می خواهیم با نشان دادن نقاط قوت دولت نهم و دهم، ازسیاست گذاران دولت های بعدی بخواهیم که با ایجاد اصلاحات لازم در بدنه اقتصاد، زمینه رشد و توسعه را در کشور بیش از پیش فراهم سازند.

زهره حیدری

بخش اقتصاد تبیان