تبیان، دستیار زندگی
بزرگ‌ترین مشکلی که خانم‌های خانه‌دار هنگام خانه‌تکانی با آن مواجه می‌شوند، کمردرد است. برای پیشگیری از این مشکل لازم است اصول...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 نکته برای کمردرد نگرفتن در خانه‌تکانی


بزرگ‌ترین مشکلی که خانم‌های خانه‌دار هنگام خانه‌تکانی با آن مواجه می‌شوند، کمردرد است. برای پیشگیری از این مشکل لازم است اصول صحیح کارکردن را رعایت کنید و بهداشت ستون فقرات را در نظر بگیرید.


تمیز کردن خانه

بهداشت ستون فقرات عبارت است از رعایت مسایلی که انجام ندادن آنها، یا بد انجام دادن آنها باعث آسیب ستون فقرات می‌شود. نشستن، ایستادن، راه‌رفتن، خوابیدن، ورزش و همه کارهای روزمره، باید صحیح انجام شوند.

برای این کار به این نکته‌ها توجه کنید:

1- بیشتر خانم‌ها وقتی مشغول کار می‌شوند و به کار مورد علاقه‌شان، یعنی تغییر دکوراسیون منزل می‌پردازند، آنقدر در آن غرق می‌شوند که یادشان می‌رود چطور با هل دادن یک مبل یا کمد سنگین، فشار شدیدی به کمر و پاهای خود وارد می‌کنند و به ستون فقراتشان آسیب می‌زنند.

2- این روزها کسی از جارودستی استفاده نمی‌کند، اما خانم‌ها جاروبرقی را هم بدون رعایت اصول به کار می‌برند. بد می‌ایستند، بیش از حد به جلو و عقب خم می‌شوند و با فشار زیاد، گویا قصد دارند با کشیدن جارو بر خلاف جهت پرزهای فرش، آن را برق بیندازند.

اگر روزانه فقط یک‌ربع با این فشار بر خلاف جهت پرز فرش‌، آن را جارو بکشید، آسیب جدی به دیسک‌هایتان می‌زنید

اگر هم از جارودستی استفاده می‌کنید، باید بنشینید و جارو کنید. با حالت خم به جلو و قوزکرده این کار را انجام ندهید.

3- وقتی مشغول نظافت و شستشوی ظروف می‌شوید، حواستان به زمان باشد. از ایستادن‌های طولانی‌مدت بپرهیزید، چون نه فقط به ستون فقرات بلکه به پاهایتان هم صدمه می‌زنید.

برای این کار یک زیرپایی یا چهارپایه کوچک به ارتفاع 30 سانتی‌متر زیر پای خود قرار دهید و هر 10 تا 15 دقیقه یک بار، پای راست یا پای چپ خود را روی آن قرار دهید و جابجا کنید تا خم ستون فقرات تغییر کند و فشار یکسان و مداوم، به کمر و پای شما صدمه نرساند.

خوب است کمی به خود زمان بدهید و قدم بزنید و کار دیگری انجام دهید تا خون در سیاهرگ‌های پایتان به جریان بیفتد و دچار مشکل نشوید.

طرز صحیح بلند کردن اجسام

4- از نشستن‌های طولانی‌مدت هم بپرهیزید؛ بلند شوید، کمی حرکت کنید و دوباره بنشینید.

یکی از کارهای معمول در خانه‌تکانی، خم شدن و برداشتن وسایل مختلف از روی زمین است. هرگز نباید این کار را انجام دهید و برای برداشتن اجسام (چه سبک و چه سنگین) آنها را در آغوش بکشید.

سعی کنید بین شما و جسم فاصله‌ای نیفتد، چون کمر مانند یک اهرم عمل می‌کند و در اثر خم‌شدن و حمل اجسام صدمه می‌بیند.

5- جابجاکردن اجسام به شیوه صحیح، باعث می‌شود از عضلات پاها کمک بگیرید، نه ستون مهره‌ها. هرگز اجسام سنگین را هل ندهید و برای جابجایی آنها حتما از یک یا دو نفر دیگر کمک بخواهید.

6- اگر قصد دارید در مدت کوتاهی، مثلا یک روزه خانه‌تکانی را به سرانجام برسانید شک نکنید خود را در معرض انواع و اقسام دردهای عضلانی و اسکلتی قرار می‌دهید یا با درد ناشی از مشکلات دیسک و ستون مهره سال جدید را آغاز خواهید کرد.

اگر حس کردید مدتی طولانی در یک حالت خاص ایستاده یا نشسته‌اید، کمی قدم بزنید، کمی میوه بخورید یا آب بنوشید و استراحت کوتاهی داشته باشید. کمرتان را روی زمین بگذارید و پاها را در شکم خم کنید. انجام همه کارها در یک روز، آن هم به قیمت از دست دادن سلامتتان منطقی نیست

7- هر روز صبح که می‌خواهید کارهای خانه را شروع کنید، حرکت‌های نرمشی و کششی انجام دهید. شاید به نظرتان این 10 دقیقه نرمش بی‌تاثیر باشد، اما با همین گرم کردن بدن، از کمردردها، گرفتگی ناگهانی عضلات گردن و پشت و بسیاری از مشکلات دیگر پیشگیری می‌کند.

نوشیدن آب در حین کار و خانه‌تکانی را از یاد نبرید. فعالیت بدنی و تعریق باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود و اگر آب کافی ننوشید، به بدنتان صدمه می‌زنید.

بخش سلامت تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - دکتر مسعود خدیوی ، جراح و متخصص مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

مطالب مرتبط:

خانه‌تکانی بدون ایجاد کمردرد

چه کنیم در خانه‌تکانی دیسک کمر نگیریم؟

خانه را بتکانید؛ سلامت را نه!

علل کمردرد چیست؟

آیا می خواهید کمردرد نگیرید؟

نشستن و ایستادن صحیح در کمردرد

چگونه درست و راحت بنشینیم؟

بلند كردن اشیاء هنگام کمردرد

ورزش هایی برای کمردرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.