تبیان، دستیار زندگی
سومین جشنواره خاطره‌نویسی «یادهای نیک» و فراخوان دومین جشنواره بین‌المللی کتاب مقاومت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یادهای نیک


مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس آذربایجان‌شرقی از برگزاری سومین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع مقدس این استان با عنوان «یادهای نیک» خبر داد.


یادهای نیک

سرداراستوار‌آذر با بیان اینکه چنین جشنواره‌هایی زمینه‌ساز شناسایی استعدادها و ایجاد رقابت سالم در میان جوانان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است، گفت: هدف این اداره کل از برگزاری سومین جشنواره استانی خاطره‌نویسی دفاع مقدس، تقویت پایگاه خاطره‌نویسی، جمع‌آوری خاطرات رزمندگان و سایر صنوف دفاع مقدس است.

وی با اشاره به برگزاری این جشنواره در دو بخش خود‌نوشت و دیگرنوشت، افزود: برای سوژه خاطرات دوره زمانی متصور نمی‌شود و به همین جهت خاطرات کردستان، مقدمات جنگ تا پایان دفاع مقدس، حوادث پشت جبهه و شب‌های بمباران را شامل می‌شود.

سردار استوارآذر، ملاک انتخاب برگزیدگان جشنواره را آثار رسیده به دبیرخانه دانست و ادامه داد: صاحبان خاطره و یا خاطره‌گویان تاثیری در ارزیابی آثار رسیده ندارد.

وی با اعلام این نکته که نوشتن نام راوی خاطرات ضروری است، ادامه داد: محدودیتی در ارسال خاطره از یک فرد نیست آنچنان که از یک فرد چند خاطره می‌توان نوشت.

وی رعایت عناصر چهارگانه زمان، مکان، استناد و راوی در خاطرات را ضروری دانست و گفت: خاطرات نباید به شکل داستانی باشند.

وی حجم خاطرات ارسالی برای جشنواره را از یک صفحه تا حداکثر 10صفحه A4 اعلام کرد و افزود: آثار ارسالی می‌بایست به صورت تایپ‌شده یا خط خوانا باشند.

تقدیر از نویسندگان و راویان برگزیده جشنواره از دیگر موضوعاتی بود که سردار استوار‌آذر به آن اشاره کرد و گفت: از برگزیدگان با اهدای جوایز نفیس تجلیل می‌شود.

وی همچنین از چاپ خاطرات برگزیده در کتابی مستقل خبر داد و گفت: خاطرات برگزیده به جشنواره ملی خاطره‌نویسی ارسال خواهد شد.

سردار استوار‌آذر خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان تا 15اسفندماه سال جاری می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه سومین جشنواره استانی خاطره‌نویسی دفاع مقدس به نشانی تبریز، خیابان آزادی، میدان دفاع مقدس(چهار‌راه مارالان)، کوچه شهید آشتاب، پلاک7، صندوق‌پستی 4465-51385 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان‌شرقی، نشانی الکترونیکی Tabriz@sajed.ir و یا به نمابر 3354137-0411 ارسال کنند.

جشنواره بین‌المللی کتاب مقاومت برگزار می‌شود

موسسه انتشاراتی روایت فتح با حمایت بنیاد فرهنگی روایت دومین جشنواره بین‌المللی کتاب مقاومت جایزه ادبی شهید آوینی را برگزار می‌کند.

فراخوان دومین جشنواره بین‌المللی کتاب مقاومت- جایزه ادبی شهید آوینی منتشر شد. این جشنواره اثار منتشر شده در سال‌های 1390 و 1391 را در هفت بخش مورد ارزیابی قرار می‌دهد و آثار برتر را معرفی می‌کند.

موسسه انتشاراتی روایت فتح با حمایت بنیاد فرهنگی روایت دومین جشنواره بین‌المللی کتاب مقاومت جایزه ادبی شهید آوینی را برگزار می‌کند.

این جشنواره ارتقای سطح فرهنگ، زبان و ادبیات مقاومت و پایداری، توسعه ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی را دنبال می‌کند و با اهداف شناسایی و معرفی آثار ارزشمند مکتوب در حوزه مقاومت و پایداری، قدردانی از پژوهشگران و پدیدآورندگان آثار شاخص در این حوزه،‌ حمایت از ناشران و نهادهای فرهنگی، ‌ادبی و هنری فعالان حوزه ادبیات مقاومت و پایداری، ایجاد محیط مناسب برای پژوهشگران و پدید آورندگان جوایز این حوزه و تشویق آنها، کوشش برای ارتقای کمی و کیفی جریان بین‌المللی فرهنگی، ادبی و انتشاراتی در حوزه مقاومت اسلامی و گسترش آن برگزار می‌شود.

در دومین جشنواره بین‌المللی کتاب مقاومت- جایزه ادبی شهید آوینی کتاب‌های منتشر شده درباره ادبیات مقاومت و پایداری که برای نخستین بار در سال‌های 1390 و 1391 با موضوع خاستگاه و بنیان‌های مقاومت در فرهنگ اسلامی و ایرانی جلوه‌های مقاومت در تاریخ معاصر ایران و جهان، بیداری اسلامی،‌مقاومت مردمی وانقلاب اسلامی، مقاومت آگاهانه در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی در جهان اسلام، پایداری در برابر نفوذ سلطه صهیونیسم بین‌الملل، تبیین نقش فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت در مقاومت، دفاع آگاهانه در برابر تهدیدات و تاثیر آن بر هویت و امنیت فردی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و آینده پژوهی مقاومت و تاثیر آن بر آینده ملت و دولت‌ها که منتشر شده ارزیابی می‌شود.

این آثار در هفت گروه ادبیات مستند (خاطره، گزارش، زندگینامه، وصیت‌نامه، مصاحبه، و جنگ) شعر (در تمامی قالب‌ها) ادبیات داستانی (رمان، داستان بلند، داستان کوتاه و زندگینامه داستانی) هنر (عکس، نمایشنامه، فیلمنامه و اثار تجسمی) نقد، پژوهش و ادبیات تحقیقی (فرهنگی، هنری، ادبی، سیاسی و اجتماعی) جنگ نرم (تهاجم فرهنگی، تهدیدات، امنیت ملی، تبلیغات وجنگ روانی) و کودک و نوجوان داوری می‌شود.

این جشنواره ارتقای سطح فرهنگ، زبان و ادبیات مقاومت و پایداری، توسعه ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی را دنبال می‌کند و با اهداف شناسایی و معرفی آثار ارزشمند مکتوب در حوزه مقاومت و پایداری، قدردانی از پژوهشگران و پدیدآورندگان آثار شاخص در این حوزه،‌ حمایت از ناشران و نهادهای فرهنگی، ‌ادبی و هنری فعالان حوزه ادبیات مقاومت و پایداری، ایجاد محیط مناسب برای پژوهشگران و پدید آورندگان جوایز این حوزه و تشویق آنها، کوشش برای ارتقای کمی و کیفی جریان بین‌المللی فرهنگی، ادبی و انتشاراتی در حوزه مقاومت اسلامی و گسترش آن برگزار می‌شود

ناشران و پدیدآورندگان علاقمند به شرکت در این جشنواره می‌توانند سه جلد از آثار منتشر شده خود را تا پایان خرداد 92 به دبیرخانه دومین جشنواره بین‌المللی کتاب مقاومت جایزه ادبی شهید آوینی به نشانی‌های تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان حافظ شمالی، بن بست وحدت، بنیاد روایت، طبقه سوم یا صندوق پستی 383/15855 ارسال و اطلاعات بیشتر را از طریق پایگاه الکترونیکی bookaward.ir-cl.com دریافت کنند.

مراسم پایانی این جشنواره مهر ماه سال 1392 در تهران برگزار و از برگزیدگان قدردانی خواهد شد.

فراخوان دومین جشنواره بین‌المللی کتاب مقاومت- جایزه ادبی شهید آوینی

با توجه به نقش موثر و بنیادین ادبیات مقاومت و پایداری در شرایط امروزین ایران و جهان،‌موسسه انتشاراتی روایت فتح با حمایت بنیاد فرهنگی روایت و زیر نظر هیئت امنایی متشکل از چهره‌های فرهیخته فرهنگی و هنری دومین جشنواره بین‌المللی کتاب مقاومت-جایزه ادبی شهید آوینی- را برگزار می‌کند.

الف: اهداف

این جشنواره به منظور ارتقای سطح فرهنگ، زبان و ادبیات مقاومت و پایداری و توسعه ارزش‌های دینی، ملی وانقلابی در جامعه و با اهداف زیر برگزار می‌شود:

1-شناسایی و معرفی آثار ارزشمند مکتوب در حوزه مقاومت و پایداری

2-تقدیر از پژوهشگران و پدید آورندگان اثار شاخص در این حوزه

3-حمایت از ناشران و نهادهای فرهنگی، ادبی و هنری فعالان حوزه ادبیات مقاومت و پایداری

4- ایجاد محیط مناسب برای پژوهشگران و پدیدآورندگان جوان این حوزه و تشویق آنها

5- کوشش برای ارتقای کمی و کیفی جریان بین‌المللی فرهنگی، ادبی و انتشاراتی در حوزه مقاومت اسلامی و گسترش آن

ب: موضوعات

در این جشنواره کتاب‌هایی داوری می‌شود که پیرامون ادبیات مقاومت و پایداری پدید آمده و برای نخستین بار منتشر شده و در موضوعات زیر باشد:

1-خاستگاه و بینان‌های مقاومت در فرهنگ اسلامی و ایرانی

2- جلوه‌های مقاومت در تاریخ معاصر ایران و جهان

3- بیداری اسلامی، مقاومت مردمی و انقلاب اسلامی

4- مقاومت آگاهانه در برابر استبداد داخلی و استعمار خارجی در سطح جهان اسلام

5- پایداری در برابر نفوذ سلطه صهیونیسم بین‌الملل

6- تبیین نقش فرهنگ، جهاد، ایثار و شهادت در مقاومت

7- دفاع آگانه در برابر تهدیدات و تاثیر آن بر هویت و امنیت فردی، ملی،‌منطقه‌ای و بین‌المللی

8- آینده پژوهی مقاومت وتاثیر آن بر آینده ملت‌های و دولت‌ها

ج: شرایط شرکت

از ناشرین و پدید آورندگان علاقمند به شرکت در این جشنواره دعوت می‌شود سه جلد از اثار منتشر شده خود را در این حوزه تا پایان خرداد 92 به دبیرخانه جشنواره واقع در تهران: خیابان کریمخان زند،‌خیابان حافظ شمالی،؛ روبروی پارک بهجت‌آباد، بن‌بست وحدت، بنیاد روایت، طبقه سوم ارسال کنند.

شماره صندوق پستی: 383/15855

تلفن‌های تماس: 88936635-88896674-88899225

نمابر: 88896851

نشانی پایگاه الکترونیکی: bookaward-cl.com

نشانی پست الکترونیکی:bookaward-cl.com

ه- تذکر:

کتاب‌هایی که نخستین چاپ آن‌ها در سال‌های 90 و 91 منتشر شده است، می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

مراسم پایانی در مهر ماه سال 1392 در تهران برگزار و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.

فرآوری: عاطفه مژده

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: ایسنا و خبر گزاری فارس