تبیان، دستیار زندگی
اولین كسى كه بعد از رحلت آدم (ع ) به مقام والای پیامبرى نائل آمد، شیث (هبة الله ) بود. او وصى و جانشین آدم شد و امانتهاى الهى و صحیفه هایى كه جانب خداوند نازل شده و جمعا بیست و یک صحیفه بود، دریافت و جمع آورى و منظم نمود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیث (ع) جانشین حضرت آدم
هبة الله

"ثم ارسلنا رسلنا تتر اكلما جاء امة رسولها كذبوه فاتبعنا بعضهم بعضا و جعلناهم احادیث فبعدا لقوم لا یومنون ".سوره مۆ منون : آیه ی 44

اولین كسى كه بعد از رحلت آدم (ع ) به مقام والای پیامبرى نائل آمد، شیث (هبة الله) بود. او وصى و جانشین آدم شد و امانتهاى الهى و صحیفه هایى كه جانب خداوند نازل شده و جمعا بیست و یک صحیفه بود، دریافت و جمع آورى و منظم نمود و سپس به نشر آن تعالیم و هدایت وراهنمایى فرزندان آدم كه رفته رفته جمعیت قابل ملاحظه اى را تشكیل می دادند كمر بست .

آدم به هنگام وفات، مأمور شد شیث را جانشین و وصی خود معرفی نماید. او نیز تمامی فرزندان خود را جمع نمود و شیث را به جانشینی خود منصوب کرد

نام دیگر شیث بن آدم، هبة الله است. او فرزند و جانشین حضرت آدم بود. حضرت شیث سومین فرزند حضرت آدم بوده است. حضرت آدم حدود 34 فرزند داشته است که هابیل و قابیل از اولین فرزندان این پیامبر بزرگوار بوده اند. در روایتی از امام محمد باقر علیه السلام آمده است: آدم علیه السلام بعد از کشته شدن هابیل، بسیار گریست و به درگاه خداوند شکوه کرد. خداوند به او وعده پسری داد تا جای هابیل را بگیرد. آن گاه به او فرزندی عطا کرد که آدم او را شیث نام گذاشت. خداوند به آدم وحی کرد که: «این پسر بخششی است از جانب پروردگارت، پس نام او را «هبة الله» بگذار.» و آدم علیه السلام نیز چنین کرد. آدم به هنگام وفات، مأمور شد شیث را جانشین و وصی خود معرفی نماید. او نیز تمامی فرزندان خود را جمع نمود و شیث را به جانشینی خود منصوب کرد.

از میان آثار بجاى مانده از آن صحیفه ها، این صحیفه است كه خداوند به آدم وحى فرستاد كه ؛ من تمام نیكى ها و سعادت هارا در چهار كلمه براى تو بیان میكنم .

آدم پرسید: آن چهار كلمه كدامند؟

خطاب آمد: كلمه اول از آن من ، كلمه دوم از آن تو، كلمه سوم میان من و تو و كلمه چهارم میان تو و مردم .

آنكه از آن من است این است كه مرا بپرستى و شریكى براى من قرار ندهى .

آنكه از آن تو است آنكه در برابر كارهایى كه مى كنى ، آنچه را كه بیش از هر چیز به آن نیازمندى ، به تو پاداش دهم .

آنكه میان من و تو است : از تو دعا كردن و خواستن و از من اجابت و پذیرفتن .

و بالاخره آنكه میان تو و بندگان من است این است كه:براى مردم دوست بدارى آنچه براى خودت دوست دارى.

آدم پس از گذرانیدن عمرى طولانى ، احساس كسالت و ناتوانى كرد. به فرزندش شیث گفت : پسرم ، زمان مرگ من نزدیک شده و اینک من مریض و ناتوانم و خداوند به من دستور داده كه تورا وصى خود قرار دهم و ودیعه هاى اورا به امانت نزد تو بگذارم ، اینك وصیت نامه من كه شامل آثار علمى و نام بزرگ خداوند می باشد، زیر سر من است . وقتى من از دنیا رفتم آن را بردار و كسی را نیز از آن مطلع مكن .

در وصیت نامه من تمام مسائلى كه به آن نیازمند شوى، چه در امور دینى و چه در مسائل دنیوى ثبت و ضبط شده است .پسرم ، در این لحظات كه بیمارى و رنج بر من غلبه كرده ، میل دارم از میوه هاى بهشتى ، تناول كنم .

از دامنه كوه بالا برو و هر یک از فرشتگان را دیدى سلام مرا به او برسان و بگو: پدرم مریض است و از شما میخواهد كمى از میوه هاى بهشتى براى او هدیه بفرستید.

شیث جلو ایستاد و نمازى با پنج تكبیر، به همان شیوه اى كه خداوند در امت اسلامى مقرر فرموده و تا روز رستاخیز این شیوه ادامه خواهد یافت ، بر جنازه آدم خواند

شیث به ارتفاع كوهستانى كه در آن منطقه بود، بالا رفت تا براى پدر، میوه اى بدست آورد.

در بین راه جبرئیل را با گروهى از فرشتگان دید، جبرئیل بر او سلام كرد و پرسید: كجا میروى ؟

گفت : پدرم مریض شده و از من خواسته است مقدارى از میوه هاى بهشتى ، از فرشتگان به رسم هدیه بگیرم و اینک براى این منظور به كوه آمده ام .

جبرئیل گفت : خداوند به تو صبر و اجر عنایت كند. پدرت چشم از جهان پوشید و به عالم ابدى پیوست . آنگاه همگى كنار جسد آدم آمدند. فرشتگان به فرمان پروردگاربدن اورا غسل داده و براى نماز آماده ساخته بودند.

شیث جلو ایستاد و نمازى با پنج تكبیر، به همان شیوه اى كه خداوند در امت اسلامى مقرر فرموده و تا روز رستاخیز این شیوه ادامه خواهد یافت ، بر جنازه آدم خواند.

سپس جنازه اورا طبق راهنمائى جبرئیل، با احترام و تجلیل فراوان به خاك سپردند و شیث در غم از دست دادن پدر بیتابى میكرد. جبرئیل اورا دلدارى داد و به ادامه زندگى و انجام وظیفه پیامبرى تشویق نمود.

شیث حدود هزار سال زندگى كرد. محل تبلیغ وی مکه معظمه بود و مطالب صحیفه ها را که دلایل خداشناسی، فرایض و احکام و سنن و حدود الهی بود برای فرزندان آدم می خواند.  او همواره با جبرئیل و فرشتگان الهى در ارتباط بود و وحى خداوندى را دریافت و به مردم ابلاغ می كرد.

بر اساس سنت تغییر ناپذیر آفرینش، دوران زندگى شیث به سر آمد وی سرانجام در مکه درگذشت و در کوه ابوقبیس به خاک سپرده شد. برخی نیز گفته اند: مزار حضرت شیث علیه السلام از فرزندان حضرت آدم علیه السلام در شهر بلخ می باشد و به دستور خداوند، ادریس را كه از بهترین نواده هاى آدم بود، به جانشینى برگزید و نبوت را به او سپرد.

فرآوری:نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع:دایره المعارف طهور،وبلاگ قصه های قرآنی

مطالب مرتبط:

حضرت شعیب علیه السلام

پیامبری به نام سبز

همنشینی با قرآن کریم

داستانی از بخل و خساست در قرآن مجید

میهمانان ابراهیم(ع)

حکایت قوم ثمود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.