تبیان، دستیار زندگی
سر و کله اسفند که پیدا می شود، کم کم فصل دریافت حقوق و مزایا و پاداش آخر سال و .. در جیب اکثر مردم به خصوص جماعت حقوق بگیر پیدا می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق خریدها بخوانند!

نکاتی برای فرار از خریدهای ناگهانی و بی برنامه


سر و کله اسفند که پیدا می شود، کم کم فصل دریافت حقوق و مزایا و پاداش آخر سال و .. در جیب اکثر مردم به خصوص جماعت حقوق بگیر پیدا می شود. اگر کمی دقیق هم باشیم می دانیم که بیشتر مردم بسیاری از خریدهای خانه و افراد خانواده و خود را به امید همین دریافتی های آخر سال به اسفند ماه موکول می کنند و........


خرید در فروشگاه

سر و کله اسفند که پیدا می شود، کم کم فصل دریافت حقوق و مزایا و پاداش آخر سال و .. در جیب اکثر مردم به خصوص جماعت حقوق بگیر پیدا می شود.

اگر کمی دقیق هم باشیم می دانیم که بیشتر مردم بسیاری از خریدهای خانه و افراد خانواده و خود را به امید همین دریافتی های آخر سال به اسفند ماه موکول می کنند و به نظر می رسد که به همین دلیل اسفند ماه فصل طلایی خرید و فروش است.

از طرف دیگر شکی در این هم نیست که سرمایه گذاران و فروشنده ها، با نشانه گرفتن بر روی جنبه های روان شناختی مشتریان برای شکار اسکناس های باقی مانده در جیب شما سرمایه گذاری فراوانی می کنند.

به گفته یکی از متخصصین حوزه تجارت بیش از بیست درصد خرید از حراجی ها  برنامه ریزی نشده است. نتایج تحقیقی این گروه بعد از مطالعه بر روی 295 مشتری چندین مولفه مهم را میان افراد پیدا کرده اند.

**افرادی که با لیست خرید وارد فروشگاه می شوند(یعنی کسانی که با برنامه ریزی برای خرید اقدام می کنند) با احتمال کمتری از لیست خود منحرف می شوند و تغییر عقیده می دهند.

** مشتری های جوان تر و مجرد(تنها) که درآمد بالاتری دارند احتمال خرید ناگهانی شان بیشتر است.

** مشتری های متعلق به خانواده های بزرگ(شلوغ) شصت و پنج درصد کمتر از بقیه خرید ناگهانی انجام می دهند.(احتمالا این مساله به این علت است که در خانواده های بزرگ با درآمد محدود، برنامه ریزی و دقت در خرید بیشتر صورت می گیرد).

** اگر مراجعه به فروشگاههای بزرگ یک دفعه و ناگهانی باشد خریدهای ناگهانی هم تا 23 درصد افزایش می یابد.

** افرادی که با کالابرگ یا بن خرید می کنند بسیار حساب شده تر عمل کرده و لذا خریدهای برنامه ریزی نشده شان کمتر است.

با عنایت به اطلاعات فوق ما می توانیم چندین نکته را به شما گوشزد کنیم تا بتوانیم در این روزهای واپسین سال، پول بیشتری را در جیب تان نگهدارید. البته یادتان باشد که آدمهای "عشق خرید" هرگز ارضا نمی شوند و احتمالا اصلا سری به مقاله ما هم نمی زنند.

اگر شک دارید که ایا یک خرید غیر ضروری و ناگهانی هست یا نه برای یک هفته ان را قرنطینه کنید و بعد از یک هفته مجددا نیاز یا تمایل خود به خرید آن را ارزیابی کنید

**  از خرید در روزی که حقوق گرفته اید پرهیز کنید. وقتی که حقوق تان را دریافت میکنید مسلما به طور موقت احساس پول داری خواهید کرد. فراموش نکنید که اگر مدیریت مالی لازم را در خریدهایتان نداشته باشید، روزهای خوبی که می تواند خاطرات انها را تا مدتها داشت، تبدیل به روزهای بی پولی می شود. یادتان باشد که فروردین ماه به خصوص بعد از تعطیلات عید، ماه بسیار طولانی به نظر می رسد چرا که عمدتا اکثر مردم هر چه داشته اند در اسفند ماه و در تعطیلات نوروز خرج کرده اند و بعد از تعطیلات در حال شمارش روزهای باقی مانده هستند تا زودتر موعد دریافت حقوق جدید فرار برسد و از اینجاست که به نظر فروردین خیلی طولانی می شود پس با یک مدیریت مالی دقیق سعی کنید به فکر بقیه روزهای فروردین هم بوده وهمه اسکناسها را خرج نکنید.

** حداقل یک هفته صبر کنید. از زندگی کردن با دارایی خود لذت ببرید. یک ماه با خودتان کلنجار روید و ببینید می توانید یک ماه در تردد بین محل کار و منزل باشید ولی هیچ چیز نخرید(البته منظور ما این نیست که بر روی مایحتاج اهالی خانه چشمان تان را ببندید بلکه منظور ما خودداری کردن از خریدهای بی مورد و افراطی است که بدون برنامه ریزی و صرفا از روی هیجانات رخ می دهد).

عشق خریدها بخوانند!

** یک لیست یک ماهه از اقلام مورد نیازتان فراهم کنید. با داشتن این لیست، نیازمندی ها و خواسته های تان به طور کامل واضح و شفاف است. اگر چند ماه اول لیست خیلی سفت و سختی داشته باشید و منطقی خرید کنید، نظم و انضباط مالی شما بهبود خواهد یافت لذا اگر چیزی از این لیست خارج باشد، شما حق خرید ان را به خود نمی دهید.

**  برای یک هفته خرید کالاها را متوقف کنید. اگر شک دارید که ایا یک خرید غیر ضروری و ناگهانی هست یا نه برای یک هفته ان را قرنطینه کنید و بعد از یک هفته مجددا نیاز یا تمایل خود به خرید آن را ارزیابی کنید.

** راه رفتن های بی هدف و سرک کشیدن به ویترینهای فروشگاههای بزرگ و حراجی ها را متوقف کنید. نتیجه این چرخیدن های بی هدف طمع ورزیدن به خرید اقلام غیر ضروری و یافتن نیاز کاذب برای خرید و نهایتا در دام فروشندگان افتادن و سپس تلاش برای کاهش عذاب وجدان بعدی است. فقط کافی است رفتن به این فروشگاهها را ترک کنید و به جای آن از قدم زدن در فضاهای عمومی مانند پارک و .. لذت ببرید.

**هنگام خرید از خودتان سوال کنید آیا این همان چیزی است که به خاطرش به فروشگاه آمدم؟ اگر پاسخ تان به این سوال منفی است بی درنگ و بدون احساس شماتت حتی اگر جلوی صندوق فروشگاه هستید ان را سرجایش گذاشته و باز گردید و قدر پولها و ثمره یک سال کار و تلاش تان را بیشتر بدانید.

مریم عطاریان 

بخش خانواده ایرانی تبیان