تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

آخرین قسمت

ساخت خانه هایی با چاپگر سه بعدی

یک گروه از معماران که طرحهای خود را برای ساخت خانه با استفاده از چاپگر سه بعدی ارائه داده، قصد دارند خانه های آینده از پلاستیک و شبیه تار عنکبوت بنا کنند.

ساخت خانه هایی با چاپگر سه بعدی

گروه طراحی معماری سافت کیل در لندن طرحهای مفهومی را برای ساخت نخستین خانه ای که با چاپگر سه بعدی ساخته می شود ارائه كرده و اظهار داشته اند که نمونه اولیه آن را می توان تابستان امسال ساخت. این گروه جدیدترین داعیه داران ساخت خانه با استفاده از چاپگرهای سه بعدی هستند، طرحی که می تواند فرآیند خانه سازی را متحول کند و حتی به صورت بالقوه بحران مسکن را در بسیاری از کشورها رفع کند.

براساس اظهارات گیلز رتسین عضو این گروه طراحی معماری، ساخت تمام قطعات یک خانه سه هفته طول می کشد و سرهم کردن این قطعات در محل، اگر زمین از پیش آماده شده باشد، کار یک روزه خواهد بود. وی اظهار داشت که قطعات این خانه ها با ولکرو یا بست قلاب داربون نیاز به تکنیکهای سنتی ساخت و ساز به هم متصل می شوند.

می توان اجزای ساخت این خانه ها را در نقطه ای غیر از محل ساخت چاپ کرد و آن ها را در محل با استفاده از ولکرو بدون نیاز تکینکهای ساخت سنتی به هم متصل کرد

لکرو یا بست قلاب دار (Velcro) نام تجاری نوعی از بست دارای حلقه و قلاب است که در سال 1948 میلادی توسط مهندس سوئیسی George de Mestral اختراع شده و در سال 1955 توسط وی به ثبت رسیده‌است.

این طرح پیشنهادی نسخه بهبود یافته یک نمونه اولیه است که ماه اکتبر گذشته در نمایشگاه چاپ سه بعدی لندن رونمایی شد. این خانه دارای دیوارهای یکپارچه است که ساختار اسکلتی آن الیافهای نایلونی است. خانه پروتو نسخه 2.0 با استفاده از مواد پلاستیکی کافی ساخته می شود تا یکپارچگی ساختاری آن حفظ شود.

قطعات این خانه می تواند در نقطه ای غیر از محل ساخت با استفاده از چاپگر سه بعدی ساخته شود، چرا که طراحان اعتقاد دارند این طرح کیفیت کار را ارتقا می دهد.

براساس اظهارات رتسین، این ساختارهای الیافی تنها 0.7 میلیمتر ضخامت دارند. این امکان وجود ندارد که این خانه ها را با استفاده از مواد سنگی چاپ کنیم چرا که در خاک قدرت یا یکپارچکی کافی وجود ندارد. در فضای کارخانه می توان مواد قوی تری چون پلاستیک یا فلز انتخاب کرد.

ساخت خانه هایی با چاپگر سه بعدی

تاکنون هزینه ساخت این خانه ها مشخص نشده است، فروش این خانه ها می تواند از نظر اقتصادی بازار رقابتی در آینده نزدیک ایجاد کند.

پیش از این یک استودیو هلندی اسکلت خانه را با استفاده از چاپ سه بعدی ارائه کرد و داخل آن را با بتن پر کرد. بنابراین تاکنون خانه ای با استفاده از چاپ سه بعدی ارائه نشده است.

*******************

پیرترین لامپ جهان پس از 130 سال هنوز می‌درخشد!

یک لامپ حبابی 130 ساله در انگلیس، عنوان قدیمی‌ترین لامپ حبابی جهان را از آن خود کرد.

در حالی که اکثر لامپ‌های حبابی مدرن به زحمت بیش از یک سال کارآیی دارند، این نمونه باورنکردنی پس از گذشت 130 سال هنوز هم درخشش خود را حفظ کرده است.

لامپ حبابی متعلق به سال 1883، از شش رشته داخلی ساخته شده و از تمامی آزمایشات زمان سربلند بیرون آمده است. این لامپ ابتدا به فلورانس کروک تعلق داشت که زمانی برای مبهوت کردن هم‌کلاسی‌هایش آن را به مدرسه می‌برد، سپس به پسرش به ارث رسید و هم‌اکنون نیز به بیوه پسرش تعلق دارد. لامپ معرفی شده یکی از قدیمی‌ترین محصولات کارخانه Ediswan است که در سال 1881 شروع به تولید لامپ‌های حبابی کرد.

پیرترین لامپ جهان پس از 130 سال هنوز می‌درخشد!

در واقع Ediswan تجلی همکاری جوزف سوان فیزیکدان بریتانیایی و توماس ادیسون امریکایی بود که هر دو آن‌ها به‌طور مستقل مفتخر به اختراع لامپ حبابی هستند. موفقیت سوان در استفاده از یک فضای خلأ بود؛ این بدین معنا بود که اکسیژن اندکی در درون حباب وجود داشت به‌طوری‌که رشته آن بدون آتش گرفتن شروع به درخشش می‌کرد.

پیش از این و بر اساس کتاب گینس، قدیمی‌ترین لامپ حبابی جهان 109 سال بود و در «ایستگاه آتش‌نشانی 6» در کالیفرنیای شمالی قرار دارد.

فرآوری : محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: مهرنیوز، ایسنا