تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی قوه قضاییه اسامی چهار متهم پرونده فساد بزرگ مالی که به اعدام محکوم شده بودند را اعلام و جزییات این پرونده را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توضیحات دادستان درباره حکم اعدام مه آفرید


سخنگوی قوه قضاییه اسامی چهار متهم پرونده فساد بزرگ مالی که به اعدام محکوم شده بودند را اعلام و جزییات این پرونده را تشریح کرد
توضیحات دادستان درباره حکم اعدام مه آفرید

به گزارش خبرآنلاین حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در چهل و چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره احکام متهمان پرونده فساد بزرگ بانکی و  ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی توضیح داد.

وی گفت: تعداد احکام متهمانی که محاکمه شده بودند در مرحله تجدیدنظرخواهی در دی ماه به دیوان عالی کشور رفت و 29 بهمن ماه رای دیوان صادر شد. پرونده برای اجرای حکم به شعبه دادگاه انقلاب برگشت و در حال حاضر ما محدودیت و معذوریت قانونی برای ذکر اسامی که حکم‌شان قطعی شده است، نداریم.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: متهم ردیف اول «مه‌آفرید خسروی» رییس هیات مدیره شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران فرزند منصور است که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم و حکم این فرد تایید شده است.

وی ادامه داد: همچنین متهم ردیف اول یعنی مه‌آفرید خسروی به اتهام پولشویی محکوم شده بود به رد اموالی که از ناحیه پولشویی تحصیل کرده بود و هم‌چنین یک چهارم به عنوان جریمه از مبلغ 25 هزار میلیارد و 729 میلیون و 800 ریال باید پرداخت کند و وجوهی نیز این فرد به عنوان رشوه به افراد مختلف پرداخته بود که کل وجوه به عنوان تعزیر ایشان حکم به ضبط اموال داده شده است.

محسنی‌اژه‌ای گفت: متهم ردیف دوم «بهداد بهزادی» معاون حقوقی شرکت آریا فرزند ناصر است که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم شده است و حکمش نیز تایید شده است. همچنین این فرد به اتهام شرکت در پولشویی موظف به پرداخت یک چهارم همان مبلغ از پیش گفته شده، است.

وی ادامه داد: متهم ردیف سوم «ایرج شجاعی» معاون منابع مالی و توسعه گروه امیرمنصور آریا فرزند عنایت است که با همان جرم و عنوان ذکر شده به استناد ماده 4 قانون تشدید مرتکبین اختلاس و ارتشاء به عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم و حکمش نیز تایید شده است. همچنین این فرد نیز به عنوان پولشویی محکوم و موظف به پرداخت جریمه یک چهارم همان مبلغ یاد شده است.

دادستان کل کشور گفت: متهم ردیف چهارم نیز «سعید کیانی رضازاده» رییس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز فرزند عیسی است که به استناد ماده 4 قانون تشدید مرتکبین ارتشاء و اختلاس به عنوان مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم و حکمش نیز تایید شده است. همچنین این فرد وجوهی را به عنوان رشوه در دوران ریاست خود به مبلغ 23 میلیارد و 500 میلیون ریال گرفته که به عنوان وجوهی که در قالب رشوه دریافت کرده است محکوم به جریمه شده است.

متهم ردیف اول «مه‌آفرید خسروی» رییس هیات مدیره شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران فرزند منصور است که به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور و مفسد فی‌الارض به اعدام محکوم و حکم این فرد تایید شده است.

احکام دیگر مجرمان

سخنگوی قوه قضاییه همچنین احکام دیگر متهمان را با نام آنها چنین اعلام کرد:

- علیرضا ریاضی سرپرست منطقه اهواز بانک صادرات به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور 15 سال حبس و انفصال از مشاغل دولتی.

- طهماسب نصیری به اتهام ماده 4 قانون تجدید مجازات اختلاس و رشوه 20 سال حبس و جزای نقدی به مبلغ 137 میلیارد ریال.

- خدامراد احمدی معاون وزیر و رئیس سابق ایمیدرو به جرم شرکت در اخلال در نظام اقتصادی 10 سال حبس، رد مال و محرومیت از مشاغل دولتی به مدت 30 سال.

- عبدالرضا رسولی به استناد ماده 4 قانون تشدید 20 سال حبس، رد مال به مبلغ 30 میلیارد ریال.

- ابوالفضل گلزاری مدیرعامل تراورس 3 سال حبس و پرداخت مبلغ گرفته شده.

- مجید اسعدی‌الموتی معاون وزیر راه سابق 10 سال حبس، 74 ضربه شلاق و انفصال دائم و استرداد وجه 202 هزار یورو.

- شاپور رهنمای ذکاوت مدیرکل وزارت راه 10 سال حبس، 74 ضربه شلاق، انفصال دائم از خدمات دولتی و رد مال به مبلغ 268 هزار دلار.

- علی امیری مدیر کل وزارت راه 10 سال حبس و 74 ضربه شلاق، انفصال دائم از مشاغل دولتی و جزای نقدی به مبلغ 168 هزار یورو.

- کامران رادپویا 5 سال حبس، رد مال به مبلغ 130 هزار یورو و جریمه نقدی به همین میزان.

- محمد علی‌یار دستجردی مدیر شرکت حدید پارسیان یک سال حبس و پرداخت یک چهارم رقم پولشویی به عنوان جریمه.

- بهرام دهستانی کارمند شرکت الیت بندر انزلی2 سال حبس و پرداخت یک چهارم وجوه حاصل پولشویی.

- امیررضا موجودی رئیس آهن لوشان 5 سال حبس و پرداخت یک چهارم عواید حاصل از پولشویی و همچنین 6 ماه حبس از جنبه ماده 526.

- احسان نجیب کارمند آهن لوشان 2 سال حبس و پرداخت جزای نقدی.

- سعید خسروی 8 سال حبس و پرداخت وجه تحصیل شده.

- جمیله استوار حسابدار گروه آریا 3 سال حبس با قید تغییر یک سال حبس به جزای نقدی به مبلغ 10 میلیون تومان.

- عاطفه حسی 3 سال حبس با قید تغییر یک سال حبس به جزای نقدی.

- علیرضا بافتچی 10 سال حبس، 74 ضربه شلاق، 3 سال انفصال از خدمات دولتی و 20 سال محرومیت از مشاغل دولتی.

- علیرضا بهارلویی 2 سال حبس.

- محمود سروری 3 سال حبس.

- محمدرضا شهید‌ی‌تبار کارمند خدمات عمومی اهواز 2 سال حبس و رد مال به مبلغ 12 میلیارد تومان.

محسنی‌اژه‌ای همچنین گفت: در مرحله اول رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی 39 متهم به جرایمشان رسیدگی شد که از این تعداد تنها 37 نفر محکوم شدند که نتیجه آراء تجدیدنظر به قرار گفته شده است. 16 نفر دیگر هم در دور دوم رسیدگی‌ها محکوم شدند که 8 نفر آنها اعتراض کرده و احکام در مرحله تجدیدنظرخواهی است و 8 نفر دیگر هنوز اعتراض نکرده‌اند.

توضیحات دادستان درباره حکم اعدام مه آفرید

ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی

محسنی‌ اژه‌ای همچنین با اشاره به تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی گفت: ما در انتخابات مجلس هم طبق قانون وظیفه داشتیم تا ستادی را برای بررسی وضعیت فعالان انتخاباتی تشکیل دهیم و برای انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها نیز تشکیل این ستاد را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: ما با استفاده از تجربه گذشته خود در تشکیل ستاد انتخاباتی ستاد ویژه‌ای را برای انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل داده‌ایم تا فعالیت‌ها را رصد کنیم و آنجایی که لازم است تذکر دهیم تا افراد را توجیه کنیم و قوانین را برای نامزدها و حامیان آنها بیان کنیم تا اگر افرادی از روی غفلت بخواهند مسائلی خلاف قانون ایجاد کنند در صورت عدم توجه به تذکرات پیگیری‌های لازم را انجام دهیم و برای برخورد آنها را به مقامات قضایی معرفی می‌کنیم.

اژه‌ای ادامه داد: بخشنامه از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده و اولین جلسه فساد پیشگیری از جرایم انتخاباتی فردا بعدازظهر در دادسرای کل کشور و با حضور معاونت پیشگیری وقوع جرم قوه قضائیه برگزار می‌شود.

برخورد قضایی با مافیای مواد مخدر

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به برخورد قضایی با مافیای مواد مخدر گفت: در جریان مافیای مواد مخدر باز هم عده‌ای به مجازات اعدام محکوم شدند. که برخی از آنها حدود هزار کیلو تریاک و 20 کیلو کراک را قاچاق کرده بودند.

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: طی یک ماه اخیر تعدادی از قاچاقچیان مواد مخدر در استان‌هایی از جمله شیراز، تهران، یاسوج و کرمان به دار مجازات آویخته شدند.

ده متهم در پرونده 22 بهمن قم بازداشت شده‌اند

غلامحسین محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر دستگیری تعدادی از خبرنگاران در هفته‌های گذشته برخی رسانه‌ها اقدام به انتشار تصاویر و اسم این افراد کردند آیا این عمل پیش از اثبات جرم این افراد کاری مجرمانه بوده یا خیر گفت: به طور قطع اگر اتهام فردی هنوز ثابت نشده باشد اقدام رسانه‌ها در انتشار نام وی عملی مجرمانه است.

محسنی اژه‌ای گفت: افراد حق شکایت دارند اما پیش از اینکه نتیجه پرونده‌شان مشخص نشود نمی‌توانند اعاده‌ حیثیت کنند.

یکی دیگر از خبرنگاران درباره موضوع معوقات بانکی و تلاش‌های دستگاه قضایی برای برخورد با معوقه‌داران پرسید که محسنی اژه‌ای، گفت: برخی از افراد دارای معوقه سال‌های قبل برایشان پرونده تشکیل شده و اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند.

وی افزود: برخی دیگر پرونده‌شان در حال رسیدگی است و گروه سوم کسانی هستند که از دستگاه قضا مهلت خواستند تا معوقات خود را به بانک‌ها پرداخت کنند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: آن چیزی که از سوی رئیس جمهور مبنی بر لیست 300 نفره کسانی که 60 درصد پول کشور در اختیارشان است گفته شده بود صحت نداشت و ما خودمان به دنبال لیست معوقه‌داران رفتیم و موضوع را در دست اقدام داریم.

وی همچنین درباره اقدامات پیشگیرانه دستگاه قضا در موضوعات مختلف از جمله پیشگیری از وقوع حوادثی نظیر حادثه قم گفت: همه باید کمک کنند تا چنین حوادث رخ ندهد.

محسنی اژه‌ای گفت: دادگاه قضایی به تنهایی نمی‌تواند تمام عوامل وقوع جرایم را حذف کند. برای مثال در وقوع جرم سرقت عوامل زیادی از جمله بیکاری نقش دارد که مطمئنا دستگاه قضایی نمی‌تواند معضل بیکاری را حل کند.

وی افزود: در موضوع قانون پیشگیری از وقوع جرم پس از آنکه میان شورای نگهبان و مجلس اختلاف پیش آمد لایحه به مجمع تشخیص مصلحت رفته و در آنجا در حال بررسی است.

دادستان کل کشور درباره برگزاری دادگاه متهمان کهریزک و حضور سعید مرتضوی به عنوان یکی از متهمان این پرونده گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم قرار است دادگاه در تاریخ 8 اسفند برگزار شود.

وی گفت: زمانی که برای رسیدگی به یک پرونده از سوی دادگاه وقت تعیین می‌شود از سوی دادگاه به متهمان پرونده و وکلای آنها نیز موضوع ابلاغ شده تا در دادگاه حضور داشته باشند.

آن چیزی که از سوی رئیس جمهور مبنی بر لیست 300 نفره کسانی که 60 درصد پول کشور در اختیارشان است گفته شده بود صحت نداشت و ما خودمان به دنبال لیست معوقه‌داران رفتیم و موضوع را در دست اقدام داریم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره علنی برگزار شدن دادگاه کهریزک گفت: من بارها قید کردم که تکلیف علنی بودن و غیرعلنی بودن دادگاه رئیس شعبه است که من در این باره اطلاعی ندارم.

محسنی اژه‌ای همچنین درباره دستگیر شدن تعدادی از افراد که در حادثه 22 بهمن قم نقش داشتند، گفت: تا امروز ده نفر که در این رابطه نقش داشتند شناسایی و دستگیر شدند و برای این افراد پرونده تشکیل شده است.

وی گفت: شناسایی افرادی دیگر نیز در حال انجام است و تحقیقات همچنان در این باره ادامه دارد. اگر کسی هم تحقیقات پرونده‌اش به پایان رسیده باشد به طور قطع با قرار مناسب آزاد می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده موسوم به اخلالگران بازار ارز، گفت: بخشی از این پرونده به همراه متهمان آن به دادگاه رفته اما من از نتیجه دادگاه بی‌خبر هستم.

وی افزود: می‌دانم که یکی از بزرگترین متهمان این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است.

یکی از خبرنگاران خطاب به محسنی اژه‌ای درباره تخلفات بانک پارسیان پرسید که محسنی اژه‌ای گفت: همان روز که چنین خبری در رسانه‌ها منتشر شد و عنوان شد که یک پرونده درباره تخلفات بانک پارسیان تشکیل شده و به دستگاه قضا ارجاع شده موضوع را پیگیری کردم.

وی تصریح کرد: حداقل تا زمانی که من پیگیری کردم چنین پرونده‌ای به دستگاه قضایی نیامده اما من در دو روز گذشته از رسیدن یا نرسیدن این پرونده بی‌اطلاع هستم

فرآوری: عطالله باباپور

بخش حقوق تبیان


منابع: خبر انلاین/ البرز نیوز