تبیان، دستیار زندگی
اعترافاتی درباره زنان نمایشنامه ای از محمد امیر یاراحمدی است که با زبانی طنز به مسائل و مشکلات ازدواج پرداخته و رفتار و کنش زنان اقشار مختلف را به نقد کشیده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعترافاتی درباره زنان


اعترافاتی درباره زنان نمایشنامه ای از محمد امیر یاراحمدی است که با زبانی طنز به مسائل و مشکلات ازدواج پرداخته و رفتار و کنش زنان اقشار مختلف را به نقد کشیده است.

اعترافاتی درباره زنان

اعترافاتی درباره زنان. محمد امیر یار احمدی.انتشارات افراز.چاپاول. تهران1388. 1100نسخه.72صفحه.2200تومان.

«خانم سردبیر: نه عزیزم! چه تحقیری! دارم حرف حساب می زنم. می گم تو ناسلامتی روزنامه نگار این مملکتی! مسئولیت اجتماعی داری! کلی آدم دارن زیر علم مقالات سرکار سینه می زنن! ستون آیینه خونه ی زلیخا شده مانیفست دفاع از حقوق معنوی زنان، جنابعالی هم شدی سمبل مشارکت آقایون در مبارزه علیه تبعیض جنسیتی. یه آدم نام شکسته نیستی که امروز ریش دو شاخ بذاری، فردا بتراشی جاش سرخاب بمالی.»[1]

اعترافاتی درباره زنان، داستان زندگی پر از فراز و نشیب روزنامه نگاری است که صفحه زنان را می نویسد و با این حال زندگی خصوصی اش با مشکلات عدیده ای رو به رو است. او که پیش مادرش زندگی می کند باید سر به فرمان مادر نهد و تن به ازدواج هایی دهد که بر طبق میل مادرش تعیین می شوند. وی هر بار که ازدواج می کند بر اثر تصادف و اختلافات عدیده همسرانش فوت کرده و باز مادر دست به آستین برده زن دیگری برای او اختیار می کند. وی در نهایت می خواهد خود را از چنبره اراده سنگین و خرد کنند مادر و زنانی که مادر برای او انتخاب می کند بیرون بکشد و با زنی ساده و زحمت کش ازدواج کند اما این بار خود اوست که باید جام مرگ را بنوشد و با ضربه سنگینی که بر سرش می خورد به کما می رود.

داستان در واقع زمانی آغاز می شود که پسر به برزخ فرستاده شده و در عالمی بین مرگ و زندگی داستان ازدواج های مکررش را برای خواننده تعریف می کند.

اعترافاتی درباره زنان، داستان زندگی پر از فراز و نشیب روزنامه نگاری است که صفحه زنان را می نویسد و با این حال زندگی خصوصی اش با مشکلات عدیده ای رو به رو است.

این نمایشنامه به نقد وضعیت خانواده های سنتی و مدرن و روابط زناشویی می پردازد. بر اساس دیدگاه نویسنده ملاک و معیار های مرسوم شده در اجتماع برای تشکیل زندگی کارا نیستند و فرد باید با توجه به احساس درونی خود با عشق و تفاهم و با در نظر گرفتن واقعیت های عینی زندگی شخصی خود دست به انتخاب بزند تا زندگی خانوادگی آرامش بخشی را سپری کند.

اعترافاتی درباره زنان نیش تند انتقادش را به سمت جامعه زنان گرفته و به نقد زندگی و طرز فکر زنان اقشار مختلف اجتماع می پردازد.

این نمایشنامه با زبانی طنز و دیالوگ هایی روان یکی از نمایشنامه های خوب محمد یار احمدی است. در پایان کتاب مشخصاتی از اولین اجرای این نمایشنامه و گروه کارگردانی و بازیگران آورده شده و عکس ها و بروشور نمایش را نیز می توانید ببینید.

این نمایشنامه تحت نام نمایشنامه های ایران امروز از سوی نشر افراز منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است. ایران این روزها در صدد بوده است مجموعه نمایشنامه هایی از نویسندگان ایرانی را که با زبانی خوانا و  دارای ارزش های دراماتیک و اجرایی هستند منتشر کند.

برخی کتاب های مجموعه ایران این روزها عبارتند از: « مستر موش» نوشته محمود طیاری، « دو روایت جا مانده از باد» نوشته محمد رضا آریان فر، « چار بند مخالف» نوشته امیر دژاکام،« سه گانه میتراس» نوشته سیمین امیریان و « اتاق شماره 6 » نوشته خسرو حکیم رابط.

محمد امیر یار احمدی نمایشنامه نویس ایست که بیش از هزار نمایشنامه را برای رادیو سرپرستی و تنظیم کرده است.

اعترافاتی درباره زنان برای اولین بار در سال 1383 در تهران به اجرا در آمد و تا کنون بارها در تهران و شهرستان های مختلف به روی صحنه رفته است.

« مادر: ... بنازم به این دختر! این همه عمر کردم بگم تا الان دختر به این خوش آب و رنگی دیدم، ندیدم! مدیتیشنش به جا! یوگاش سروقت! اهل تمرکز! علف خوری می کنه چه جور! چل روز چل روز روزه سکوت می گیره! انگار از دل ننه اش لال در اومده. اما امان از وقتی نطقش گل کنه» [2]

پی نوشت:

[1]صفحه 7 کتاب

[2]صفحه 48 کتاب

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان