تبیان، دستیار زندگی
آیین شام غریبان به دلیل برگزاری میان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حزن و اندوه در صحن انقلاب


مراسم شام غریبان، یکی از مراسم های معنوی و با شکوهی است که پس از پیروزی انقلاب مرسوم شد. این مراسم هم در دو شب از سال - شب های بعد از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت امام رضا(ع) برگزار می شود.


آیین شب های شهادت

همه ساله در دو روز از سال، صحن انقلاب اسلامی جلوه گاه عظمت دربار ولایتمدار حضرت رضا(ع) است؛ یکی در شب عاشورا و دیگری شب شهادت حضرت رضا(ع).

قبل از فرا رسیدن این شب ها، تولیت آستان قدس از مقامات کشوری و لشکری و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و خادمان حرم دعوت می کند، که بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در رواق دارالحکمه حضور یابند.

ابتدای مراسم با سخنرانی یکی از واعظان شروع می شود. پس از ذکر مصیبت، دعوت شدگان به صحن انقلاب اسلامی فراخوانده می شوند. البته قبل از ورود دعوت شدگان، خدمه دور تا دور صحن انقلاب با در دست داشتن شمع های افروخته می ایستند.

حزن و اندوه در صحن انقلاب

سپس دعوت شدگان وارد صحن انقلاب می شوند و در ایوان نقاره خانه به حالت خضوع می ایستند. بعد از آن ،خادمان، حفاظ و قاریان قرآن با در دست داشتن لاله و شمع روشن با حزن و اندوه و با لباس خدمت به شکل دسته جمعی از مقابل خدمه و سایر دعوت شدگان عبور می کنند.

آنها به مناسبت ایام، خطبه می خوانند. خطبه با نام مبارک امام زمان(عج) ادامه می یابد و با ذکر نام رهبر معظم انقلاب اسلامی خاتمه پیدا می کند.

لاله های افروخته در خیابان

آیین شام غریبان

مراسم شام غریبان، یکی از مراسم های معنوی و با شکوهی است که پس از پیروزی انقلاب مرسوم شد. این مراسم هم در دو شب از سال - شب های بعد از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت امام رضا(ع) برگزار می شود. آیین شام غریبان به دلیل برگزاری میان عموم مردم، شناخته شده تر از مراسم های دیگر خادمان است. در شب بعد از شهادت که شام غریبان به حساب می آید، تمام خادمان آستان قدس رضوی در محل دارالتولیه (سازمان مرکزی آستان قدس رضوی که نزدیک چهار راه شهدای شهر مشهد است) جمع می شوند.

آنها پس از نماز مغرب و عشا در صف هایی منظم با در دست داشتن شمع های افروخته به سمت حرم حرکت می کنند. خادمان این مسیر را در حال زمزمه اشعار حزن انگیز می گذرانند و این در حالی است که 14 نفر از دربانان با دردست داشتن لاله های افروخته، جلوی صف ها در حرکت هستند. خادمان پس از ورود به صحن جمهوری اسلامی به محضر مطهر امام (ع) تسلیت عرض می کنند. آنگاه بعد از مداحی مداحان اهل بیت(ع)، مراسم شام غریبان به پایان می رسد.


منبع: آستان قدس رضوی،‌ نشریه آیه، نشریه حرم

بخش حریم رضوی