تبیان، دستیار زندگی
همزمان با اعیاد مذهبی یا میلاد مسعود یکی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسمی در قرق خادمان


شیوه اجرای این مراسم به این شکل است که ابتدا در روز و ساعتی معین شده، خادمان ،حریم رضوی را کاملاً خلوت می کنند و کلیه درهای ورودی آن را می بندند. خادمان این کار را به اصطلاح «قرق کردن» می گویند.


آیین غبارروبی

یکی از پرشکوه ترین مراسم در بقعه منور، آیین غباروربی است که با تشریفات مخصوصی انجام می شود.

مراسم غبارروبی چند نوبت در سال و همزمان با اعیاد مذهبی یا میلاد مسعود یکی از معصومان (ع)توسط تولیت آستان قدس رضوی و همراهانشان صورت می گیرد.

مراسمی در قرق خادمان

اما شیوه اجرای این مراسم به این شکل است که ابتدا در روز و ساعتی معین شده، خادمان ،حریم رضوی را کاملاً خلوت می کنند و کلیه درهای ورودی آن را می بندند. خادمان این کار را به اصطلاح «قرق کردن» می گویند.

پس از این کار، در ضریح مطهر توسط تولیت آستان قدس گشوده می شود. سپس نذورات مردم به تدریج جمع آوری می شود. در تمام طول این مراسم، تلاوت روحبخش قرآن یا مداحی و مرثیه سرایی برای اهل بیت(ع) در حریم رضوی طنین انداز است. بعد از جمع آوری نذورات، درون مضجع شریف و ضریح مقدس با عطر و گلاب شست و شو می شود. در ضمن شرح غبارروبی هم هر نوبت در صورتجلسه ای تنظیم و به امضای تولیت و دیگر مقامات شرکت کننده در این آیین می رسد.

در پایان هم از طرف تولیت آستان قدس به هر یک از دعوت شدگان، هدیه ای که شامل مقداری غبار داخل ضریح و نبات متبرکه است اهدا می شود.


منبع: آستان قدس رضوی ،قبله گاه عاشقان

بخش حریم رضوی