تبیان، دستیار زندگی
از امروز (سه شنبه) با برگزاری مراسم افتتاحیه جام جهانی کشتی در تالار 12 هزار نفری آزادی در تهران این رقابت ها آغاز خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استارت ایرانی ها برای چهارمین قهرمانی

مسئولیت سنگین ایران در راه المپیکی ماندن کشتی


از امروز (سه شنبه) با برگزاری مراسم افتتاحیه جام جهانی کشتی در تالار 12 هزار نفری آزادی در تهران این رقابت ها آغاز خواهد شد.بنا بر اطلاعات ارائه شده همه چیز مهیای یک میزبانی خوب است و انتظار می رود تا در راه برگزاری این مسابقات کمترین مشکل هم پیش رو نباشد.


در این پیکارها ده تیم برتر جهان حضور دارند و رقابتی سخت برای قهرمانی در پیش خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مزیت میزبانی و استقبال جانانه تماشاگران خونگرم خود امید شماره یک قهرمانی محسوب می شود.

این مسابقات اگرچه به لحاظ فنی و اجرایی آزمون سختی محسوب می شود اما به نظر می رسد از جهتی دیگر به شدت حائز اهمیت است.

خبر  حذف کشتی از المپیک که دوستداران این رشته را به شوک فرو برده باعث می شود تا مسئولیت سنگینی بر دوش کشتی ایران بیفتد. بدون تردید برگزاری  یک دوره مسابقه خوب از همه لحاظ می تواند برگ برنده گروهی باشد که در راه جلوگیری از حذف کشتی از المپیک تلاش می کنند. در این باره حضور پرشور تماشاگران و حتی نوع رفتار آنها می تواند سندی بر حقانیت کشتی باشد.

متاسفانه سهل انگاری مسئولان فدراسیون جهانی و نیز بی توجهی به اولتیماتوم های کمیته بین المللی المپیک در سالهای گذشته به همراه نمایش کسل کننده ای که به اسم کشتی در المپیک و مسابقات جهانی رقم خورد همه دست به دست هم داد تا شوک بزرگ به این رشته وارد شود.

سال ها در خصوص این که ورزش ما نباید در المپیک به تک رشته ها و نیز به تک چهره ها متکی باشد سخن گفته شد اما متاسفانه به این پیشنهادات و اعلام خطر ها توجهی نشد که نشد.

اگرچه امروز بسیاری از کشورها با ما در راه جلوگیری از حذف کشتی از المپیک همصدا هستند اما فراموش نکنیم کشورهایی چون روسیه و امریکا در سایر رشته ها امیدواری دارند و کشتی گوشه ای از امید های آنان محسوب می شود. با اعمال نظر آی او سی(کمیته بین المللی المپیک) کشوری که بیش از همه ضرر خواهد کرد ایران نام دارد. فراموش نکنیم ایران دو سوم مدال های خود در المپیک را در کشتی به دست آورده است.

جام جهانی کشتی در تهران از این نظر پر اهمیت است که ما با اجرای خوب آن در تصمیم گرفته شده تعدیل ایجاد کنیم. بدون شک حضور گرم تماشاگران و نمایش خوب کشتی گیران می تواند در این راه به شدت تاثیر گذار باشد.

برگزاری این مسابقات را به فال نیک می گیریم و امیداوریم مسئولان امر در این راه هوشیاری لازم را به خرج دهند.

وقتی خبر رایزنی رییس جمهوری کره جنوبی با مقامات آی اوسی را در خصوص المپیکی ماندن رشته تکواندو می شنویم  انتظار این است که مسئولان بلند پایه کشورمان در راه جلوگیری از حذف کشتی از المپیک پیشقدم شوند و با کمک جدی به مسئولان ورزش از هیچ حمایتی فروگذار نباشند. با این مختصر توضیح باید عنوان داشت راه موفقیت ورزش ایران در المپیک ها آینده این روزها از مسیر مسابقات جهانی کشتی در تهران می گذرد.

این مسابقات از اول تا چهارم اسفند ماه در تالار 12 هزار نفری آزادی برگزار می شود و ورود برای علاقه مندان رایگان است.

برنامه مسابقات

دوشنبه 30/11/91

ساعت 18 تا 19: وزن کشی تمامی تیم‌ها

ساعت 19 تا 19:30: قرعه کشی تیم‌ها

سه‌شنبه - 01/12/91

ساعت 10 تا 12:30: مسابقات دورهای اول و دوم

ساعت 16 تا 20: مسابقات دورهای سوم، چهارم و پنجم

چهارشنبه - 02/12/91

ساعت 10 تا 12:30: مسابقات برای مشخص شدن تیم‌های دهم، نهم، هشتم، هفتم، ششم و پنجم

ساعت 18 تا 21: مسابقات رده بندی و فینال

رقابتهای جام جهانی کشتی آزاد نیز طی روزهای 3 و 4 اسفندماه با حضور ده تیم برتر دنیا در سالن 12 هزار نفری مجموعه آزادی تهران برگزار می شود.

ترکیب تیم کشتی فرنگی

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در حالی برای دفاع از سه عنوان پیاپی قهرمانی خود در جام جهانی تهران به مصاف رقبای خود خواهد رفت که با ترکیبی از کشتی گیران جوان و جویای نام در این رقابتها شرکت می کند.

ترکیب نمایندگان ایران در این رقابتها به شرح زیر است:

 55 کیلوگرم:

محسن حاجی پور

کشتی‌گیر 25 ساله و دارنده دو مدال طلای ارتش‌های جهان 2008 و دانشجویان جهان 2010 است و مدال برنز آسیا 2011 را در کارنامه خود دارد. حاجی پور در آخرین رقابتی که شرکت کرده مقام پنجم جام ریاست جمهوری قزاقستان را به دست آورده است.

سامان عبدولی

در غیاب حمید سوریان ، حاجی پور امید اول وزن 55 کیلوگرم ایران است و بعد از او کشتی گیرانی مثل محمد فقیری و شیرزاد بهشتی طلا داعیه پوشیدن دو بنده تیم ملی را دارند، اما سامان عبدولی آنقدر در تمرینات خوب بوده که به نظر کادر فنی توانسته رقبا را کنار بزند و به تیم ملی برسد. عبدولی نقره جوانان جهان و برنز جام یادگار امام (ره) 2012 را در کارنامه دارد.

 60 کیلوگرم:

عبدالمحمد پاپی

کشتی‌گیر جوان خوزستانی حالا باید جای امید نوروزی که در المپیک لندن طلایی شد، را پر کند. پاپی در جام یادگار امام 2011 طلا گرفت و همچنین دو نشان برنز سال‌های 2009 و 2012 این رقابت‌ها را هم دارد. او نفر سوم ارتش‌های جهان 2010 و نفر دوم جام وهبی امره ترکیه 2011 است. بهترین مدال او (برنز) در سال 2011 و در رقابت‌های آسیایی به دست آمد.

حمید زارع:

کشتی‌گیر 26 ساله شیرازی در وزن همشهری طلایی‌اش در المپیک به تیم ملی کمک خواهد کرد. او مدال برنز جوانان آسیا در سال 2006 را در کارنامه دارد و در سال 2012 به مقام هفتم آسیا رسیده است.

رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی ، اول و دوم اسفند 91 با حضور تیم‌های ایران، روسیه، ترکیه، کره جنوبی ، آذربایجان ، ارمنستان، قزاقستان، بلغارستان، مجارستان و بلاروس در سالن 12 هزار نفری کشتی ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.

 66 کیلوگرم:

علی محمدی

در این وزن علی محمدی با 29 سال سن کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی ایران است. او سابقه حضور در هفت دوره جام جهانی را دارد و در المپیک 2008 پکن برای ایران کشتی گرفته و طلا و برنز آسیا را هم در کارنامه خود می‌بیند.

افشین بیابانگرد

در سال 2008 طلای ارتش‌های جهان را بر گردن آویخته و دو مدال طلای سال‌های 2009 و 2010 جام یادگار امام را کسب کرده است. نقره آسیا دیگر نشان بیابانگرد به حساب می‌آید. او در مسابقات جهانی 2009 دانمارک هم هفتم شد.

 74 کیلوگرم:

فرشاد علیزاده

دو علیزاده وزن 74 کیلوگرم فرنگی را پر کرده اند. فرشاد علیزاده 28 ساله برنز جهان 2009 و برنز بازی‌های آسیایی گوانگجو 2010 را به عنوان بهترین عناوین خود کسب کرده است. طلای سال 2009 آسیا از دیگر دستاوردهای فرشاد به حساب می‌آید.

هادی علیزاده پورنیا

علیزاده دوم ، مقام سوم جوانان آسیا و جهان در سال 2010 را در کارنامه دارد. همچنین سال 2012 اوج شکوفایی او بوده، چرا که توانسته طلای آسیا، مقام اول دانشجویان جهان و برنز جام ریاست جمهوری قزاقستان را به دست آورد.

کشتی فرنگی قهرمان آسیا شد

 84 کیلوگرم:

طالب نعمت پور

دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی گوانگجو و از امیدهای ایران در جام جهانی به حساب می‌آید. نعمت پور در آخرین مسابقاتی که حضور یافته توانسته مدال طلای ارتش‌های جهان 2012 را به دست آورد. وی همچنین در چهار جام جهانی برای ایران کشتی گرفته و طلای آسیا 2009 را در کارنامه دارد. طلای جام دانکلوف 2007، نقره 2008 آسیا و طلای جام یادگار امام 2009 از دیگر افتخارات نعمت پور 29 ساله است.

علی قیطاسی

این فرنگی کار جوان با برنز جام یادگار امام در سال 2012 می‌تواند ذخیره مناسبی برای نعمت پور پرافتخار باشد، ضمن این که توانسته مجید علیاری دیگر مدعی این وزن را کنار بزند و دوبنده تیم ملی در جام جهانی را بر تن کند.

 96 کیلوگرم :

داود گیل نیرنگ

فرنگی کار 26 ساله نوشهری، شاگرد فرهاد اسماعیل نژاد بوده و در غیاب قاسم رضایی که در المپیک طلا گرفت می‌خواهد در جام جهانی خود را از زیر سایه هم استانی‌اش بیرون بکشد. گیل نیرنگ دارنده مدال طلای جوانان آسیا 2006 و نقره جوانان جهان 2007 است و در سال 2011 مقام اول جام یادگار امام را به دست آورده. همچنین نشان نقره 2011 آسیا و طلای 2012 قاره کهن از بهترین افتخارات او به حساب می‌آید. او در آخرین رقابتی که شرکت کرده در جام ریاست جمهوری قزاقستان به مقام نهم رسیده.

مهدی علیاری

همچنین مهدی علیاری که مدت‌ها زیر سایه قاسم رضایی و داود گیل نیرنگ کشتی گرفته در این جام جهانی برای ایران در وزن 96 کیلوگرم روی تشک خواهد رفت.

 120 کیلوگرم :

بشیر باباجان زاده

او تنها سنگین وزن تاریخ کشتی فرنگی ایران است که توانسته در مسابقات جهانی مدال به دست بیاورد و به نوعی سنت شکنی کند. دارنده مدال برنز 2011 جهان همچنین با حضورش در ترکیب تیم ملی، تنها المپیکی ایران در جام جهانی خواهد بود. باباجان زاده 24 ساله پر افتخارترین کشتی‌گیر تیم 14 نفره ایران است. طلای جوانان آسیا در سال‌های 2008 و 2009 و نقره جوانان جهان در سال 2008 و برنز این رقابت‌ها در سال 2009 از افتخارات او در رده سنی جوانان است. همچنین او در سال 2008 نفر دوم ارتش‌های جهان شده و مدال برنز جام یادگار امام (ره) 2009 و طلای همین رقابت‌ها 2012 را در کارنامه دارد. البته مدال نقره جام وهبی امره 2011 و طلای دانشجویان جهان 2012 را هم باید به کارنامه او اضافه کرد. اما مدال طلای آسیای سال 2011 باباجان زاده به علاوه بر برنز او در رقابت‌های جهانی همین سال از بهترین افتخارات فرنگی کار جوان سنگین وزن ایران به حساب می‌آید.

امیر قاسمی منجزی

برنز 2010 ، طلای 2011 و نقره 2012 از مدال‌های قاسمی در جام یادگار امام است. او در رقابت‌های دانشجویان جهان 2010 به مقام دوم رسیده و مدال طلای سال 2008 جوانان آسیا را بر گردن آویخته است.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران را رسول جزینی 37 ساله که خود در سنگین وزن کشتی می‌گرفته و دو نشان برنز و نقره سال‌های 2000 و 2001 آسیا را در کارنامه دوران کشتی‌اش یدک می‌کشد به همراه ایرج اسفندیاری فر، محمدعلی چمیانی و سعید شیرزاد هدایت خواهند کرد.

رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی ، اول و دوم اسفند 91 با حضور تیم‌های ایران، روسیه، ترکیه، کره جنوبی ، آذربایجان ، ارمنستان، قزاقستان، بلغارستان، مجارستان و بلاروس در سالن 12 هزار نفری کشتی ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد. ایران در سال‌های 1997 و 2005 میزبان رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی بوده و جام جهانی 2013 سومین میزبانی ایران در این رقابت‌ها به حساب می‌آید

ترکیب نهایی تیم کشتی آزاد

55 کیلو : حسن رحیمی – روزبه فرازمند

60 کیلو : مسعود اسماعیل پور – حسن مرادقلی

66 کیلو : مهدی تقوی – محمد یوسفی

74 کیلو :صادق گودرزی – عزت اله اکبری

84 کیلو : احسان لشگری – احسان امینی

96 کیلو : حامد تاتاری – امیر عباس مرادی گنجی

120 کیلو : کمیل قاسمی – محمدرضا آذرشکیب

مربیان : غلامرضا محمدی – رضا لایق – محمد طلایی – علیرضا رضایی – نادر ناظری

پزشک تیم : داود آزاد بخت

پزشک تغذیه : رشید لمیر

ماساژور: محمد کواری

سرپرست تیم : علی بیات

مشاور حوزه مدیریت تیم های ملی : صادق محبوبی

مدیر فنی : رسول خادم

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان