تبیان، دستیار زندگی
مواد غذایی سرشار از سلنیوم برای بهبود عملکرد بدن به ویژه برای غده‌ی تیروئید بسیار مفید و لازم هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی سرشار از سلنیوم را دریابید


مواد غذایی سرشار از سلنیوم برای بهبود عملکرد بدن به ویژه برای غده‌ی تیروئید بسیار مفید و لازم هستند.

سلنیوم

سلنیوم یک ماده‌ی معدنی ضروری است که علاوه بر بهبود عملکرد تیروئید، بدن را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد دور نگه داشته و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با مواد غذایی سرشار از این ماده‌ی معدنی مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

کمبود سلنیوم چه تأثیری روی بدن دارد؟

کمبود سلنیوم باعث ایجاد دردهای عضلانی و مفاصل می‌شود. علاوه بر این دردها با کمبود سلنیوم تار موهایتان ناکوک می‌زند و نقطه های سفید رنگی روی ناخن‌ها و دست‌هایتان خودنمایی می‌کند. باید بدانید که کمبود طولانی مدت این ماده معدنی باعث ابتلا به یک نوع بیماری خود ایمنی می‌شود که به تیروئید آسیب شدید می‌رساند.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه‌ی سلنیوم نیز باعث بوی بد دهان، اسهال و ریزش مو خواهد شد.

اگر تصور می‌کنید دچار کمبود این ماده معدنی شده‌اید حتماً به پزشک مراجعه کرده و آزمایش خون بدهید. میزان مصرف توصیه شده‌ی سلنیوم روزانه 70 میکروگرم می‌باشد.

مواد غذایی زیر سرشار از سلنیوم می‌باشند:

گردو و به ویژه برزیلی

گردو و به ویژه گردوی برزیلی بهترین منبع غذایی سلنیوم می‌باشد. گردو برزیلی که سرشار از منیزیم نیز هست بیش از 1917 میکروگرم سلنیوم (در هر 100 گرم) به بدن می‌رساند. توجه داشته باشید که 100 گرم گردو نیز حدود 422 میکروگرم سلنیوم دارد و در واقع 77 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ماده‌ی معدنی را تأمین می‌کند. اگر به گردوی برزیلی دسترسی دارید در مصرف آن کوتاهی نکنید چون برای پوست و مقابله با آکنه هم مفید است. از مصرف گردو نیز غافل نشوید چون هم کلسترول را کنترل می‌کند و هم برای قلب و عروقتان مفید است.

جگر میل کنید

جگر اکثر حیوانات سرشار از مواد مغذی مختلف مانند سلنیوم می‌باشند. تهیه‌ی انواع غذاها مانند پاته و غیره بهترین روش برای بهره‌مندی از خواص جگر است. بهتر است جگر بخارپز شود و یا با پیاز و سبزیجات معطر تفت داده شود. جگر بره حاوی بیشترین میزان سلنیوم می‌باشد. در واقع در هر 100 گرم از این جگر حدود 116 میکروگرم سلنیوم وجود دارد.

ماهی را دریابید

ماهی‌ها محافظ قلب نازنین شما هستند. این مواد غذایی خوشمزه و مفید منبع فوق‌العاده‌ی پروتئین و ویتامین‌های خانواده‌ی B می‌باشد. شاه ماهی، تن ماهی، ماهی کولی و غیره حاوی بیشترین میزان سلنیوم می‌باشند.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه‌ی سلنیوم نیز باعث بوی بد دهان،

اسهال و ریزش مو خواهد شد

تخمه آفتابگردان: ثمره‌ی گل عاشق آفتاب

تخمه‌ی آفتابگردان؛ همان پای ثابت تماشای فیلم و فوتبال! همین تخمه های خوشمزه و البته پرطرفدار یکی از منابع مهم سلنیوم، ویتامین E، آهن، ویتامین B1(تیامین)، ویتامین B6، پروتئین، منیزیم، پتاسیم و مس می‌باشند. هر 100 گرم از این تخمه ها حاوی 79 میکروگرم سلنیوم است. می‌توانید تخمه آفتابگردان را به عنوان میان وعده میل کنید و یا اینکه آن‌ها را به سالادتان اضافه کرده و از خواص آن‌ها استفاده‌ی لازم را ببرید. (حالا هم که قیمت پسته سر به فلک زده است تخمه‌ی آفتاب‌گردان عزیز بهترین و خوشمزه‌ترین روش برای تأمین مواد مغذی بدن است).

سبوس گندم، برنج و جوانه‌ی گندم: مفید و ضروری

افزودن سبوس برنج، سبوس گندم و سبوس جو دو سر به نان و غلات صبحانه راهی برای تأمین مواد مغذی بدن است. هر 100 سبوس گندم، سبوس جو دو سر و سبوس برنج به ترتیب حاوی 78 میکروگرم، 45 میکروگرم و 17 میکروگرم سلنیوم می‌باشد.

خاویار: چرا که نه اگه پول داشتین!

می‌دانم که نباید اصلاً حرف این جور مواد غذایی از ما بهتران را به میان آورد اما (اگر نتوانستید بخورید هم) بهتر است بدانید که خاویار عزیز منبع فوق‌العاده‌ی آهن، پروتئین و ویتامین B12 و همچنین سلنیوم می‌باشد. 100 گرم خاویار 65.5 میکروگرم سلنیوم دارد و به راحتی 94 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ماده‌ی معدنی را تأمین می‌کند.

میگو را فراموش نکنید

اگر چه میگو سرشار از کلسترول است اما در عین حال این موجودات کوچک دریایی سرشار از سلنیوم و آهن نیز می‌باشند. باید بدانید که هر 100 گرم میگو حاوی 39.6 میکروگرم سلنیوم می‌باشد که حدود 57 درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ماده‌ی معدنی را تأمین می‌کند. توجه داشته باشید که غذاهای دریایی دیگر نیز حاوی سلنیوم هستند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

سلنیوم: از فواید تا کمبود آن

معرفی 5 آنتی اکسیدان مهم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.