تبیان، دستیار زندگی
حسن روحانی با اعلام این‌که تاکنون برخی از شخصیت‌ها و احزاب با وی برای نامزدی در انتخابات مذاکره داشتند، اظهار کرد: هنوز برای نامزدی در انتخابان به قطعیت نرسیده‌ام و فعلا در حال مطالعه و بررسی هستم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانی شرط کاندیداتوری اش را اعلام کرد


حسن روحانی با اعلام این‌که تاکنون برخی از شخصیت‌ها و احزاب با وی برای نامزدی در انتخابات مذاکره داشتند، اظهار کرد: هنوز برای نامزدی در انتخابان به قطعیت نرسیده‌ام و فعلا در حال مطالعه و بررسی هستم.

روحانی شرط کاندیداتوری اش را اعلام کرد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه همایش امنیت غذایی در حوزه کشاورزی بابیان این مطلب، اضافه کرد: اگر به این نتیجه برسم که حضورم کمکی برای حل مشکلات مردم و معضلات کشور خواهد بود، وارد عرصه‌ی انتخابات خواهم شد.

وی درباره‌ی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری گفت: در این باره باید از خودشان بپرسید، اما به حضور فعال همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی کشور نیازمندیم و امیدواریم با این حضور همه‌جانبه یک انتخابات پرشکوه در خرداد‌ماه سال 92 برگزار شود.

عارف: فقط به اجماع اصلاح طلبان با محوریت خاتمی تمکین می‌کنم

محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات در دیدار اعضای دفتر سیاسی حزب وحدت و همکاری ملی ایران مهمترین وظیفه دولت آینده را احیا و حاکم کردن اخلاق در جامعه دانست و با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آینده اظهار داشت: پیامی که از انتخابات ریاست جمهوری به دنیا باید ارسال شود صلح و دوستی است. غلبه نگاه غیرسیاسی به این رویداد مهم و نقش آفرینی عناصری که صبغه سیاسی و اجرایی کم رنگی دارند زیبنده جایگاه نظام برآمده از انقلاب عظیم اسلامی نیست.

خلاصه صحبت های عارف در این دیدار را در ادامه می خوانید:

* جریانات سیاسی درون نظام جایگزینی برای نظام تصور نمی‌کنند. هیچکدام از دوستان ما از جمله آقایان موسوی و کروبی هم به فکر جایگزینی نظام دیگری بجای نظام فعلی نبوده و نمی‌باشند در عین حال اگر مسیر و روند فعلی اصلاح نشود دورنمای مثبتی را برای آینده کشور نمی‌بینم.

* مقطع زمانی کنونی آخرین فرصت‌ ممکن برای نسل اول انقلاب است که رسالت تاریخی خود را در انتقال میراث امام و انقلاب و ارزش‌ها به جامعه جوان کشور ایفا کند.

* جریان انحراف جریان موهومی است که توسط اصولگرایان با هدف فرار به جلو و فرافکنی مسئولیت‌های اساسی این جریان در مقابل افکار عمومی مطرح شده است. اصولگرایان با حذف کامل اصلاح‌طلبان نوید حاکمیت یکدست و افزایش خدمتگزاری به مردم را وعده داده بودند.

* جریان حاکم شعار جوانگرایی و باز کردن حلقه بسته مدیران را دادند ولی در عمل با سپردن بسیاری از تصدی‌ها به غیر متخصصین موجب کاهش بنیه ملی نظام اجرایی شده‌اند.

من هنوز اعلام کاندیداتوری قطعی نکرده‌ام. سابقه‌ام نشان می‌دهد شخصا برای هیچ پستی کاندیدا نشده‌ام. هر وقت احساس می‌کردم خدمتی می توانم انجام دهم جواب منفی ندادم. در این مقطع هم اگر احساس کنم فردی مناسبت‌تر از من در عرصه انتخابات وجود دارد صحنه را به او واگذار می‌کنم.

* متاسفانه رذایل اخلاقی جایگزین فضایل اخلاقی شده و قبح دروغ و بداخلاقی‌ها شکسته شده است. اتفاقی که در مجلس افتاد باعث تاسف است که در سطح سران کشور به نوعی مسائل شخصی مطرح می‌شود  بر این اساس معتقدم مهمترین رسالت دولت آینده باید احیا و حاکم کردن اخلاق در جامعه باشد.

* من هنوز اعلام کاندیداتوری قطعی نکرده‌ام. سابقه‌ام نشان می‌دهد شخصا برای هیچ پستی کاندیدا نشده‌ام. هر وقت احساس می‌کردم خدمتی می توانم انجام دهم جواب منفی ندادم. در این مقطع هم اگر احساس کنم فردی مناسبت‌تر از من در عرصه انتخابات وجود دارد صحنه را به او واگذار می‌کنم.

* برداشت برخی سایت‌های خبری درباره موضع‌گیری اخیرم نسبت به کاندیداتوری آقایان هاشمی و خاتمی اشتباه بود من اگر چه معتقدم این آقایان بهتر است به عنوان شخصیت‌هایی که  می‌توانند رئیس جمهور ساز باشند ایفای نقش کنند ولی همانگونه که بارها اعلام کردم به اجماع اصلاح طلبان با محوریت آقای خاتمی تمکین می‌کنم و موضع‌گیری اخیرم هیچگونه منافاتی با نظرات قبلی‌ام نداشته است.

* نهادینه کردن تشکل‌ها در جامعه مهم است و هیچ راهی جز فراگیر کردن احزاب در کشور نداریم. باید فعالیت تشکل‌ها و احزاب نهادینه و ساختار تشکیلاتی به جای تصمیمات فردی بر احزاب حاکم شود.

* من نه آنچنان به اجماع امیدوار هستم و نه ناامید.بر اساس سابقه انتخابات سال 84 که در قدرت بودیم ولی به اجماع نرسیدیم مقداری نگران هستم. اگر جریان اصلاح‌طلب به یک جمع بندی خوب برسد حداقل 40 الی 50 درصد کرسی شوراها را می‌تواند تصاحب کند .

روحانی شرط کاندیداتوری اش را اعلام کرد

* اکنون مردم بیشتر استقبال می‌کنند که به دلیل ضعف عملکردی جریان حاکم، اصلاح طلبان زمام امور را بر عهده بگیرند.

* اگر روزنه‌ای برای گشایش فضای سیاسی کشور نبینم در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنم. کاندیدا نمی‌شوم که صرفاً تنور انتخابات را گرم کرده باشم. در شرایطی در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کنم که بر اساس نظرسنجی ‌های علمی شانس پیروزی داشته باشم.

* عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به همه ارزش‌ها و قانون اساسی اعتقاد دارم و معتقدم باید تمامی اصول قانون اساسی عملیاتی شود نه صرفا بخش‌هایی از آن. معتقدم با رعایت خطوط قرمزی که به آن اعتقاد دارم باید در برخی موارد اجرایی در چارچوب نظام کوتاه آمد البته در صورتیکه برنامه‌هایم مورد اقبال ملت قرار گیرد به هیچ احدی اجازه نمی‌دهم از خطوط قرمزم عبور کند. نه به کسی تعهدی می‌دهم نه تعهدی می‌پذیرم.

* با استفاده ابزاری از زنان و بکارگماری نمایشی آنان در پست‌های مختلف مخالفم. صلاحیت و اهلیت حرفه‌ای برای انتخاب کارگزاران اصالت دارد.

جلسات محمد شریعتمداری با هاشمی

سخنگوی انتخاباتی محمد شریعتمداری به نسیم گفته است: شریعتمداری با هاشمی رفسنجانی مدام در تماس است و هاشمی در این جلسات به عدم کاندیداتوری خود در انتخابات تاکید کرده است.

وی افزوده است: بعید است ضلع دولت بتواند در انتخابات ریاست جمهوری جایگاهی داشته باشد.

فرآوری: عطاالله باباپور
بخش سیاست تبیان


منابع: تابناک/ جهان نیوز/ انتخاب