تبیان، دستیار زندگی
اگر چه متأسفانه گاهی حضور پررنگ رسانه های مدرن نظیر ماهواره ها، فیلم ها و سریالهای تلویزیونی بخش مهمی از اوقات بسیاری از مردم در آمد و شدها و معاشرتها ی خانوادگی را به خود اختصاص داده و سکوت و رکود و عدم ارتباط عاطفی و کلامی، روابط را به سردی و خشکی کشاند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رزاقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در میهمانی‌ها از چه و چگونه سخن بگوییم؟

مهمانی


متأسفانه اکثر مجالس و نشست های خانوادگی به شکل بسیار بدی دایر می شوند در یک مهمانی بیست نفره هر دو نفر با هم گفتگو می کنند یعنی ده مجلس دونفره!! گاهی پیرمردها با هم، جوانان با هم، زنان جدا و کودکان جدا با هم صحبت می کنند.


اگر چه متأسفانه گاهی حضور پررنگ رسانه های مدرن نظیر ماهواره ها، فیلم ها و سریال های تلویزیونی بخش مهمی از اوقات بسیاری از مردم در آمد و شدها و معاشرت ها ی خانوادگی را به خود اختصاص داده و سکوت و رکود و عدم ارتباط عاطفی و کلامی، روابط را به سردی و خشکی کشانده است اما کم نیستند افراد سلیم النفس و فرهیخته ای که مایلند در ارتباطات اجتماعی و خانوادگی در نشست ها و میهمانی های شبانه محورها و موضوعات مفیدی را مورد بحث و گفتگو قرار دهند. اینگونه افراد اغلب از رسانه ها همچون نمک غذا استفاده می کنند.

مفید و به موقع

اینان مایلند استفاده از نظرات و دیدگاههای یکدیگر را جایگزین سکوت و یا تماشای منفعلانه فیلم ها و برنامه های سطحی رسانه های تصویری کنند.

در این نوشتار کوتاه محورها و کیفیت گفتگو و حضور در جمع را با هم مرور می کنیم.

1- هدف و نیت گفتگو جلب رضایت خدا و معاشران باشد. نه خود نمایی و فضل فروشی و نیش و کنایه و ... این مهم جوهر و جهت گیری گفتگو ها را سالم و سودمند و هدفمند خواهد کرد نیت روح عمل است اگر روح نباشد و اگر باشد مریض و آسیب دیده باشد گفتگو مبنایی ناسالم و چالش برانگیز خواهدداشت.

معاشرت و گفتگو با انگیزه مادی به تعبیر امام علی علیه السلام موجب قطع دوستی ها و روابط و معاشرت و دوستی (و گفتگو) و اگر برای خد اباشد ماندگار و جاودان خواهد شد.

2- سعی کنید با طرح سۆالات مهم و فراگیر(از پیش تعیین شده) محور گفتگوها را مهار و محتوای آنها را تعیین کنید سئوال ها به گونه ای طرح شود که پاسخ به آنها از سوی جمع لذت بخش قابل فهم و مورد نیاز اکثریت شرکت کنندگان باشد.

جالب اینجاست که طرح سئوال موجب تمرکز توجهات جمع شده و کنجکاوی همه حتی نوجوانان رابرانگیخته و مانع گفتگوهای پراکنده و بیهوده خواهد شد.

اصلی ترین معیار معاشرت سالم، بعد از داشتن نیت انسانی الهی، این است که معاشران ما، در شأن فکری و فرهنگی ما باشند. چرا که در آیات و روایات تأکید شده است که معاشرت و دوستی شما باید به انداره تقوای افراد و معاشران شما باشد

3- در جمع موضوعاتی را انتخاب کنید که همه بتوانند و علاقمند باشند که درباره اش مطالبی را بگویند و یا بشنوند.

متأسفانه اکثر مجالس و نشست های خانوادگی به شکل بسیار بدی دایر می شوند در یک مهمانی بیست نفره هر دو نفر با هم گفتگو می کنند یعنی ده مجلس دونفره!! گاهی پیرمردها با هم، جوانان باهم، زنان جدا و کودکان جدا با هم صحبت می کنند.

4- افراد خجالتی و کم رو را هم فراموش نکنید گاهی طرح سۆال هایی که جواب های ساده و مورد علاقه افراد خجالتی را دارد موجب مشارکت آنان در گفتگوهای خانوادگی می شود.

5- نه سکوت و نه پرگویی، افراط و تفریط در هر زمینه ای بد در ارتباط کلامی بدتر است سکوت و پرگویی مخاطب ما را بشدت ملول و ناراحت می کند. میهمانی و معاشرت برای رسیدن به آرامش و افزایش دانسته‌ها و تبادل تجربیات و تقویت پیوندها می باشد، در حالی که سکوت و پرگویی، با فرآیند فوق منافات داشته و روابط را به سردی می کشاند.

6- شوخ طبع باشید، خیلی جدی و طولانی صحبت نکنید بحث های سیاسی و حساسیت برانگیز و حتی دیده شده بحث‌هایی راجع به فوتبال و مسائل اقتصادی و خصوصیات فردی و شخصی موجب درگیریها و کدورتهای خانوادگی شده است. لذا این موارد می بایست با مزاح و غیر جدی برخورد کردن به حاشیه رانده شوند.

میهمانی

البته نباید فراموش شود که شوخ طبعی هنر است چارچوب و حدود اخلاقی دینی و عرفی مشخصی دارد.

تحقیر و تمسخر افراد و قومیت ها و لهجه های بومی و محلی، غیبت و نقد گفتار و رفتار کسانی که در مجلس حضور ندارند، دست انداختن افراد کمرو و خجل و خلاصه گناه و افراط در شوخی از اموری است که باید در میهمانی ها و نشست های خانوادگی به حاشیه رانده شده و همچون زباله های متعفن دور ریخته شوند.

با افرادی که توان همراهی و رقابت در شوخی با شما را ندارند، مزاح نکنید به زبان آوردن خوبی ها، موفقیت ها و توانایی های فکری، علمی، هنری و مدیریتی معاشران، از دیگر ابعاد و محورهای گفتگو در میهمانی هاست.

7- یکی از شیوه های گفتگوهای جمعی طرح سوال هایی چون چی می شد اگر؟ است. بطور مثال چنین پرسش به عمل می آید: چی می شد اگر خیلی پولدار بودی؟ چی می شد (یعنی چکار می کردی) اگر به جای یک واحد مسکونی سه واحد مسکونی داشتی؟ چی می شد اگر وزیر اقتصاد یا آموزش و پرورش می شدی؟ چی می شد اگر می تونستی پرواز کنی؟ چکار می کردی اگر قدرتمندترین مرد جهان می شدی؟ چی می شد اگر زیبایی حضرت یوسف را داشتی؟

شوخ طبع باشید، خیلی جدی و طولانی صحبت نکنید بحث های سیاسی و حساسیت برانگیز و حتی دیده شده بحث هایی راجع به فوتبال و مسائل اقتصادی و خصوصیات فردی و شخصی موجب درگیریها و کدورتهای خانوادگی شده است

8- میهمانی ها و نشست های خانوادگی اگر با اعلام و آمادگی قبلی صورت گیرند همه اعضای شرکت کننده از کوچکترین تا پیرترین افراد می توانند از 5 تا 10 دقیقه جمع را مخاطب خود قرار دهند از خواندن چند بیت شعر، گفتن لطیفه و قصه کوتاه، خاطره ی شیرین، شنیدنی ترین مطالب علمی و هنرنمایی، طرح معماها و سرگرمیهای مورد علاقه همه .

9- اصلی ترین معیار معاشرت سالم، بعد از داشتن نیت انسانی الهی، این است که معاشران ما، در شأن فکری و فرهنگی ما باشند. چرا که در آیات و روایات تأکید شده است که معاشرت و دوستی شما باید به اندازه تقوای افراد و معاشران شما باشد.

10- در پایان ذکر این نکته بسیار مهم است که شنونده فعال بودن هنرمندانه تر و مهم تر از گوینده فعال بودن است لذا سعی کنید در برابر کسانی که تخصص و تجربه و تعهد بیشتری دارند، شنونده خوبی باشید. متأسفانه در بسیاری از میهمانی ها، عوام مهلت و فرصت کمتری به خواص و متخصصان می دهند همه در باره ی همه چیز اظهار فضل و نظر می کنند مایلند متکلم وحده بوده و درباره همه پدیده ها و امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تربیتی و فرهنگی صحبت رانی کنند!

اینجاست که می گویند پرگویی بلا، کم گویی طلا و سکوت صلاح است – کسی که روزی یک صفحه مطالعه نمی کند اما 100صفحه صحبت می کند آیا سخن چنین افرادی ملال آور و سطحی و تکراری نخواهد بود؟

احمد رزاقی                  

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


مطالب مرتبط:

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.