تبیان، دستیار زندگی
امام کاظم (علیه السلام) نیز در حدیثی به این علم امام اشاره کرده اند و فرموده اند که امامان سه علم دارند. یکی مربوط به گذشتگان است که می دانند، یکی مربوط به آینده است که آنها می دانند ولی هنوز زمان آن نرسیده که باقی مردم نیز بدانند و برخی علوم نیز در شرایط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظهور، راز خدا

ظهور


ناگهان زمان ظهور می رسد! همه در بهت فرو می روند و در این لحظه که حجت زنده و زیبای خداوند، در برابر مردم آشکار می شود دیگر انکار کنندگان خاموش می شوند. در این زمان شیعیان امام را چون نگینی در حلقه ی خویش می گیرند و بر دست  پایش بوسه می زنند...

ایست!

پیش از رسیدن به زمان شیرین ظهور بد نیست به سوالی درباره ی زمان ظهور پاسخ بدهیم!

اینکه زمان ظهور ناگهانی است، هشداری از سوی خداوند برای شیعیان و نشانه ای برای کسانی است که زمان ظهور را مشخص می کنند. (1)

اما آیا خود امام زمان (عج) از زمان ظهور باخبرند؟

الف) برخی معتقدند که خداوند، زمان ظهور را مانند رازی به پیامبر خود فرموده است و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز این راز را به امام علی (علیه السلام) فرموده اند و از این طریق این راز از سینه ی امامی به سینه ی امام دیگر راه یافته است تا به حضرت مهدی (ارواحنا له الفداء) رسیده است.

برخی روایات نیز بیانگر همین نکته است که امامان ما رازهایی در سینه دارند که نمی توانند آن را با مردم در میان بگذارند، بلکه در زمان خودش آن راز آشکار می شود. (2)

ب)برخی معتقدند ظهور از رازهای الهی است و تنها خداست که زمان آن را می داند. در این صورت سوال دیگری به وجود می آید:

امام کاظم (علیه السلام) نیز در حدیثی به این علم امام اشاره کرده اند و فرموده اند که امامان سه علم دارند. یکی مربوط به گذشتگان است که می دانند، یکی مربوط به آینده است که آنها می دانند ولی هنوز زمان آن نرسیده که باقی مردم نیز بدانند و برخی علوم نیز در شرایط خاصی ایجاد می شود و از طریق الهام به آن دست می یابند

امام زمان (عج) چگونه از زمان ظهور خویش مطلع می شود؟

به این پرسش دو پاسخ می توان داد:

1.    شیوه های اعجاز آمیز:

برخی احادیث بیان می کنند که در زمان ظهور، پرچم رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) که نزد حضرت صاحب الزمان (عج) است، به اهتزاز در می آید و ندا می دهد:

«ای ولی خدا! ظهور کن و دشمنان خدا را بکش!» (3)

و برخی همین جمله را از زبان شمشیر حضرت نقل می کنند.

2.    الهام

از آنجایی که خداوند و ائمه ی معصومین راه های ارتباط مخصوصی دارند، می توان گفت زمان ظهور از طریق «الهام» و خبر گرفتن از طریق دل صورت می پذیرد.

امام کاظم (علیه السلام) نیز در حدیثی به این علم امام اشاره کرده اند و فرموده اند که امامان سه علم دارند. یکی مربوط به گذشتگان است که می دانند، یکی مربوط به آینده است که آنها می دانند ولی هنوز زمان آن نرسیده که باقی مردم نیز بدانند و برخی علوم نیز در شرایط خاصی ایجاد می شود و از طریق الهام به آن دست می یابند. (4)

به نظر می رسد نحوه ی رسیدن به این پیام درونی همانند مشاهده ی علوم غیبی است و مخصوص امامان است.

پی نوشت:

1.    مقاله ی ظهور ناگهانی فرا می رسد، موعود 79

2.    کافی، ج 8، ص 362

3.    خرایج و الجرایح،ص 198

4.    کافی، باب جهات علوم ائمه

فراوری: امیررضا عرب

بخش مهدویت تبیان


منابع:

1.    موعود شماره ی 79

2.    تاریخ پس از ظهور: شهید محمد صدر، صص 171 – 178

3.    معرفت امام زمان و تکلیف منتظران: ابراهیم شفیعی سروستانی، صص 228- 230

پ.میعاد

سایت مستور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.