تبیان، دستیار زندگی
آیت الله کعبی با اشاره به اینکه بعضی از اعضای هیئت نظارت بر قانون اساسی که حکم از جانب رئیس جمهور دریافت کرده بودند، پس از تماس تلفنی و یادآوری نکات قانونی؛ ضمن قبول موضوع، تصریح کردند که این هیئت خلاف قانون اساسی است و برای همین، دیگر در جلسات این هیئت ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخی اعضای هیئت نظارت بر قانون اساسی عضویت خود را ملغی کردند


آیت الله کعبی با اشاره به اینکه بعضی از اعضای هیئت نظارت بر قانون اساسی که حکم از جانب رئیس جمهور دریافت کرده بودند، پس از تماس تلفنی و یادآوری نکات قانونی؛ ضمن قبول موضوع، تصریح کردند که این هیئت خلاف قانون اساسی است و برای همین، دیگر در جلسات این هیئت شرکت نکردند.

آیت الله عباس کعبی در خصوص سابقه تشکیل هیئت نظارت بر قانون اساسی، گفت که در زمان دولت اصلاحات وقتی تشکیل هیئت نظارت بر قانون اساسی اعلام شد ما همان موقع اعلام کردیم که این هیئت بر خلاف قانون اساسی است زیرا تنها نهاد نظارت بر قانون اساسی شورای نگهبان است.

قانون اساسی

عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر اینکه هر گونه تشکیلات موازی با شورای نگهبان خلاف قانون اساسی است، گفت که با این وجود در زمان دولت فعلی نیز دوباره این هیئت احیا شد، ما همان موضع گیری قبلی را تکرار کردیم که مفاد اصل 113 قانون اساسی مورد استناد این هیئت است؛ قبال استناد نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد که تفسیر این اصل را ما در کتابی با عنوان "ضمانت اجراهای قانون اساسی" که در همان برهه منتشر شده است، آورده‌ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر قصد دولتی‌ها تشکیل هیئتی مشورتی است، مانعی ندارد، خاطر نشان کرد که اگر آنها خواهان تشکیل هیئت برای اجرای قانون اساسی در چارچوب اختیارات رئیس قوه مجریه هم باشند، بازهم مانعی ندارد.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه هیئتی که قوه قضائیه و قوه مقننه بخواهند به آن پاسخگو باشند خلاف استقلال قوا و وظایف قوه مجریه و خلاف اصل 57 قانون اساسی که نظارت بر قوای سه گانه بر عهده رهبری انقلاب گذاشته، است، تصریح کرد که علاوه بر اینها برخلاف اصل 110 قانون اساسی هم است که هماهنگی و حل اختلاف قوا بر عهده رهبری است بنابراین به نظر بنده این هیئت خلاف قانون اساسی است.

وی تاکید کرد که حتی بعضی از اعضای هیئت نظارت بر قانون اساسی که حکم از جانب رئیس جمهور دریافت کرده بودند، بنده به صورت تلفنی با آنها مذاکره و نکات قانونی را یادآور شدم آنها ضمن قبول موضوع، تصریح کردند که هیئت خلاف قانون اساسی است و بخاطر توضیحاتم حاضر نشدند دیگر در جلسات این هیئت شرکت کنند.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه هیئتی که قوه قضائیه و قوه مقننه بخواهند به آن پاسخگو باشند خلاف استقلال قوا و وظایف قوه مجریه و خلاف اصل 57 قانون اساسی که نظارت بر قوای سه گانه بر عهده رهبری انقلاب گذاشته، است، تصریح کرد که علاوه بر اینها برخلاف اصل 110 قانون اساسی هم است که هماهنگی و حل اختلاف قوا بر عهده رهبری است بنابراین به نظر بنده این هیئت خلاف قانون اساسی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد که منتها این یکی دو نفر از اعضای هئیت که جزء شخصیت‌های علمی هستند دیگر در جلسات شرکت نکرده‌اند، اما نخواسته‌اند که این موضوع رسانه‌ای شود.

سابقه هیئت نظارت بر قانون اساسی

به گزارش مشرق، محمود احمدی نژاد در سال نخست ریاست جمهوری‌اش با این استدلال كه دولت برای اجرای قانون اساسی نیازمند "هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی" نیست و می تواند از هر ظرفیتی برای انجام وظایف خود در اجرای قانون اساسی استفاده ‌كند، این هیئت را منحل نمود، حال رئیس جمهور در 17 اسفند سال 1390 و شش سال پس از انحلال "هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی"، طی حکمی این هیات را دوباره احیا کرده و اینگونه استدلال می كند كه زمانی برداشت بنده این بود كه نیازی به وجود این هیات نیست، اما امروز به این نتیجه رسیده‌ام كه وجود چنین هیاتی بسیار بسیار مورد نیاز و لازم است.

هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی كه سابقه تشكیل آن به دوران اصلاحات باز می گردد، در آن برهه با واكنش اعضای شورای نگهبان مواجه شد، اما این واكنش ها تنها مختص به دولت اصلاحات نبوده و در حال حاضر نیز كه شاهد احیای مجدد این هیئت از سوی دولت اصولگرای احمدی نژاد هستیم، باز هم شورای نگهبان مخالف تشكیل این شورا است.

بر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قوای سه گانه از هم مستقل هستند، بنابراین این امكان وجود ندارد كه یك قوه اقداماتی فرا قوه ای را درمورد سایر قوا انجام دهد كه به منزله دخالت در آن قوا باشد، مگر آنكه مواردی كه ورود پیدا می كند صراحتاً در قوانین به عنوان وظیفه آن قوه پیش بینی شده باشد

بر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قوای سه گانه از هم مستقل هستند، بنابراین این امكان وجود ندارد كه یك قوه اقداماتی فرا قوه ای را درمورد سایر قوا انجام دهد كه به منزله دخالت در آن قوا باشد، مگر آنكه مواردی كه ورود پیدا می كند صراحتاً در قوانین به عنوان وظیفه آن قوه پیش بینی شده باشد.

بنابراین، تشكیل هیئت نظارت بر قانون اساسی توسط قوه مجریه و اعمال نظارت بر قوای دیگر؛ استقلال قوا كه در قانون اساسی بر آن تاكید شده را دچار اشكال قانونی می‌كند.

از این رو باید گفت كه اعمال نظارت در درون قوه مجریه برای اجرای بهتر قانون اساسی و پیگیری اصول بر زمین مانده آن كاری مفید به نظر می رسد، ولی اگر قوه مجریه درصدد تسری نظارت خود به قوای دیگر باشد در این صورت اصل تفكیك قوا را نقض كرده است

بخش حقوق تبیان

منبع : مشرق