تبیان، دستیار زندگی
موش‌های شهرمان هر روز چاق‌تر و سرحال‌تر می‌شوند و جمعیت‌شان هم رو به افزایش است، دیگر انواع و اقسام سموم شیمیایی هم روی آنها بی‌تاثیر است، كار به جایی رسیده كه شهرداری برای نابودی موش‌های پایتخت به تك‌تیراندازها متوسل شده است.10 گروه تیرانداز در شب‌ موش‌ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موش‌ها در کدام خیابان بیشترند؟


موش‌های شهرمان هر روز چاق‌تر و سرحال‌تر می‌شوند و جمعیت‌شان هم رو به افزایش است، دیگر انواع و اقسام سموم شیمیایی هم روی آنها بی‌تاثیر است، كار به جایی رسیده كه شهرداری برای نابودی موش‌های پایتخت به تك‌تیراندازها متوسل شده است.10 گروه تیرانداز در شب‌ موش‌های پایتخت‌نشین را هدف می‌گیرند، تك‌تیراندازها طی دو ماه گذشته توانسته‌اند 2205 موش را در تهران نابود كنند.

موش

به گفته رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، مبارزه با موش‌ها در ساعات روز به صورت شیمیایی و شب‌ها با كمك گروهی از تیراندازان حرفه‌ای و با استفاده از تفنگ‌های بادی انجام می‌شود و در واقع مبارزه با این جانور موذی شبانه‌روزی شده است.

محمد هادی حیدرزاده می‌گوید: تمام این گروه‌ها مجهز به تفنگ‌های بادی با دوربین‌های مادون قرمز هستند و به‌كارگیری این تیم‌ها می‌تواند هم تعداد موش‌های تلف شده را مشخص كند و هم این‌كه در كاهش استفاده از سموم موثر است.

بیشترین موش‌ها، ساكن خیابان ولیعصر

بیشترین تعداد موش‌های شهرمان در محدوده خیابان ولیعصر زندگی می‌كنند.

به گزارش مهر، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به این‌كه مهم‌ترین مشكل تهران در زمینه جانوران جونده «رت نروژی» است، توضیح می‌دهد: این جانور از كشورهای خارجی و از طریق بنادر وارد كشور شده و عمده آنها رت قهوه‌ای و پس از آن رت مشكی است كه مشكل این جانوران در خیابان‌هایی مانند ولیعصر و بلوار كشاورز كه دارای تعداد زیادی اغذیه‌فروشی است به وضوح دیده می‌شود كه تلاش می‌كنیم با ساماندهی این اغذیه‌فروشی‌ها تعداد موش‌ها در این محدوده را كاهش دهیم. به گفته حیدرزاده، هم اكنون ده گروه تیرانداز حرفه‌ای موش‌های تهران را هدف می‌گیرند كه بزودی قرار است تعداد این گروه‌ها تا 40 گروه افزایش پیدا كند.

كجا دفن می‌شوند؟

لاشه موش‌هایی كه در جنگ با تك‌تیراندازهای شهرداری جانشان را از دست می‌دهند یا در زباله‌سوز بیمارستان‌ها سوزانده می‌شود یا این‌كه در محل جداگانه در كهریزك كه مورد آهك‌پاشی قرار گرفته، دفن بهداشتی می‌شود.

مسوولان شهرداری می‌گویند همكاری نكردن سایر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع باعث شده كه شهرمان با وجود سال‌ها مبارزه سخت و نفسگیر همچنان با معضل موش‌ها دست به گریبان باشد

موش‌ها در راه شورای شهر

جمعیت رو به افزایش موش‌های پایتخت مسوولان شهرداری را برآن داشته تا لایحه‌ای را به شورای شهر تهران ارائه دهند و براساس آن خواستار تشكیل شورای عالی مبارزه با جانوران موذی شهری شوند.

قرار است این لایحه تا پایان امسال تقدیم شورای شهر تهران شود و برنامه‌ریزی شده تا با هماهنگی بین بخشی موضوع جانوران موذی در پایتخت مدیریت شود.

وزارت بهداشت همكاری نمی‌كند

گویا برای مهار جمعیت رو به افزایش موش‌های پایتخت دیگر از شهرداری به تنهایی كاری ساخته نیست. مسوولان شهرداری می‌گویند همكاری نكردن سایر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع باعث شده كه شهرمان با وجود سال‌ها مبارزه سخت و نفسگیر همچنان با معضل موش‌ها دست به گریبان باشد.

موش

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از این‌كه سازمان‌های دخیل بخصوص وزارت بهداشت در برخورد با جانوران موذی از جمله موش‌ها منفعلانه عمل می‌كنند، انتقاد كرده و معتقد است وزارت بهداشت باید در رویه خود برای مهار موش‌های پایتخت تجدید نظر كند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از نهایی كردن معاهده‌ای در خصوص موش با سازمان بنادر و دریانوردی خبر داده و می‌گوید: در صورت تائید نهایی این معاهده، سازمان بنادر موظف می‌شود شاخص‌هایی در خصوص پهلو گرفتن كشتی‌ها در بنادر ایران را رعایت كند.

توافق برای سرشماری موش‌ها

آمار دقیقی از تعداد موش‌های پایتخت در دست نیست، اما این‌طور كه پیداست شهرداری تهران با یكی از دانشگاه‌ها توافق كرده تا جمعیت موش‌های شهرمان را سرشماری كند.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تاكید بر این‌كه هیچ آماری از جمعیت موش در تهران وجود ندارد از تدوین توافق‌نامه‌ای با دانشگاه شهید بهشتی برای تخمین زدن جمعیت موش‌های پایتخت خبر داده و می‌گوید: با نهایی شدن این توافق‌نامه موش‌های پایتخت سرشماری می‌شوند كه این امر می‌تواند در برنامه‌های آینده مبارزه با این جانوران بسیار موثر باشد.

مبارزه با موش‌ها در ساعات روز به صورت شیمیایی و شب‌ها با كمك گروهی از تیراندازان حرفه‌ای و با استفاده از تفنگ‌های بادی انجام می‌شود و در واقع مبارزه با این جانور موذی شبانه‌روزی شده است

به گفته حیدرزاده، هم اكنون تمام مناطق و نواحی شهر تهران طبقه‌بندی شده و 26 ناحیه كه از نظر وجود موش‌ها بسیار آلوده بوده، شناسایی شده است.

این مقام مسئول در شهرداری تهران با بیان این‌كه تركیبات سموم به كار رفته برای كشتن موش‌ها نیز در حال بازبینی است، توضیح می‌دهد: نوع سموم مورد استفاده برای موش‌ها در كمیته علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین پیمانكارانی كه كار تلف كردن موش را انجام می‌دهند رتبه‌بندی شده‌اند.

بخش اجتماعی تبیان


منبع : پوران محمدی – جام جم