تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با اول اسفند 1390 و هشتم ربیع الثانی 1434 هجری قمری و نوزدهم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اول اسفند در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز سه شنبه برابر با اول اسفند 1390 و هشتم ربیع الثانی 1434 هجری قمری و نوزدهم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

1 اسفند 1369

دومین مجلس خبرگان رهبری با پیام آیت‌الله 'سید علی خامنه‌ای' مقام معظم رهبری در حسینیه 'اما‌م‌خمینی'(ره) گشایش یافت. انتخابات این دوره از مجلس خبرگان رهبری در تاریخ 16 مهر 1369 برگزارشده بود.

1 اسفند 1364

بر اثر سقوط هواپیمای حامل حجت‌الاسلام شیخ 'فضل‌الله محلاتی' نماینده 'امام خمینی'(ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وی به همراه جمعی از نمایندگان مجلس و تعدادی از قضات و مسوولان به شهادت رسیدند. این هواپیمای مسافربری هدف دو فروند موشك رژیم بعث قرار گرفت و در 25 كیلومتری شمال اهواز سقوط كرد.

1 اسفند 1356

در اعتراض به كشتار مردم تبریز توسط ماموران نظامی، دانشگاه این شهر تعطیل شد. تظاهرات مردم تبریز در 29 بهمن و در چهلمین روز شهدای قم، توسط ماموران به خاك و خون كشیده شد.

1 اسفند 1346

دانشجویان دانشگاه شیراز در اعتراض به فساد اخلاقی و اداری ترویج شده از سوی 'امیراسدالله علم' (رییس‌ دانشگاه) دست به تحصن زدند. علم پس از استعفا از نخست وزیری‌، در اسفند 1342، به ریاست دانشگاه (پهلوی) شیراز منصوب شده بود و دانشگاه شیراز به رغم كناره‌گیری رسمی علم از ریاست آن در آبان 1345 تا واپسین دوران عمر اسدالله علم تحت كنترل او و دوستان وهمفكران نزدیكش فعالیت می‌‌كرد.

1 اسفند 1331

'هندرس'، سفیر آمریكا پیشنهاد مكتوبی به عنوان 'طرح مشترك آمریكا و انگلیس درباره نفت' تسلیم نخست‌وزیر ایران ، محمد ساعد كرد. این طرح مسئله ملی شدن نفت را به رسمیت شناخته و اداره امور نفت را در عهده دولت ایران می داند. ولی مداخله كارشناسان خارجی، تعیین قیمت و فروش نفت در این طرح بر خلاف اصل نه ماده ای طرح ملی شدن صنعت نفت بود.

1 اسفند 1305

لایحه تاسیس راه‌آهن سراسری از سوی 'مهدیقلی هدایت' وزیر فواید عامه به مجلس شورای ملی ارایه شد.

1 اسفند 1302

'رضاخان' سردار سپه كه از سوم آبان این سال به حكم 'احمد شاه' رییس‌الوزرا شده بود، كمیسیونی را تشكیل داد كه اعضای آن به دولت وی در تمام امور مشورت دهند. 'تقی‌زاده'، 'مصدق' و 'فروغی' از جمله اعضای این كمیسیون بودند.

1 اسفند 1295

نخستین موزه رسمی ایران با نام 'موزه ملی' به همت 'مرتضی‌قلی‌خان ممتازالملك' در یكی از اتاق‌های مدرسه دارالفنون تأسیس و برای این موزه نظام نامه و برای 280 قلم اشیاء آن بروشوری تهیه شد.

1 اسفند 1294

به تحریك سفارت روسیه تعدادی از كارمندان در اعتراض به تعویق حقوقشان در مقر ییلاقی این سفارت در زرگنده تحصن اختیار كردند.

1 اسفند 1292

میرزا 'مهدی‌خان امیرتومان' برادر 'ناصر‌الملك' نایب‌السلطنه، به سمت وزیر مختار ایران در آمریكا منصوب شد.

1 اسفند 1287

مجاهدان گیلانی به رهبری میرزا كریم خان رشتی و برادرش معز السلطان در یك قیام شجاعانه آقا بالاخان سردار حاكم رشت را به قتل رساندند و حكومت این شهر به دست مشروطه‌‌خواهان افتاد.

تنظیم: هومن بهلولی