تبیان، دستیار زندگی
سال 91 یکی از به یادماندنی ترین سال های اخیر برای ورزش دوستان به شمار می رود و در این سال اتفاقات مهمی از جمله موفقیت در المپیک برای ورزش کشورمان رخ داد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لحظه های خوش ورزش در سال 91


سال 91 یکی از به یادماندنی ترین سال های اخیر برای ورزش دوستان به شمار می رود و در این سال اتفاقات مهمی از جمله موفقیت در المپیک برای ورزش کشورمان رخ داد

چهارمین مدال طلای جهان بر سینه سوریان

سال 1391 با همه فرار و نشیب ورزش سالی خاطره انگیز و به یادماندنی بود.

در این سال در المپیک لحظات خوشی برای ورزش ما رقم خورد . کسب 12 مدال رنگارنگ باعث شد تا ورزش ایران از لحاظ نتیجه گیری بهترین شرایط را برای خود در طول تاریخ رقم بزند. علاوه براین اتفاق، رشته های مدال آور ایران بعد از کشتی، وزنه برداری و تکواندو رشته  ای تازه را در کنار خود دید.

احسان حدادی با کسب مدال نقره در پرتاب دیسک نام ایران را در رشته دو و میدانی در میان دیگر کشورها به ثبت رساند تا حادثه ای خوش برای ورزشمان رقم بخورد. در این بین کسب سه مدال طلا در کشتی فرنگی کار بی نظیری بود که شاگردان محمد بنا به آن نایل شدند. فراموش نکنیم این بار سکوی اول و دوم سنگین وزن جهان در وزنه برداری به تسخیر ایرانی ها در آمد تا ضمن ادامه افتخار آفرینی رضا زاده در گذشته باز هم یکی از سه عنوانی که شعار المپیک است(بالاترین-سریع ترین- قوی ترین) به ایران برسد.

اگرچه در سال 1391 لحظه های شیرین دیگری برای ورزش رقم خورد اما با مرور  افتخار آفرینی قهرمانان ورزش ایران در المپیک و پس از آن در پاراالمپیک برای این قهرمانان و سایر ورزشکاران ایران در سال جدید آرزوی موفقیت می کنیم.

کاروان ورزشی ایران در مسابقات المپیک لندن با کسب چهار مدال طلا، پنج نقره و سه برنز در رده هفدهم جدول توزیع مدال ها قرار گرفت. کسب 12 مدال حاصل حضور 52 ورزشکار ایرانی در 16 روز مصاف با حریفان در المپیک بود.

کاروان ایران در المپیک 2008 پکن با یک طلا و یک برنز در رده پنجاه و یکم قرار گرفته بود که این المپیک با صعود 34 پله‌ای کشورمان همراه شد.

همچنین در اینجا اشاره به ناداوریهایی که در حق دو تن از ورزشکاران کشورمان در رشته های بوکس و کشتی فرنگی شد نیز لازم است. علی مظاهری مشت زن وزن 91 کیلو گرم کشورمان در اولین دیدار خود مقابل خوزه گومز کوبایی با ناداوری از سوی داور سه اخطاره شده و از گردونه رقابت های المپیک حذف شد. سعید عبد ولی ملی پوش وزن 66 کیلوگرم تیم فرنگی در رقابتهای کشتی المپیک 2012 به علت ناداوری از صعود به دور بعدی بازماند. در این بین نوشاد عالمیان پینگ پنگ باز برجسته کشورمان حضوری خاطره انگیز در المپیک را تجربه کرد. او نمایشی قابل تحسین داشت تا در این رشته نام ایران هم مطرح شود.

بعد از المپیک نوبت به افتخار آفرینی پارالمپیکی ها رسید. این کاروان که همیشه جور کم مدالی ایران در المپیک را می کشید این بار و با موفقیت کاروان المپیک کار را کامل کرد و با کسب بیشترین مدال در طول تاریخ بهترین نتیجه ها را رقم زد.

رستم کرمانشاه

کیانوش رستمی وزنه بردار کرمانشاهی کشورمان چراغ اول مدال آوری را روشن کرد. کیانوش در وزنه برداری مدال برنز گرفت تا دیگران فشار کمتری روی دوش خود احساس کنند. از این نظر کار کیانوش رستی بسیار ارزشمند بود. او در دسته 85 کیلو گرم به عنوان دست یافت.

سوریان نابغه کشتی جهان

حمید سوریان بی دلیل نابغه کشتی جهان لقب نگرفته است. حمید که در المپیک چین ناباورانه دستش از رسیدن به مدال کوتاه مانده بود با فشار روانی بالا به میدان آمد. اما او که توانایی های منحصر به فردی دارد هیچ راهی برای اتفاقات احتمالی باز نگذاشت و با کسب مدال طلای خود روحیه ای صد چندان به کاروان ورزشی کشورمان داد.

امید نوروزی

نوروزی امید آفرین

امید نوروزی با کسب دومین مدال طلای کاروان ایران فصلی تازه برای آنها گشود. با مدال امید ، امیدواری های کاروان برای رقم زدن نتایجی تاریخی ده چندان شد. صحنه به یادماندنی او در پایان دیدار نهایی اش با اجرای فنی زیبا روی محمد بنا هرگز از خاطره ها محو نخواهد شد.

نصیر شلال نقره ای

نواب نصیر شلال با کسب مدال نقره ای دیگر نشان داد که روزهای خاطره انگیز ایران در المپیک در راه است. این نقره بایگانی ایران را تا اینجا کامل کرد تا ما هر سه مدال را به دست آورده باشیم. تا همین جا نیز کاروان کارنامه قابل قبول را گرفت تا بقیه با آرامشی بیشتر به کسب مدال فکر کنند.

رضایی و کولاک ایران

ا مدال طلای قاسم رضایی در کشتی فرنگی چشم دنیا به این سو خیره شد. اگر کسب یکی دو مدال برای ایران امری عادی تلقی می شد با کسب سومین مدال طلا آن هم در المپیک شوک بزرگی به جهان وارد شد. اینجا بود که آقایی کشتی فرنگی به همه ثابت شد. با این مدال ایران در المپیک کولاک کرد.

انوشیروانی با روحیه

سجاد انوشیروانی را باید آقای روحیه نامید. او با حرکت های روحیه بخش خود به سایر اعضای کاروان هم روحیه داد. سجاد که از کسب مدال طلای بهدادسلیمی خاطر جمع بود برای این که نشان دهد ایران چه پشتوانه عظیمی دارد با درخشش مثالزدنی در عین مصدومیت مدال نقره سنگین وزن را کسب کرد.

بهداد، قوی تری مرد جهان

بهدادسلیمی با مصدومیت شدید کتف کاری کرد کارستان. اگرچه کسب مدال طلا برای بهداد امری عادی و شدنی بود اما آنهایی که از مصدومیت شدید او با خبر بودند نگرانی فراوانی داشتند. خاطره کنار ماندن رضا زاده این ترس را تشدید می کرد. دلاور قائم شهری کشورمان تحت این شرایط خیلی زود خیال همه را راحت کرد و یکی از ارزشمند ترین مدال های المپیک را به مردم کشورمان هدیه داد.

کار بزرگ احسان

احسان حدادی کار بزرگی در المپیک لندن انجام داد و نام خود را جاودانه کرد. او با کسب مدال نقره در پرتاب دیسک نام ایران را در جمع مدال آوران رشته المپیک وارد ساخت. احسان که در المپیک قبل با مصدومیت موفق به کسب مدال نشده بود بازهم با همان درد کهنه به میدان رفت و این بار با برنامه تر از قبل به مدال رسید. اگرچه باید باور داشت که او می توانست حتی به مدال طلا هم برسد اما همین مدال ارزش های فروانی دارد.

باقری و مدالی دیگر

محمد باقری معتمد در رشته تکواندو مدالی دیگر برای ایران به دست آورد. تکواندو که با هادی ساعی افتخار آفرینی در المپیک را در کارنامه افتخاراتش دارد این بار با دو امید بزرگ به میدان رفت. اگرچه کرمی ناباورانه حذف شد اما باقری معتمد مدال برنز گرفت تا دست تکواندو در المپیک خالی نماند.

صادق گودرزی

گودرزی و باز هم نقره

صادق گودرزی مرد همیشه نقره ای کشتی ایران بازهم به همین مدال رسید و این بار در المپیک آن را تکرار کرد. صادق با دنیای از انگیزه و روحیه مدال ارزشمندی در المپیک گرفت اما خودش بهتر از همه می داند که این مدال می توانست خوشرنگ تر باشد. با این حال باید کار او ارزشمند تلقی کرد و به او و هشهریان پرشور ملایری اش تبریک گفت.

لشکری و لیاقت هایش

احسان لشکری کشتی گیر با روحیه ایران در المپیک در حالی به مدال برنز ارزشمند رسید که لیاقتش بیتر از اینها بود. او در راه کسب مدال کشتی های عالی گرفت و یک سرو گردن از همه حریفانش جلو بود. او در دیار نیمه نهایی یک لحضه غفلت کرد و فینال را از دست داد. این اتفاق نشان می دهد که برای کسب خوشرنگ ترین مدال المپیک لحظه ای غفلت موجب پشیمانی خواهد بود. با این حال مدال برنز احسان نقشی اساسی در جایگاه بهتر ایران داشت.

قاسمی و تلاش ستودنی

کمیل قاسمی برای کسب مدال برنز المپیک از جان مایه گذاشت. کشتی گیر با آتیه و شمالی ایران در میان غول ل های کشتی جهان خودی نشان داد. او در نیمه نهایی حریفی پرآوازه پیش رو داشت و کشتی جانانه ای گرفت. کمیل با رشادت در دیدار رده بندی برنده شد تا روی سکو برود. با این مدال جهان کشتی روی کمیل قاسمی ما حساب ویژه ای باز کرد.

افتخار آفرینی پارالمپیکی ها

بعد از المپیک نوبت به افتخار آفرینی پارالمپیکی ها رسید. این کاروان که همیشه جور کم مدالی ایران در المپیک را می کشید این بار و با موفقیت کاروان المپیک کار را کامل کرد و با کسب بیشترین مدال در طول تاریخ بهترین نتیجه ها را رقم زد.

همه مدال آوران ایران در پارالمپیك لندن ورزشكاران دلاور ایرانی با ثبت نتیجه‌ای قابل تحسین در بازی‌های پارالمپیك لندن، در پایان این بازی‌ها در رتبه یازدهم قرار گرفتند.

این در حالی است كه ایران در دوره قبلی پارالمپیك در پكن در جایگاه بیست و دوم قرار گرفته بود كه این نشان‌دهنده صعود 11 پله‌ای ورزشكاران ایرانی در این جدول است.  كاروان اعزامی ایران در بازی‌های پارالمپیك 2012 لندن در پایان با كسب 10 مدال طلا، 7 نقره و 7 برنز و قرار گرفتن در رتبه یازدهم به كار خود پایان داد تا پیشرفتی چشمگیر نسبت به آخرین حضور خود در بازی‌های پارالمپیك یعنی رقابت‌های 2008 پكن داشته باشد.

سیامند رحمان

در آن سال ورزشكاران ایران با كسب 5 طلا، 6 نقره و 3 برنز در رده بیست و دوم قرار گرفته بودند. فهرست كامل مدال‌آوران ایران در بازی‌های پارالمپیك 2012 لندن بدین شرح است:

مدال طلا: زهرا نعمتی (تیراندازی) ـ جلیل باقری جدی (پرتاب وزنه) ـ پیمان نصیری (دوی 1500 متر) ـ محمد خالوندی (پرتاب نیزه كلاس F57/58) ـ محسن كائیدی (پرتاب نیزه كلاس F33/34) ـ جواد حردانی (پرتاب دیسك) ـ نادر مرادی (وزنه‌برداری ـ دسته 60- كیلوگرم) ـ علی حسینی (وزنه‌برداری ـ دسته 75- كیلوگرم) ـ مجید فرزین (وزنه‌برداری ـ دسته 82.5- كیلوگرم) ـ سیامند رحمان (وزنه‌برداری دسته 100+ كیلوگرم)

مدال نقره: محسن كائیدی (پرتاب وزنه) ـ مهرداد كرم‌زاده (پرتاب دیسك) ـ سجاد نیك‌پرست (پرتاب نیزه كلاس F12/13) ـ كامران شكری سالاری (پرتاب نیزه كلاس F42) ـ عبدالرضا جوكار (پرتاب نیزه كلاس F52/53) ـ روح‌الله رستمی (وزنه‌برداری دسته 67.5- كیلوگرم) ـ تیم ملی والیبال نشسته .

مدال برنز: تیم ملی ریكرو بانوان ـ جواد حردانی (پرتاب وزنه) ـ فرزاد سپهوند (پرتاب دیسك كلاس F44) ـ علی محمدیاری (پرتاب دیسك كلاس F54/55/56) ـ علی صادق‌زاده (وزنه‌برداری دسته 100- كیلوگرم) ـ ساره جوانمردی (تیراندازی 10 متر) ـ تیم ملی فوتبال 7 نفره.

برای ورزش و ورزشکاران ایرانی در سال 1392 آرزوی موفقیت و بهروزی داریم.

بهمن اسدی
بخش ورزشی تبیان