تبیان، دستیار زندگی
با نزدیكی به هفته‌های پایانی سال، مدتی است كه خبر تولیدات تلویزیونی نوروز ۹۱ از گوشه و كنار به گوش می‌رسد و مانند سال‌های گذشته شبكه‌های تلویزیونی كاندیداهای متفاوتی را برای كنداكتور نوروزی خود در‌نظر گرفته‌اند كه در این میان نام كارگردانان پیشكسوت و محبو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایتخت سرگرمی تلویزیون

ماراتن سریال‌ها برای كنداكتور نوروزی رسانه ملی


با نزدیكی به هفته‌های پایانی سال، مدتی است كه خبر تولیدات تلویزیونی نوروز 91 از گوشه و كنار به گوش می‌رسد و مانند سال‌های گذشته شبكه‌های تلویزیونی كاندیداهای متفاوتی را برای كنداكتور نوروزی خود در‌نظر گرفته‌اند كه در این میان نام كارگردانان پیشكسوت و محبوب بسیاری هم به چشم می‌خورد.

پایتخت سرگرمی تلویزیون

«پایتخت» دوباره!

یكی از جنجالی‌ترین سریال‌هایی كه برای شب‌های نوروزی تلویزیون در نظر گرفته شده، سریال پایتخت به كارگردانی سیروس مقدم است. مقدم كه پس از موفقیت سری اول سریالش مدت‌ها به دنبال تولید سری دوم پایتخت بود، سرانجام در دهم دی ماه پایتخت2 را با حضور محسن تنابنده(نقی)، ریما رامین‌فر (هما)، دوقلوها، احمد مهران‌فر (ارسطو)، نسرین نصرتی(خواهر نقی) و مهران احمدی (شوهرخواهر نقی) در لوكیشن شیرگاه استان مازندران كلید زد تا مخاطبانی كه هنوز هم پس از گذشت نزدیك به دو سال تكیه كلام‌های بابا‌پنجعلی و ارسطو را از خاطر نبرده‌اند، عید امسال بتوانند به تماشای سری جدید سریال مورد علاقه‌شان بنشینند. داستان سری جدید پایتخت مربوط به خانواده‌ای مازندرانی است كه در زمینه گچكاری و گلدسته‌سازی فعالیت می‌كنند و برای ساخت مسجدی در قشم راهی جزیره می‌شوند و سریال ماجرای سفر خانواده نقی از شیرگاه مازندران را به جزیره قشم روایت می‌كند. از تفاوت‌های پایتخت 2 نسبت به نمونه پیشین، این است كه كامیون ارسطو به جای اسباب و اثاثیه نقی، گنبد و گلدسته پیش ساخته‌ای را حمل می‌كند كه قرار است از شمال به‌جنوب برده شود. تا به امروز، 60 درصد از سریال در مازندران فیلمبرداری شده است و برای ادامه تصویربرداری گروه به تهران آمده‌اند. این طور كه به نظر می‌رسد، شبكه اول سیما برای تصاحب رأی بیشترین مخاطب برای سریال‌های نوروزی، این بار برگ برنده‌ای را برای خود كنار گذاشته است.

«داریوش فرهنگ»، «جشن تولد» می‌گیرد

در میان فهرست سریال‌های نوروزی رسانه ملی، نام داریوش فرهنگ با جشن تولد به چشم می‌خورد؛ سریالی كه قرار است مهمان شبكه تهران باشد. جشن تولد با دورنمایه طنز درباره دو خانواده كاشانی است كه یكی از این دو خانواده در كار گلاب و دیگری در كار فرش است، اما پیدا شدن تعهدنامه‌ای كه 40 سال پیش توسط بزرگ این دو خانواده تنظیم شده است، ماجراهایی را برای اعضای این خانواده‌ها به وجود می‌آورد‌. در كنار قصه اصلی در این سریال، به آیین‌ها و سنت‌های نوروز نیز پرداخته می‌شود. فرهاد آییش، پرویز فلاحی‌پور، محمد عمرانی، فریده سپاه منصور، ارژنگ امیر‌فضلی، كاوه خداشناس، هدی زین‌العابدین و ناصر گیتی‌جاه از بازیگران این مجموعه هستند و تا به امروز تمام صحنه‌های مربوط به لوكیشن خانه لطف‌الله (فرهاد آییش) به پایان رسیده و قرار است فاز دوم تصویر‌برداری در 25 لوكیشن مانند خانه بروجردی‌ها، باغ فین كاشان، تیمچه امین‌الدوله بازار كاشان، پرورشگاه و تپه‌های سیلك ادامه پیدا كند. البته تدوین هفت سین همزمان با تصویربرداری‌اش در حال انجام است و حامد رضی و روزبه كلباسی تدوین همزمان كار را برعهده دارند.

سریال پرطرفدار كلاه قرمزی نوروزی، امسال هم مانند سال‌های گذشته در كنداكتور پخش نوروزی شبكه دو سیما قرار دارد. پس از جنجال‌هایی كه در اثر ممنوع‌التصویر شدن كاراكتر جیگر منتشر شد.

«هفت سین» نوروزی «یدالله صمدی»

یدالله صمدی، كارگردان پیشكسوت كشور یكی دیگر از فیلمسازانی است كه در فهرست نوروز تلویزیون قرار دارد. صمدی كه فیلم‌های سینمایی مانند اتوبوس (1364)، ساوالان (1368)، دمرل (1372) و سارای (1376) را در كارنامه خود دارد و سریال شوق پرواز را هم به آنتن شبكه یك سیما برده، این روزها مشغول تولید سریال هفت‌سین برای شبكه تهران است. به گفته دست‌اندركاران فیلم، تصویربرداری هفت‌سین به نیمه راه رسیده است و لوكیشن كار در مناطق غرب شهر تهران است. سیروس گرجستانی و فردوس كاویانی، ستاره اسكندری، شهره سلطانی، جواد عزتی، مهران رجبی، محسن افشانی، سمیرا حسن‌پور، كیانوش گرامی و روح‌الله مفیدی بازیگران سریال نوروزی صمدی هستند و سریال داستان یك واحد 100 متری اجاره‌ای، دو خانواده مدعی مالكیت آن، ناگزیر از تحمل یكدیگر در ایام نوروز و البته كلی اسباب و اثاثیه زندگی كه شب عیدی مانده روی دست‌شان. البته خواندن خلاصه داستان سریال، ما را كمی به یاد سریال پایتخت یك می‌اندازد چون محور آن سریال هم خانواده‌ای بود كه در جریان معامله خانه و تحویل آن درگیر مشكلاتی می‌شوند كه در تعطیلات عید با یك كامیون بار در خیابان‌های تهران سرگردان شدند. حالا باید منتظر ماند و دید سریال صمدی چه تفاوت‌هایی با پایتخت دارد.

«پژمان» صحت در نوروز شبكه سه

قرعه سریال نوروزی شبكه سوم سیما به سروش صحت رسیده است و صحت كه پیش از این سریال‌هایی مانند ساختمان پزشكان را در كارنامه خود داشت، پس از منتفی شدن ساخت سری دوم سریال ساختمان پزشكان، این روزها درگیر تولید سریال پژمان است. پژمان مضمونی طنز دارد و روایتگر داستان یك فوتبالیست ازخودراضی و ناشی است، فصل جدید فوتبال آغاز شده، اما هنوز نتوانسته است تیمی را برای خود دست و پا كند. تهیه‌كنندگی پژمان بر عهده محسن چگینی است و سام درخشانی، شقایق دهقان، بهاره رهنما، هوشنگ حریرچیان، بیژن بنفشه‌خواه و پژمان جمشیدی از بازیگران آخرین ساخته سروش صحت هستند. با توجه به اینكه صحت با ساخت ساختمان پزشكان بدعتی نو در سریال‌سازی طنز بنا نهاده است، انتظار تماشای سریال پژمان برای طرفداران ساختمان پزشكان بسیار بیشتر از سایر مخاطبان تلویزیون خواهد بود.

پایتخت سرگرمی تلویزیون

«آب پریا» برومند در شبكه 2

مرضیه برومند كه مجموعه‌های «قصه‌های تابه‌تا»، «هتل»، «شمسی و مادام»، «كتابفروشی هدهد»، «خونه مادربزرگه»، «مدرسه موش‌ها» و «همه بچه‌های من» را پیش از این در كارنامه خود داشته، سریال «آب پریا» در گروه كودك و نوجوان را تولید كرده كه قرار است به آنتن نوروز شبكه 2 برود. «آب پریا» با مضمونی اجتماعی، روایتی از حركت محیط زیست به سوی زوال است كه در قالب داستانی در 15 قسمت روایت می‌شود. لوكیشن كار در تهران، كلاردشت، جاجرود، دماوند و یزد است و سریال داستانی فانتزی دارد. در خلاصه داستان آب پریا آمده است: هر سال در پایان زمستان، سه خواهر به نام‌های آب پری، ابری پری و سبزی پری به زمین می‌آیند تا به استقبال بهار بروند، اما امسال آب پری نیامده و خواهرانش را نگران كرده است. پس از مدتی خواهران آب پری متوجه می‌شوند كه او در دام دیو خشكسالی كه «آپوش» نام دارد، گرفتار شده است... سیامك‌صفری، مریم سعادت، افشین‌هاشمی، سحر دولتشاهی، عسل بدیعی و كاظم هژیر آزاد از بازیگران آخرین ساخته برومند هستند و این سریال در كنار كلاه‌قرمزی 92 به آنتن نوروز شب‌های شبكه 2 خواهد رفت.

كلاه قرمزی 92

سریال پرطرفدار كلاه قرمزی نوروزی، امسال هم مانند سال‌های گذشته در كنداكتور پخش نوروزی شبكه دو سیما قرار دارد. پس از جنجال‌هایی كه در اثر ممنوع‌التصویر شدن كاراكتر جیگر منتشر شد، هشتم شهریور ماه بود كه خبر تولید كلاه قرمزی نوروزی با حضور تمام شخصیت‌های سری پیشین از سوی مدیر گروه كودك و نوجوان شبكه دو اعلام شد. بنابر اظهارات علی زارعان، كلاه قرمزی 92 در17قسمت60 دقیقه‌ای آماده خواهد شد و همه شخصیت‌های داستانی از پسرخاله، آقای همساده، فامیل دور، پسر عمه‌زا، دختر عمه‌زا، جیگر، ببعی، دلاك، نی‌نی و گیگیلی تا آقای مجری حضور دارند. كلاه قرمزی 92 همچنین قرار است 29اسفند، هرشب ساعت20 میهمان خانه‌های ایرانیان باشد.

با توجه به نام‌های محبوبی كه در فهرست سریال‌های نوروزی امسال تلویزیون به چشم می‌خورد، گمانه‌زنی‌ها به این سمت و سو می‌رود كه مخاطبان تلویزیونی امسال بیش از سال‌های گذشته پای تماشای برنامه‌های شبانه نوروزی رسانه ملی خواهند نشست تا شاید این اتفاق بهانه‌ای باشد برای بریدن پای شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان از خانه‌های ایرانی.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:جوان آنلاین