تبیان، دستیار زندگی
بعد از گذشت قصه های پریانی، هنسل و گرتل اکنون جایزه بگیر هایی هستند که در تمام دنیا در تعقیب جادوگرها هستند و آنها را از بین می برند. همانطور که افسانه ماه خونین نزدیک می شود، این برادر و خواهر با شکل جدیدی از شر رو به رو می شوند، شری که رازی از گذشته آنه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هانسل و گرتل در جنگی تاریخی


بعد از گذشت قصه های پریانی، هنسل و گرتل اکنون جایزه بگیر هایی هستند که در تمام دنیا در تعقیب جادوگرها هستند و آنها را از بین می برند. همانطور که افسانه ماه خونین نزدیک می شود، این برادر و خواهر با شکل جدیدی از شر رو به رو می شوند، شری که رازی از گذشته آنها را در خود دارد و…

هانسل و گرتل در جنگی تاریخی

این فیلم، افسانه قدیمی آلمانی هنسل و گرتل را به شکلی امروزی و با بهره گیری از جلوه‌های ویژه پیشرفته سینمایی تعریف می کند.

تامی ویرکولا این فیلم را بر اساس قصه فیلم نامه‌ای از دانته هارپر کارگردانی کرده و هزینه تولید آن، حدود 60 میلیون دلار بوده است. دو کمپانی پارامونت و مترو گلدوین مه یر تهیه کنندگان این اکشن فانتزی هستند و تبلیغات زیادی برای آن طی دو ماه اخیر کرده‌اند.

در قصه فیلم، هنسل و گرتل دو چهره افسانه ای قصه‌های کلاسیک، تبدیل به شکارچی جادوگران شده اند و ماموریتی بین المللی در این رابطه دارند. مبارزه جدید آن ها با یک نیروی شیطانی است که رازی از گذشته‌های هنسل وگرتل را می داند و قصد دارد به واسطه آن ،این دو را از بین ببرد.

علاقه ی شدیدی که هالیوود در حال حاضر نسبت به بازسازی فیلم هایی با داستان های پریان نشان می دهد، در مقایسه با یک دهه و اندی بازسازی فیلم های ابر قهرمانی، سابقه ی چندانی ندارد. اما در همین مدت کم این فیلم ها حالتی تکراری و تاریخ مصرف گذشته پیدا کرده اند. جدیدترین فیلمی که بر اساس داستان های عامیانه ساخته شده، «هنسل و گرتل: شکارچیان جادوگر  Hansel & Gretel: Witch Hunters» است.

این فیلم شاید در بعضی قسمت های خود سرگرم کننده باشد اما معجون درهم و برهمی ست که بیش از حد عجولانه و قابل پیش بینی است و بچه های داستان برادران گریم را به شکل یک خواهر و برادر بزرگسال نشان می دهد که سراپا چرم می پوشند و خودبخود به کماندارانی تبدیل شده اند که جادوگرها را با خشونت به قتل می رسانند. فیلم مدتی در گنجه ی کمپانی سازنده مانده و خاک خورده است و مانند خانه ای شکلاتی که در میان جنگل پیدا کرده باشید، بوی نا و کهنگی می دهد.

جرمی رنر با ادا و اصول درآوردن و پوزخند زدن در مسیر خط داستانی فیلم که طبق کتاب پیش می رود، گام برمی دارد. داستان درباره ی تلاش های او و خواهرش جما آرترتون است که می خواهند جلوی یک جادوگر قوی (فمکه جنسن Famke Janssen  را بگیرند و نگذارند به هدفش که دزدیدن دوازده کودک برای قربانی کردن در مراسم بلک سبت است، دست پیدا کند. با وجود این نکته که تهیه کنندگی فیلم برعهده ی  ویل فرل و آدام مککی است، لحن آن بیش از آن که هوشمندانه باشد، احساساتی و لوس است و اشتباهات تاریخی بسیاری مدام در طول فیلم دیده می شوند، مانند گوشی های موبایل در فیلم «تایتانیک». خیلی راحت می شود از همان ابتدا تشخیص داد که این خرده نان هایی که در مسیر داستان وجود دارند، راه به کجا می برند. یک نکته ی غافلگیر کننده! پدر و مادر هنسل و گرتل آنطور نبودند که در وهله ی اول به نظر می رسید. اما کارگردان نروژی فیلم،  تامی ویرکولا آنقدر با انرژی و تکاپو همه چیز را پیش می برد که تا حدی خلأ و کمبودهای فیلمنامه را جبران کند. ویرکولا، که فیلم کمدی ترسناک «برف مرده/ Dead Snow» درباره ی نازی ها را کارگردانی کرده است، به خشونت کارتون مانند نیز علاقه دارد. جادوگرها روی زمین کشیده می شوند و تکه تکه می شوند، و تعدادی سر هم مانند گوجه فرنگی های آبدار منفجر می شوند. احتمالاً این صحنه ها برای این در فیلم گنجانده شده اند تا از سه بعدی بودن آن بهره ی بیشتری برده شود. با این وجود آنقدر الوارهای خرد شده و میله های ترک خورده و شاخه های معلق در این بعد سوم گنجانده شده که حس می کنید در بیشتر طول فیلم کسی سر یک دستگاه تراشه سازی را به سمت صورت شما نشانه گرفته است.

در قصه فیلم، هنسل و گرتل دو چهره افسانه ای قصه‌های کلاسیک، تبدیل به شکارچی جادوگران شده اند و ماموریتی بین المللی در این رابطه دارند. مبارزه جدید آن ها با یک نیروی شیطانی است که رازی از گذشته‌های هنسل وگرتل را می داند و قصد دارد به واسطه آن ،این دو را از بین ببرد.

برونو بتلهایم » روانشناس و تحلیل کننده ی داستان های پریان، یک بار داستان اصلی هنسل و گرتل را از دید روش فرویدی بررسی کرد و به این نتیجه رسید که این داستان به این قصد نوشته شده تا کودکان را در در راه غلبه کردن به علاقه ی دهانی (مربوط به مرحله ی دهانی رشد جنسی در مکتب فروید) یاری کند. «هنسل و گرتل: شکارچیان جادوگر» به هیچ وجه چیزی از این غلبه کردن یاد نگرفته است و با ولع به علایق کودکانه ی خود نسبت به اکشن های نابخردانه و خشونت بی فکر دندان می زند. در حالیکه ممکن است این موضوع در ابتدا کامتان را شیرین کند، اما به تدریج معده تان آنقدر پر می شود که نمی توانید جلوی دل درد شدن خود را بگیرید.

گفتنی است این فیلم  که در دو هفته اول اکرانش فروشی چشمگیر داشت به یکباره دچار افت شد و با فروش 5.75 میلیون دلار در این هفته پنجمین فیلم پر فروش آمریکا شد. این فیلم که 60 میلیون دلار هزینه ساخت آن بوده است در سطح جهانی وضعیت بهتری دارد و در 46 کشوری که اکران شده است در این هفته 11.6 میلیون دلار فروش داشته است و سومین فیلم پر فروش هفته در جهان می باشد. فروش کلی هنسل و گرتل: شکارچیان جادوگر در سه هفته ای که اکران شده است 127.83 میلیون دلار می باشد که رقمی نسبتاً قابل قبول است. جرمی رینر و جما آرترتون از بازیگران فیلم می باشند.

مشخصات فیلم :

Hansel & Gretel Witch Hunters (هنسل و گرتل شکارچیان جادوگر)

کارگردان : تامی ویرکولا

مشخصات فیلم:

سال تولید و اکران: ژانویه 2013

زمان: 88 دقیقه

ژانر: اکشن، فانتزی، ترسناک

بازیگران : جرمی رینر و جما آرترتون و ....

فرآوری : مسعود عجمی

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منابع : روزنامه ی شرق ، خبرگزاری فارس ، نقد فارسی