تبیان، دستیار زندگی
برای مطالعه در تعطیلات نوروز برخی از رمان هایی را که یکی دو سال اخیر منتشر شده اند و ارزش خواندن دارند به شما توصیه می کنم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید نوروز با بهترین رمان های سال


برای مطالعه در تعطیلات نوروز برخی از رمان هایی را که یکی دو سال اخیر منتشر شده اند و ارزش خواندن دارند به شما توصیه می کنم.

عید نوروز با بهترین رمان های سال

عید نوروز و تعطیلات طولانی مدت آن، وقت مناسبی است تا با فراغ بال به طبیعت پناه ببریم و در ضمن لذت بردن از هوای مطبوع بهاری به مطالعه بپردازیم. برای مطالعه در تعطیلات نوروز برخی از رمان هایی را که یکی دو سال اخیر منتشر شده اند و ارزش خواندن دارند به شما توصیه می کنم.

رمان «آلبوم خانوادگی» تازه ترین رمان مجتبی پور محسن یکی از رمان های خواندنی است که سال 91 منتشر شد و بازخورد خوبی در بازار کتاب داشت. این رمان نوعی پیوند میان عکس و روایت است به گفته نویسنده در این رمان فرم روایت اهمیت ویژه ای دارد. گویی راوی در حال بازخوانی تصاویر یک آلبوم خانوادگی برای مخاطبانش است. این رمان توسط نشر زاوش منتشر و به بازار کتاب عرضه شده است.

از رمان های خوب دیگری که در سال 91 منتشر شد و می توان برای تعطیلات نوروز با آن سرگرم شد، رمان «سیب ترش» فرشته نوبخت است. این رمان موضوعات سیاسی و روزمره دهه هفتاد را با تمی عاشقانه روایت می کند. این رمان دارای سه بخش است و زاویه دید هر سه بخش تغییر می کند. رمان سیب ترش توسط انتشارات به نگار منتشر شده است.

از دیگر کتاب هایی که می توان برای مطالعه پیشنهاد داد، رمان  «سوء قصد به ذات همایونی» نوشته رضا جولایی است. این رمان داستان ترور یکی از شاهان قاجار را روایت می کند. این رمان پیش از این در سال 1374 منتشر و به فراموشی سپرده شده بود. نشر افکار سال 91 باز این کتاب را به بازار کتاب عرضه کرد.

«یک رمانس دانشگاهی مرگ بار» نوشته محمود سعید نیا از رمان های تازه منتشر شده ای است که در فضایی متفاوت عرضه شده است. این داستان در فضایی سوررئال یا فراواقعی اتفاق می‌افتد و راوی آن خاطرات گذشته خود را به ویژه در محیط دانشگاه و با شخصیت های آن محیط بازگو می کند. این رمان توسط نشر حرفه هنرمند به بازار کتاب عرضه شد.

اگر خواهان رمان های خارجی و ترجمه شده هستید باید بگویم کتاب «سرگیجه» نوشته ژوئل الگوف یکی از رمان های خارجی بود که سال گذشته از خواندنش بسیار لذت بردم و پیشنهاد می دهم نگاهی به آن بیندازید. این رمان کوتاه درباره شرایط زندگی کارگران یک کشتارگاه است که با بیانی عامیانه و دلنشین زندگی سخت کارگران را در محیطی آلوده به تصویر می کشد. الگوف رمان نویس معاصر فرانسوی است و از او همین یک رمان به فارسی ترجمه شده است. این رمان توسط موگه رازانی و توسط نشر کلاغ منتشر شده است.

رمان«اسماعیل» نوشته دانیل کوئین به شما بینش می دهد. این کتاب داستان زندگی انسان و زمین است و این که انسان چگونه و از چه زمانی به خطرناک ترین دشمن این سیاره تبدیل شده است. این رمان دیدگاه های اعجاب انگیزی درباره تمدن بشر مطرح می کند.

همچنین کتاب «افسونگران تایتان» نوشته کورت جونیر ونه گوت ترجمه علی اصغر بهرامی یکی از کتاب های پرفروش سال است. ونه گات با نثر طنز و زیبایی که دارد خواننده را مجذوب خود می کند. بستر این رمان پدیده ای علمی تخیلی و سرشار از صناعات پست مدرن است و پارودی و اتمسفر گروتسک آن ساخته و پرداخته ذهن طنز پرداز و خلاق نویسنده است که جذابیت داستان را دو چندان می کند. این کتاب توسط نشر نیلوفر منتشر شده است.

آثار هاروکی موراکامی رمان های بسیار خواندنی و خوبی هستند که حتما از خواندن آنها پشیمان نمی شوید. رمان بلند او «کافکا در ساحل» یکی از رمان های مشهور دنیا است که توسط نشربازتاب نگار منتشر شده است. اگر وقت خواندن این رمان را در عید نوروز ندارید رمان «نفر هفتم» او را بخوانید.این مجموعه داستان با ترجمه محمود مرادی شامل هفت داستان کوتاه از موراکامی است که در آن ها با زبانی ساده مخاطب خود را وارد دنیای پیچیده شخصیت هایش می کند.

همچنین کتاب «سرزمین گوجه‌های سبز» نوشته هرتا مولر توصیه خوبی است برای آنهایی که به رمان های متفاوت علاقمند هستند.کتاب سرزمین گوجه های سبز با توجه به بینش سیاسی هرتا مولر و قلم شاعرانه اش خواندنی است. این کتاب هم توسط نشر مازیار منتشر شده است.

رمان«اسماعیل» نوشته دانیل کوئین به شما بینش می دهد. این کتاب داستان زندگی انسان و زمین است و این که انسان چگونه و از چه زمانی به خطرناک ترین دشمن این سیاره تبدیل شده است. این رمان دیدگاه های اعجاب انگیزی درباره تمدن بشر مطرح می کند.اسماعیل به خواننده اش این امکان را می دهد تا داستان زندگی انسان بر زمین را با روایتی به کلی متفاوت آشنا کند. این کتاب سال گذشته توسط نشر قطره منتشر شد.

در پایان ده کتابی را که هر فرد باید در طول زندگی اش بخواند فهرست وار معرفی می کنیم.

1- مرشد و مارگریتا/ میخاییل بولگاکف/ نشر نو 

2- وداع با اسلحه/ ارنست همینگوی/ انتشارات نیلوفر 

3- خداحافظی طولانی/ ریموند چندلر/ انتشارات روزنه کار

4- گتسبی بزرگ/ فیتس جرالد / انتشارات نیلوفر 

5- شازده کوچولو/آنتوان دو سنت اگزوپری/نشر هرمس

6- مرگ قسطی/ فردیناند سلین/ انتشارات مرکز 

7- رگتایم/ دکتروف/ انتشارات خوارزمی 

8- بازمانده روز/ ایشی گورو/نشر کارنامه 

9- سلاخ خانه شماره 5 / کورت ونه گات/ انتشارات روشنگران

10- خداحافظ گاری کوپر/ رومن گاری/ انتشارات نیلوفر

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان