تبیان، دستیار زندگی
رژیم غذایی مدیترانه‌ای میزان کلسترول، خطر ابتلا به سرطان، چاقی مفرط، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و افسردگی را از شما دور می‌کند. علاوه بر این‌ها این رژیم سالم خواص ضداسترسی دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم مدیترانه‌ای: خداحافظ استرس


رژیم غذایی مدیترانه‌ای میزان کلسترول، خطر ابتلا به سرطان، چاقی مفرط، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و افسردگی را از شما دور می‌کند. علاوه بر این‌ها این رژیم سالم خواص ضداسترسی دارد.

رژیم مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای یک نوع رژیم غذایی سالم و مناسب است که خوشبختانه هر روز در سرتاسر جهان طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. راز سلامتی این رژیم در این است که پیروان آن فیبر، ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی زیادی دریافت می‌کنند.

دنبال کردن این رژیم غذایی سلامت، تناسب اندام و لذت غذا خوردن یک جا نصیبتان می‌کند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای میزان کلسترول، خطر ابتلا به سرطان، چاقی مفرط، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و افسردگی را از شما دور می‌کند. علاوه بر این‌ها این رژیم سالم خواص ضداسترسی دارد. مطالعه‌ی ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید تا بگوییم چگونه با این رژیم می‌توانید بر استرس‌ها و فشارهای روحیتان غلبه کنید.

تغذیه و تأثیر استرس روی بدن

تغذیه‌ی مناسب اولین پزشک محافظ بدن محسوب می‌شود که تأثیر مستقیمی روی سلامت جسمی و روحی ما دارد. زمانی که کیفیت تغذیه مان را بهتر می‌کنیم بدنمان را در شرایط مناسبی قرار می‌دهیم که مقاومت بیشتری در برابر خستگی و استرس نشان می‌دهد. باید بدانید زمانی که دچار فشارهای روحی و استرس طولانی مدتی باشید سیستم بدن به هم می‌ریزد: یعنی این که کنترل دستگاه قلب و عروق، دستگاه گوارش، هورمون‌ها، سیستم ایمنی بدن و سیستم عصبی به هم می‌ریزد و هر روز یک عضوی از بدنتان ساز مخالف می‌زند.

علاوه بر این‌ها استرس، کاری می‌کند که سلول‌ها پیر و فرسوده شوند. این کار را هم با آزاد کردن رادیکال‌های آزاد انجام می‌دهد. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های موذی هستند که به سلول‌های ما رحم نمی‌کنند و باعث پیری زودرس و ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شوند.

محققان بررسی‌های زیادی در خصوص رژیم مدیترانه‌ای انجام داده و به این نتیجه رسیدند که این نوع رژیم یک رژیم آنتی اکسیدانی قوی محسوب می‌شود و در نتیجه برای افرادی که همیشه با استرس و فشارهای روحی زندگی می‌کنند بسیار مفید است. در واقع دنیای مدرن امروزی بدون استرس و اضطراب معنای خود را از دست می‌دهد. تنها کاری که شما باید بکنید این است که به هر تدبیری که شده اثرات این فشارها را کاهش دهید.

خواص آنتی اکسیدانی رژیم مدیترانه‌ای

بدن ما برای مقابله با اکسایش سلول‌ها و همچنین خنثی کردن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد از ترکیباتی استفاده می‌کند که «آنتی اکسیدان» نامیده می‌شوند. آنزیم‌ها، زینک، سلنیوم، ویتامین‌های C، E و A، بیوفلاونوئیدها، فلاوونوئیدها، بتاکاروتن و پُلیفنول‌ها جزو آنتی‌اکسیدان‌های معروف هستند.

چگونه می‌توان این آنتی اکسیدان ها را جذب بدن کرد؟

میوه ها، سبزیجات، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی، تخم مرغ، روغن‌های گیاهی و مغزهای روغنی حاوی آنتی اکسیدان ها هستند. در واقع باید برای کاهش اثرات مخرب استرس مواد غذایی متنوع و سالمی میل کنید، دور سیگار و دخانیات را خط قرمز بکشید و روزانه 30 دقیقه تحرک بدنی مفید داشته باشید.

استرس، کاری می‌کند که سلول‌ها پیر و فرسوده شوند. این کار را هم با آزاد کردن رادیکال‌های آزاد انجام می‌دهد. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های موذی هستند که به سلول‌های ما رحم نمی‌کنند و باعث پیری زودرس و ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شوند

مشخصات رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای یعنی مصرف:

* سبزیجات خام یا پخته

* میوه‌ی خام یا پخته به مقدار زیاد

* گوشت سفید ( 2 تا 3 بار در هفته)، گوشت قرمز هر از گاهی نه به طور مداوم

* ماهی ( 2 تا 3 مرتبه در هفته)

* محصولات لبنی به خصوص شیر گوسفند یا بز

* غلات

* روغن زیتون به میزان زیاد

* چاشنی‌های طبیعی مانند سبزیجات معطر (جعفری، ریحان، نعناع، ترخون، آویشن و غیره)، پیاز، سیر و ادویه‌هایی مانند دارچین. این مواد غذایی هم خواص آنتی اکسیدانی دارند و هم حاوی ترکیبات مفید هستند که برای گوارش و مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی مفیدند.

* میوه های خشک و دانه های روغنی (کشمش، بادام، گردو) که سرشار از فیبر، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و اسیدهای چرب اشباع نشده هستند.

رژیم مدیترانه‌ای و جایگاه چربی‌ها

در رژیم مدیترانه‌ای مصرف چربی نیز قانون خود را دارد. در واقع درصد چربی‌ها و روغن‌های استفاده شده در این رژیم به ترتیب زیر است:

* 25 درصد اسیدهای چرب اشباع شده

* 50 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده ی مونو از نوع امگا 9

* 25 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی از نوع امگا 3 ها و امگا 6 ها

اسیدهای چرب اشباع شده که پایه‌ی حیوانی دارد مانند چربی‌های موجود در گوشت قرمز، سوسیس، کالباس، کره، پنیر و غیره میزان کلسترول بد خون را افزایش می‌دهند و برای همین باید از مصرف زیاد آن‌ها پرهیز کرد.

اسیدهای چرب اشباع نشده ی مونو مانند چربی‌هایی که در روغن زیتون وجود دارد میزان کلسترول بد خون را کاهش و میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و برای همین محافظ قلب و عروق محسوب می‌شوند.

در نوع تغذیه‌ی امروزی ما معمولاً میزان اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی از نوع امگا 6 ها (چربی‌های موجود در روغن آفتابگردان) نسبت به میزان اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی از نوع امگا 3 ها (چربی‌های موجود در ماهی) بیشتر است. زمانی که میزان امگا 6 در بدن بیشتر باشید اجازه نمی‌دهد که بدن از خواص امگا 3 ها به اندازه‌ی کافی استفاده کند و کلسترول خوب خون بالا برود. در رژیم غذایی مصرف ماهی بیشتر است و برای همین هم می‌تواند تعادل بین امگا 6 و امگا 3 را حفظ کند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

رژیم مدیترانه‌ای برای مغز نیز مفید است

رژیم غذایی مدیترانه ای؛ الگویی مناسب

رژیم مدیترانه ای چیست؟

اجزای اصلی رژیم مدیترانه ای و نقش آن‌ها

رژیم غذایی کشورهای حاشیه مدیترانه خطر سکته و سرطان را کاهش می‌دهد

سبک آشپزی سرنوشت شما را رقم می‌زند

کدام غذاها استرس را کم می‌کنند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.