تبیان، دستیار زندگی
اگر دوست دارید با لیست خوراکی‌های دشمن ذهنتان بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عادت‌هایی که به ضرر مغز تمام می‌شود


اگر دوست دارید با لیست خوراکی‌های دشمن ذهنتان بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

مغز و شکر

1. شکر

در اینکه شیرینی شکر باعث محبوبیت آن در میان بسیاری از مردم جهان شده است، شکی نیست اما نتایج تحقیقات اخیری که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده، نشان می‌دهد که وقتی به موش‌های آزمایشگاهی برای مدت زمان مشخصی شکر حل شده در آب را خوراندند، این موش‌ها در پیدا کردن مسیرهای صحیحی که در گذشته آن‌ها را طی می‌کردند، دچار مشکل و فراموشی شدند. این امر به محققان ثابت کرد که مصرف بالای شکر در موش‌های آزمایشگاهی می‌تواند باعث پایین آمدن قدرت یادگیری و از دست رفتن حافظه به خاطر سپردن وقایع در آن‌ها شود. جالب است بدانید وقتی گروهی دیگر از موش‌ها با شکر محلول ترکیب شده با اسیدهای چرب امگا 3 تغذیه شدند نه تنها حافظه‌شان کند نشد بلکه قدرت یادگیری‌شان بالاتر هم رفت. این مسئله نشان‌دهنده تأثیر مثبت مصرف امگا 3 بر مغز بود.

با این همه، این حرف‌ها به هیچ‌وجه به معنای تأییدی بر حذف مطلق کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی نیست چون پژوهشگران دانشگاه تافت بر اساس مطالعه‌ای که روی 19 زن 22 تا 55 ساله انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباط معناداری بین کمبود دریافت کربوهیدرات‌ها و کاهش قدرت حافظه وجود دارد. دلیل این مسئله هم نقش اساسی کربوهیدرات‌ها به عنوان سوخت مورد نیاز مغز است. بنابراین بهتر است به جای حذف این گروه از مواد غذایی، انواع سالم‌تری از آن‌ها (کربوهیدرات‌های پیچیده) مانند نان‌ها، ماکارونی‌های سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای را در رژیم روزانه‌تان داشته باشید.

2. گوشت قرمز و کره

بر اساس نتایج تازه‌ترین پژوهش‌هایی که پژوهشگران دانشگاه هاروارد انجام داده‌اند رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع‌شده، می‌توانند بر عملکرد مغز تأثیر منفی بگذارند. این محققان به مدت 4 سال مطالعه‌های خود در این زمینه را روی 6 هزار زن آمریکایی متمرکز کردند و در نهایت متوجه شدند زنانی که گوشت قرمز و کره بیشتری را در برنامه غذایی خود گنجانده‌اند به مراتب از حواس‌پرتی و ضعف حافظه بیشتری نسبت به سایرین رنج می‌برند. در مقابل آن گروه از زنانی که رژیم غذایی خود را بر پایه چربی‌های چند زنجیره‌ای غیراشباع (مانند روغن زیتون) چیده بودند، حافظه و قدرت یادگیری بسیار بالایی داشتند. این پژوهشگران به تمامی افراد توصیه کردند که مصرف روغن‌های گیاهی، سبزی‌ها و میوه‌های تازه، ماست، شیر و پنیر را تا حد امکان جایگزین گوشت قرمز و کره کنند.

3. آدامس

تعجب نکنید. آدامس هم جزو خوراکی‌هایی است که مصرف بالای آن می‌تواند باعث کندی ذهن ما شود. دانشمندان انگلیسی معتقدند که بسیاری از افراد عادت دارند هنگام درس خواندن یا حتی نگاه کردن به سی‌دی‌های آموزشی آدامس بجوند.

زنانی که گوشت قرمز و کره بیشتری را در برنامه غذایی خود گنجانده‌اند به مراتب

از حواس‌پرتی و ضعف حافظه بیشتری نسبت به سایرین رنج می‌برند

این جویدن آدامس باعث می‌شود که تمرکز کامل مغز از روی یادگیری برداشته و مقداری از توجه به سمت جویدن آدامس کشیده شود. به همین خاطر آن‌ها می‌گویند جویدن آدامس در طول یادگیری با روش‌های مختلف می‌تواند تأثیر منفی و مخربی بر حافظه کوتاه‌مدت افراد داشته باشد. در عوض، داشتن خواب و نوشیدن آب کافی در طول روز در کنار انجام دادن ورزش‌های مغزی (مانند حل کردن جدول) می‌تواند تأثیر مثبتی در بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت افراد داشته باشد.

4. فست‌فود

آیا می‌دانید مصرف هله‌هوله‌های مضری مانند چیپس، پفک و حتی پیتزا می‌تواند تأثیر منفی بر ذهن کودکان داشته باشد؟ مطالعه‌ای که در سال 2011 روی حدود 4 هزار کودک انگلیسی صورت گرفت، نشان داد آن گروه از کودکانی که به خوردن انواع فست‌فودها و خوراکی‌های چرب عادت دارند از نظر بهره هوشی 5 سال عقب‌تر از کودکانی هستند که رژیم غذایی سالمی داشتند. بر اساس اعلام مجله تایم، ثابت شده که مصرف بالای غذاهای چرب و فرآوری شده می‌تواند بر سلامت و قدرت کلامی کودکان هم تأثیر منفی بگذارد و آن‌ها را با مشکلاتی مانند دیر حرف زدن یا لکنت زبان مواجه کند. به همین دلیل محققان به تمام والدین توصیه می‌کنند گوشت‌های تازه را به جای انواع ناگت‌ها و همبرگرها در برنامه غذایی کودکانشان بگنجانند و به جای چیپس، پفک و شیرینی آن‌ها را به خوردن میوه‌ها و سبزی‌های تازه در کنار انواع مواد لبنی تشویق کنند تا بهره هوشی آن‌ها و جامعه روز به‌ روز بالاتر رود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران - سارا مفید

مطالب مرتبط:

8 ماده غذایی که از زوال عقل پیشگیری می‌کنند

پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش

تغذیه بر خلق و خو موثر است

اثر قهوه و شکر روی ذهن

تغذیه‌ی مغز برای موفقیت در امتحانات

تغذیـه ی سالــم، مغز سالـــم

چه بخوریم تا مثل انیشتین با هوش شویم!؟

دوپینگ مغزی با 7 ماده غذایی

ویتامین‌های مفید برای سلامت مغز

غذاهایی که کاربردهای جالبی دارند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.