تبیان، دستیار زندگی
توسعه روابط عمومی الکترونیک در ایران یکی از آرمان هایی است که اکثر روابط عمومی های بخش خصوصی و دولتی زمان زیادی را به آن اختصاص داده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سئو نیاز روز روابط عمومی الکترونیک در ایران

سئو

توسعه روابط عمومی الکترونیک در ایران یکی از آرمان هایی است که اکثر روابط عمومی های بخش خصوصی و دولتی زمان زیادی را به آن اختصاص داده اند.

این مساله با حضور روز افزون روابط عمومی های شرکت های رقیب در فضای وب جدی تر شده است. چرا که هر کدام از روابط عمومی ها سعی می کنند با معرفی آدرس سایتشان در فضاهای گوناگون بازدید کننده بیشتری را به سمت سایتشان جذب کنند.

نکته ای که این نوشتار به آن می پردازد، مهمی است که در اکثر روابط عمومی ها مورد توجه قرار نمی گیرد.

• بالغ بر 80% بازدید کنندگان از طریق موتورهای جستجوگر وارد سایت شما می شوند.

این مساله برای روابط عمومی ها چالش عمده ای را به وجود می آورد که آیا روابط عمومی در عرصه فضای سایبر بایستی به تبلیغات روی بیاورد یا خیر؟

قرار دادن بنر در سایت های پر بازدید راهی برای افزایش بازدید کننده است و در عین حال برند اویرنس را در مخاطبان بالا می برد. اما غالب این بازدید کنندگان مخاطبان اصلی سازمان نیستند.

در واقع عده بسیار معدودی از مخاطبان سازمان از طریق قرار دادن بنر تبلیغاتی در سایت های پر بازدید وارد سایت شرکت ها و موسسات می شوند و عده ای که از روی کنجکاوی وارد این سایت ها می شوند به سرعت با دیدن سایت غیر مرتبط با رده کاری شان باز می گردند.

تنها سایت های تخصصی می تواند گزینه مناسبی برای تبلیغات در سایت باشد که آن هم به نظر می رسد در میزان بازدید سایت تاثیر کمی دارد.

راه حل اصلی دانستن زبان موتورهای جستجوگر است. چراکه عبارات جستجو شده در این موتورها نشانگر تمایل کاربر به موضوع جستجو شده است.

علمی که به بیان این زبان می پردازد، سئو نام دارد. نامی که تاکنون در عرصه روابط عمومی ایران از آن نامی به میان نیامده است.

سئو یا Search Engine Optimization  به معنای روش  یا روش هایی است که سایت را برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی می کنند.

خوشبختانه در زمینه سئو سایت های بسیار زیادی فعالیت می کنند که روابط عمومی ها می توانند برای بهبود استانداردهای سایتشان از آن ها بهره مند شوند.

سئو در روابط عمومی نقش ضامن اطلاع رسانی به مخاطبان هدف را بازی می کند.

بهینه سازی سایت های روابط عمومی از دو قسمت تشکیل می شود:

1. استراتژی های روابط عمومی سازمان برای بهینه سازی وب سایت

2. عملیات فنی برای سئو کردن سایت

در بخش اول سازمان بایستی به صورت بسیار روشن حوزه ها و چارچوب های فعالیت خود را اعلام نماید. به عنوان مثال: سازمان شهرداری تهران می خواهد در زمینه خدمات شهری اطلاع رسانی نماید. ابتدا باید عناوین موضوعاتی که می خواهد در آن زمینه ها اطلاع رسانی کند را در یک صفحه فهرست نماید. سپس از میان عناوین فهرست شده بایستی مهمترین آنها را انتخاب نماید. دقت کنید که این عناوین بایستی در متن سایت قابلیت درج داشته باشد.

به عنوان مثال اگر شما می خواهید اخبار شهرداری را منتشر کنید واژه اخبار در متن شما تکرار نمی شود و بنابراین نمی تواند در فهرست شما وارد شود.

با این کار نخستین قدم برای سئو کردن سایت برداشته می شود.

در بخش دوم روابط عمومی ها بایستی این صفحه کلمه کلیدی سایت را در اختیار یک کارشناس سئو قرار دهند تا او با توجه به شرایط واژه های درج شده و میزان رقابت تغییرات لازم را در سایت ایجاد کند.

به خاطر داشته باشید اگر سایت شما با توجه به استاندارد های سئو تنظیم نشود حتی تلاش های فراوان شما برای تولید محتوا نمی تواند محتوای شما را به مخاطبان هدفتان برساند، ضمن اینکه میزان بازدید کننده در سایت شما همواره از پتانسیل موجود بازدید کمتر خواهد بود.

در صورت تمایل به سئو کردن سایتتان می توانید از کارشناسان سئو کاوشگران روابط عمومی کمک بگیرید.

منبع: کاوشگران روابط عمومی

تنظیم: هومن بهلولی