تبیان، دستیار زندگی
امروز «دوشنبه» برابر با سی ام بهمن 1391 و هفتم ربیع الثانی 1434 هجری قمری و هجدهم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی ام بهمن در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز «دوشنبه» برابر با سی ام بهمن 1391 و هفتم ربیع الثانی 1434 هجری قمری و هجدهم فوریه سال 2013 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

30 بهمن 1388

ناوچه جماران با حضور آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب افتتاح شد. ناوشکن جماران؛ مجهز به موشک‏های ضد کشتی، سطح به هوا و نیز سامانه‌های اژدرافکن و توپ‌های دریایی پیشرفته، یک رادار پیشرفته و سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی، زیرسطحی و هوایی، قدرت بالای کنترل آتش است و می‌تواند علاوه بر حمل بالگرد و کمک به سوخت‏رسانی بالگرد‌ها، در مقابل تهاجم‌های هسته‌ای و میکروبی نیز مقاومت کند.

30 بهمن 1381

هواپیمای ایلیوشین 76 روسی حامل مسوولان و فرماند‌هان سپاه لشکر 41 ثارالله کرمان در جنوب شرق ایران سقوط کرد و 276 سرنشین آن در این حادثه جان باختند.

30 بهمن 1369

حجت الاسلام و المسلمین«مصطفی زمانی»، نویسنده، محقق و از مدرسان برجسته حوزه علمیه در سن 58 سالگی درگذشت. از ایشان آثار متعددی به یادگار مانده که در هر یک از آنها به نشر حقایق اسلامی و طرح اندیشه‎های مذهبی در برخورد با مسائل اجتماعی و اخلاقی پرداخته شده است.

30 بهمن 1357

سفارت فلسطین در ایران در محل سابق سفارت رژیم صهیونیستی گشایش یافت.

30 بهمن 1357

وزارت امور خارجه ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که از این پس ایران هیچ گونه رابطه ای با رژیم صهیونیستی نخواهد داشت.

30 بهمن 1356

بدنبال قیام خونین مردم تبریز در اربعین شهدای قم، موج ناآرامیها در این شهر ادامه داشت و در 135 نقطه از شهر تظاهرکنندگان به ساختمان های دولتی، بانکها، سینماها و هتل ها حمله کردند و برخی را به آتش کشیدند.

30 بهمن 1356

روحانیون مبارز خارج از کشور در تشریح اوضاع ایران نامه ای به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد فرستادند و محمدرضا پهلوی را مسوول تمام حوادث دانستند.

30 بهمن 1345

«امیرعباس هویدا» نخست‌وزیر در نطقی در مجلس شورای ملی از معامله بزرگ خرید اسلحه از اتحاد جماهیر شوروی پرده برداشت. نخستین گزارش درباره اقدام شوروی به فروش اسلحه به ایران در 23 مرداد 1345 منتشر شد، ولی معامله قطعی تا این تاریخ و اعلام هویدا در مجلس، انجام نگرفت. این فاصله زمانی به علت نگرانی محافل آمریکایی و تلاش آنان برای منصرف ساختن ایران از این معامله بود.

30 بهمن 1303

پس از تصویب مجلس شورای ملی، رضا خان پهلوی به صورت رسمی خود را فرمانده کل نیروهای مسلح ایران معرفی کرد. مجلس در 26 بهمن ماه 1303 خورشیدی سمت فرماندهی کل قوا (نیروهای دفاعیه و تامینیه) را از احمد شاه سلب کرد و به رضاخان داد. در آن زمان رضاخان پهلوی رییس الوزراء و وزیرجنگ بود. مجلس در مصوبه خود اضافه کرده بود که بدون رای مجلس این سمت از رضا خان سلب نمی شود.

30 بهمن 1299

«قاسم خان والی» ملقب به سردار همایون از فرماندهی بریگاد قزاق، کناره‌ گیری کرد. او پس از اخراج افسران روس و استاروسلسکی، به مقام فرماندهی بریگاد قزاق رسیده بود. بریگاد قزاق نیروی نظامی ویژه‌ای بود که در سال 1258 خورشیدی به درخواست ناصرالدین شاه در پی قراردادی بین ایران و روسیه تزاری تشکیل شد.

تنظیم: هومن بهلولی