تبیان، دستیار زندگی
در این جهان پهناور، بعضی از نام‌ها وجود دارند كه باعث شگفتی و حیرت می‌شوند؟ به عنوان مثال، همین درخت پول!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با درخت پول!


در این جهان پهناور، بعضی از نام‌ها وجود دارند كه باعث شگفتی و حیرت می‌شوند؟ به عنوان مثال، همین درخت پول!


درخت پول

درختی بومی مناطق گرمسیری جهان و بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. این درخت بیش از 24 گونه مختلف دارد. درخت پول با نام علمی Pachira aquatica گیاهی از خانواده پنیرکیان (Malvaceae)به شمار می‌رود. نام‌های دیگر این درخت، شاه بلوط مالابار، شاه بلوط گینه، شاه بلوط گویان، مهره صبا، مونگوبا است.

در لاتین، واژه اَکواتیک (aquatic) به معنای «آبزی» است و به نظر می‌رسد علت نام‌گذاری آن به نام «درخت پول» از داستانی قدیمی منشأ می‌گیرد که در آن، مردی فقیر برای ثروتمند شدن دعا می‌کند و در راه، بوته این گیاه عجیب را پیدا کرده، آن را به عنوان نشانه‌ای نیک به خانه خود می‌برد و پس از مدتی، از فروش گیاهانی که از دانه‌های آن رشد کرده بودند، ثروتمند می‌شود!

درخت پول یکی از گیاهان سفارش شده در فنگ شویی (هنر چیدن صحیح اشیا) کشور چین محسوب می‌شود و به همین علت طرفداران زیادی در کشور چین دارد.

جزئیات این درخت

درخت پول، درختی همیشه سبز و زینتی است که می‌تواند ارتفاعی بین 4 تا بیش از 20 متر پیدا کند. تنه‌ای نسبتاً ضخیم دارد که دارای پوسته‌ای به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری است. برگ‌های این درخت، چرمی شکل و به رنگ سبز روشن و براق است. گل‌هایی به رنگ زرد مایل به سبز (کرم) و معطر دارد و پرچم گل‌های این درخت، در دسته‌های 200 تا 250 تایی به رنگ سفید، که در انتهای خود قرمز هستند، مشاهده می‌شود.

به نظر می‌رسد علت نام‌گذاری آن به نام «درخت پول» از داستانی قدیمی منشأ می‌گیرد که در آن، مردی فقیر برای ثروتمند شدن دعا می‌کند و در راه، بوته این گیاه عجیب را پیدا کرده، آن را به عنوان نشانه‌ای نیک به خانه خود می‌برد و پس از مدتی، از فروش گیاهانی که از دانه‌های آن رشد کرده بودند، ثروتمند می‌شود!

میوه و شرایط این درخت

گرده افشانی این درخت توسط زنبورها انجام می‌پذیرد. میوه‌های درخت پول، پس از بو داده شدن، قابلیت مصرف دارند. این درخت در آب و هوای گرمسیری و مرطوب رشد می‌کند و آن را از طریق دانه و قلمه زدن تکثیر می‌کنند. این گیاه بسیار بادوام است و تطبیق‌پذیری بسیار خوبی با شرایط مختلف دارد. این گیاه به نور فراوان نیاز دارد، هر چند باید از تابش مستقیم نور خورشید در طول تابستان به آن جلوگیری کرد، چرا که ممکن است باعث آفتاب سوختگی برگ‌های آن شود.

كاربردهای این درخت

* نخستین کاربرد این درخت، استفاده از دانه‌های خوراکی آن است، این دانه‌ها در غلافی چوبی و بزرگ رشد می‌کنند؛ دانه‌ها به رنگ قهوه‌ای روشن و با خطوط سفید رنگ هستند و طعمی شبیه به طعم بادام زمینی دارند و به صورت خام یا تفت داده شده مصرف می‌شوند.

* از آرد دانه‌ها نیز، برای تهیه نان استفاده می‌کنند. برگ‌ها و گل‌های این گیاه هم خوراکی هستند.

درخت پول

* در کشور چین این درخت به عنوان درختی زینتی نگهداری می‌شود، اما در کشور ژاپن، محبوبیت این درخت بیشتر ریشه در خرافات دارد؛ مردم ژاپن معتقد هستند که این درخت باعث افزایش درآمد آن‌ها و بهبود کسب و کار آن‌ها می‌شود!

* این درخت نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی کشور تایوان هم بازی می‌کند. به طوری كه با صادرات آن، درآمدی تا حدود هفت میلیون دلار را هم کسب کرد.

* میوه‌های بوداده شده این درخت، مانند سایر آجیل‌ها در جهان مصرف شده و طعمی مانند بادام زمینی دارد.

* این درخت، یک درخت با دوام و مقاوم است که سازگاری بالایی با شرایط مختلف محیطی دارد.

* هدف اصلی از کاشت و پرورش این درختف بیشتر اهداف زینتی بوده، اما امروزه کشت و پرورش آن برای تولید آجیل از میوه‌های درخت، در حال گسترش است.

محمدمهدی امیری خوریه - کارشناس گیاهان دارویی و معطر


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ya mahdi10

مطالب مرتبط:

گیاهان شفا بخش

گیاه کاسنی، گیاه همه كاره!

جعفری،‌ خوشبو کننده نفس

ترکیبات و فواید آلوئه‌ورا

گزارش تصویری: جشنواره گل؛ فلوریدا

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن