تبیان، دستیار زندگی
آیا دقت کرده اید وقتی که احساس خوبی درباره خود دارید، دیگران هم بهتر از همیشه به نظر می‌رسند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خود را به بهشت برسانید


آیا دقت کرده اید وقتی که احساس خوبی درباره خود دارید، دیگران هم بهتر از همیشه به نظر می‌رسند؟ جهان بازتاب و عکس العمل رفتار خود ماست، وقتی از خودمان بیزاریم از همه بیزاریم و وقتی به همین که هستیم عشق می‌ورزیم، تمام جهان در نظرمان دوست داشتنی است.

احساس خوبی داشتن

تمام شورها، شوق ها و لذایذ بهشت زندگی منتظر کسانی است که با تلاش و تفکر و مقاومت، خود را به این بهشت می‌رسانند.

بهشت در نزدیکی ماست ولی فقط برای کسانی متجلی می‌شود که دلشان ناب و بی غش باشد. این افراد دلیر و امیدوار زندگی می‌کنند تا همیشه شاد و بانشاط باشند و از زندگی بهره مند شوند، درست است که گفته اند: «زندگی به یک شب تار می‌ماند، باید چراغ خود را به دست خود بیفروزیم و زندگی خود را روشن کنیم.»

چرا فکر و اندیشه این همه مهم و ارزشمند است؟

در حقیقت ، همه چیز از افکار و ذهن انسان سرچشمه می گیرد ؛ یعنی ، انسان ساخته و پرداخته افکار خویش است ؛ انسان همان است که فکر می کند ( .... ای برادر تو همه اندیشه ای .... ) این ذهن ماست که از ما انسانی موفق و قوی می سازد ، یا برعکس آن عمل می کند ، شگفتی در اینجاست که ( ضمیر ناخودآگاه ) بین اندیشه های سازنده و زیانبار ، تفاوتی قایل نشده و برای شکوفایی هر یک از آنها ، انرژی مساوی به کار می برد ! این ما هستیم که ( به طور خودکار ) تصمیم می گیریم از مسائل چگونه برداشت کنیم و دیگران را چگونه ببینیم ! در واقع هر کسی با ذهنیت خود ، واقعیت های خویش را می سازد .

روانشناسان معتقد هستند که : اندیشه ها و پندارهای ماست که کیفیت زندگی ما را می سازد ، با اندیشه های مثبت است که توانمندی ها ، اعتماد به نفس و خود باوری ها قویا بالا می رود ، در حالی که با افکار منفی ، ناتوانی ها ، حقارت و خود کم بینی ها ، درماندگی هایمان تشدید گردیده و در نتیجه بسیاری از امراض روحی و جسمی نصیب مان می شود .

اکثر مردم بدون این که خود متوجه باشند ، با تکرار اندیشه های مخرب ، انرژی های خود را بر ضد خویش به کار برده و سبب بدبختی های خود می شوند !

نکته شگفت انگیز اینجاست که وقتی منفی اندیش باشیم ، از هر حادثه حتی از موفقیت ها ـ ندانسته و ناآگاهانه ـ برداشت های ناصواب و منفی کرده و به راحتی افکار منفی در ذهن مان جای می گیرند ،... اما جنبه های مثبت را می بایست با تلقین به افکار تزریق کرد . وقتی اندیشه های منفی را در سر داریم ، آنها را خواسته یا ناخواسته در هر روز چندهزار مرتبه تکرار می کنیم ، در نهایت : تمام بخش تولید فکر را تحت نظارت خود می گیرند و به مجموعه افکارمان ، ماهیتی منفی می دهند .

با این روند ، بدون اینکه بخواهیم و ندانسته ، بخش عظیمی از توانایی های ( بالفعل و بالقوه ) خود را ناتوان ساخته و بیهوده هدر می دهیم ... در حقیقت با منفی اندیشی و منفی بافی و تکرار آن در ذهن ، انرژی و نیروی خود را در تخریب خویش و دیگران به کار برده و زندگی را برای خود و دیگران زهرآگین می سازیم ...

انسان های مصمم قادر هستند : با استفاده از عقاید و افکار مثبت و سازنده و با تلقین و تاکید بر آنها ؛ با پرسش های مثبت از خود ؛ با تجسم و تصورات ذهنی مثبت و ... باورهای جدید مورد نظر خود را در « ضمیر ناخودآگاه » مستقر نمایند ؛ با تغییر باورها ، افکار و اندیشه های جدید ، احساساتمان دگرگون شده و کردارمان نیز تغییر می یابد .

افكار مخرب موجب رنج و ناراحتی فرد شده، زمان و انرژی زیادی از او را به خود اختصاص می‌دهند و از همه مهم‌تر این كه با زندگی روزانه، كار و روابط اجتماعی فرد تداخل می‌كنند

رهایی از افكار ناخواسته

شاید برای شما هم زمانی پیش آمده كه آرزو كنید كاش قادر بودید به موضوعی غیر از آنچه الان در ذهن شماست، فكر كنید. شاید آنچه ذهن‌تان را مشغول كرده موضوع مهمی مانند بدهی یا بیماری باشد، شاید هم موضوعی خنده‌دار یا خاطره‌ای مربوط به دوران كودكی. حتی ممكن است این فكر در مورد ترانه‌ای خاص باشد كه در ذهنتان افتاده و بیرون نمی‌رود. تفاوتی نمی‌كند، هر چه بیشتر سعی می‌كنید، كمتر موفق می‌شوید.

افكار ناخواسته و دائمی، الگوهای فكری اغلب بدون معنی، تكراری و ناراحت‌كننده‌ای هستند كه ذهن را ناتوان كرده و غلبه بر آنها نیز كاری بسیار مشكل است، چراكه فكری خاص در مغز ما شكل می‌گیرد و نمی‌توانیم از آن خلاص شویم. این افكار مخرب می‌توانند ظرفیت و توانایی ما را كاهش دهند.

افكار مخرب موجب رنج و ناراحتی فرد شده، زمان و انرژی زیادی از او را به خود اختصاص می‌دهند و از همه مهم‌تر این كه با زندگی روزانه، كار و روابط اجتماعی فرد تداخل می‌كنند.

افكار ناخواسته همچنین می‌توانند فرد را نگران و افسرده كنند و او را از لذت‌های زندگی باز دارند. این افكار حتی بر احساسات او نیز تاثیر می‌گذارند. پس باید تلاش كنیم كه با متوقف كردن این گونه فكرها، حس بهتری را تجربه كنیم.

بیشتر مردم برای بیرون كردن افكاری از این دست، ناخواسته مبارزه می‌كنند؛ تلاشی برای مخفی كردن اختلال و نه درمان آن، اما با چنین روشی نمی‌توان جلوی هجوم این نوع افكار را گرفت.

فکر کردن

تا به حال دقت كرده‌اید هر چه بیشتر سعی می‌كنیم كه فكری را متوقف كنیم، فراموش كردن یا خلاص شدن از آن سخت‌تر می‌شود؟ وقتی در برابر افكار ناخواسته قرار می‌گیریم باید مثل خودشان به مقابله با آنها برویم. یكی از روان‌شناسان دانشگاه هاروارد می‌گوید: شما تنها كسی نیستید كه این احساسات را تجربه می‌كنید. تحقیقات نشان داده است تلاش سخت و زیاد برای این كه به چیز خاصی فكر نكنیم تقریبا ضمانتی برای فكر كردن همیشگی به آن موضوع است.

اما با منحرف كردن افكارتان از شر آنها رها شوید:

تماشای فیلم: چاره این است كه به تماشای فیلمی بنشینید كه آن افكار را تداعی نكنند.

ورزش: ورزش‌هایی كه ذهن و بدن را همزمان درگیر می‌كنند می‌توانند ذهن را از این افكار ناخواسته و منفی رها كنند. بدمینتون، بسكتبال، بولینگ و... به شما كمك خواهند كرد تا انرژی و فكر خود را جای دیگر متمركز كنید.

مطالعه: خواندن كتاب، مجله یا حتی برچسب روی شیشه مربای صبحانه كمك بزرگی برای حذف افكار ناخواسته است.

پیاده‌روی: طبیعت برای رهایی از افكار، فوق العاده است. درختان بلند، هوای تازه و صدای پرندگان تاثیری آرام‌بخش و تسكین‌دهنده دارند. در فضای آزاد فرصتی برای مثبت فكر كردن دارید.

ذهن را از نگرانی پاك كنید

اغلب اوقات این گونه افكار به واسطه استرس ایجاد می‌شوند، فكرهایی مانند داشتن قرض و عقب افتادن وام. خوب است كه به فكر نیازهای خود باشیم، اما نه به نحوی كه با امور روزانه تداخل كند. پس به یاد داشته باشید نگرانی و تشویش هیچ وقت راه‌حل مناسبی برای كسب موفقیت در امور مختلف زندگی نیست؛ در حالی كه تفكر مثبت و انضباط شخصی می‌تواند برای غلبه بر نگرانی به شما كمك كند.

نوشتن

نوشتن شیوه‌ای مناسب برای رهایی از این وضع است. نوشتن اتفاقات روزانه آرام‌كننده خواهد بود اگر به نوشتن به عنوان شیوه‌ای برای انتقال افكار از ذهن روی كاغذ نگاه كنید. این شیوه بخصوص در مورد خاطرات بد گذشته مفید است. هر زمان كه در مورد این افكار می‌نویسید، راحت و آزاد این كار را انجام دهید. فقط به فكر بیان احساسات خود باشید نه این كه تحت تاثیر آنها قرار گیرید.

وقتی اندیشه های منفی را در سر داریم ، آنها را خواسته یا ناخواسته در هر روز چندهزار مرتبه تکرار می کنیم ، در نهایت : تمام بخش تولید فکر را تحت نظارت خود می گیرند و به مجموعه افکارمان ، ماهیتی منفی می دهند

با عزمی راسخ و با تلاش و پیگیری پایان ناپذیر ، می توانیم افکار مثبت ، نیرو بخش و سازنده را ، آگاهانه جایگزین اندیشه های منفی و مخرب ،.... نشاط و شادابی را به جای افسردگی و پریشان حالی ،... تندرستی و سلامتی را به جای ناخوشی و بیماری ،... موفقیت و پیروزی را به جای شکست و ناکامی ،... آرامش باطنی واقعی را به جای دلهره و نگرانی ،... گذاشت و عفو و بزرگواری را جایگزین تنگ نظری و انتقام و حسادت بسازیم .

فرآوری: نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: آکاایران/پرشین وی/زیبا وب

مطالب مرتبط:

ام اس، پایان راه نیست!

کپسول تقویتی برای اعتماد به نفس

جادویی به نام بزرگ‌اندیشی

سوپرمن‌های زندگی

به سمت موفقیت بروید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.