تبیان، دستیار زندگی
قدیمی ترها همیشه به زوج های جوان سفارش می کردند که یار گرمابه و گلستان هم باشید. شاید این حرف به ظاهر ساده بود اما معنای مهمی در بطن آن وجود داشت. معنایی که عدم وجود آن، موجب بروز اختلافات و کدورتها است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یارگرمابه و گلستان هم باشید


قدیمی ترها همیشه به زوج های جوان سفارش می کردند که یار گرمابه و گلستان هم باشید. شاید این حرف به ظاهر ساده بود اما معنای مهمی در بطن آن وجود داشت. معنایی که عدم وجود آن، موجب بروز اختلافات و کدورتها است.

یارگرمابه و کلستان هم باشید

بحث از روابط زوجین، موضوعی است که همواره باید به آن پرداخت و درباره آن اندیشید. این یک مسئله مهم است که یک زوج بتوانند زندگی آرام و مسالمت آمیزی داشته باشند که عشق و محبت در لحظه لحظه آن جریان داشته باشد. اما چطور می توان به این مهم دست پیدا کرد.

قدیمی ترها همیشه به زوج های جوان سفارش می کردند که یار گرمابه و گلستان هم باشید. شاید این حرف به ظاهر ساده بود اما معنای مهمی در بطن آن وجود داشت. معنایی که عدم وجود آن، موجب بروز اختلافات و کدورتها است.

آن دسته از زوجین که یار گرمابه و گلستان یکدیگر هستند در سختی ها و مشکلات حامی هم هستند و در شادیها و خوشی ها، دوشادوش هم هستند و اصلا معنای این عبارت همین است. مسلما چنین زوج هایی، به حدی به یکدیگر نزدیک می شوند و وابستگی روحی پیدا می کنند که می توان گفت، فاصله ای میان آنها وجود ندارد. همین امر موجب می شود تا با طیب خاطر و با عشقی واقعی، پذیرای سختیها و مشکلات یکدیگر باشند و در چنین شرایطی یکدیگر را تنها نگذارند و هر چه در توان دارند انجام دهند. چرا که امیدوارند تا روزی از راه رسد که سختی ها پایان یابد و به روزهای راحتی رسند و در کنار هم از آن لذت برند. اما برای دستیابی به چنین حالتی چه باید کرد و چگونه باید زندگی کرد؟

یک نکته کلیدی و مهم در روابط زوجین این است که با یکدیگر تبادل کلام و گفتگو داشته باشند. اهمیت این موضوع به حدی است که تحقیقات و پژوهش های زیادی در این باره صورت گرفته است.

تحقیقاتی که از زوج های جوانی صورت گرفته که در سالهای اول زندگی، طلاق را تجربه کرده اند. جالب اینجاست که همه دلایل ذکر شده در رابطه با دلیل طلاق ها به همین موضوع مربوط می شد.موضوع گفتگوی میان زوجین. این یعنی اغلب زن و شوهرها، مهارت حرف زدن با یکدیگر را ندارند و یا به دنبال کسب آن هم نیستند و تلاشی در این زمینه نمی کنند.

نقص در تبادل کلام و دیالوگ های موجود میان همسران و اصولا میزان پائین گفتگو میان آنها، موجب ایجاد فاصله بین زن و مرد می شود. یکی از دلایل این مسئله، مشغله های خاص و بعضا کاذبی است که زن و مرد برای خود ساخته اند. مثلا مشغولیت خانم به امور خانه داری و آشپزی و فعالیت هایی از قبیل تماشای تلویزیون و خواندن روزنامه برای آقایان، از جمله کارهایی است که ممکن است ضرورتی در زندگی نداشته باشند اما به عنوان فعالیتهای فراغتی انجام می شوند در حالیکه می توان به جای این کارها، فرصتی برای گپ و گفتگوی صمیمانه در خانواده پرداخت. بسیاری از تحقیقات و تجربه زندگی های مشترک زیادی حاکی از این است که حرف نزدن زوجین با یکدیگر موجب انقطاع رابطه آنها می شود.

البته نکته مهم دیگری هم در اینجا وجود دارد و آن مربوط به نحوه حرف زدن زوج ها می شود. اصولا کم نیستند افرادی که همواره در حرف زدن و برقراری ارتباط و انتقال مفهوم مورد نظر خود، به دیگران، با مشکلاتی مواجه هستند. یعنی نمی توانند و یا بلد نیستند که چگونه خواسته خود و مقصود خود را در قالب کلمات، به دیگران منتقل کنند. همین امر موجب بروز مشکلات می شود و چنین افرادی همیشه از این ناتوانی رنج می برند. هرچند این مسئله را می توان با کسب اطلاعات، آگاهی و ممارست های حساب شده، اصلاح کرد.

گه گاهی هم بد نیست که به این موضوع بیندیشیم که حرف دل را باید صادقانه و به سادگی بیان کرد و سادگی و صداقت همیشه زیبا و دوست داشتنی است و ثمرات خوب و ارزشمندی را به دنبال دارد

مهم این است که یک فرزند به دنبال یادگیری مهارتی برای حرف زدن با والدین اش باشد و یا والدین برای درک زبان بچه ها، به دنبال کسب مهارتی نوین باشند و از همه مهمتر اینکه یک زن و مرد که تشکیل زندگی مشترک داده اند، بدانند که در موقعیت های مختلف زندگی، با چه لحن و زبانی با یکدیگر سخن بگویند تا روابط آنها کمترین آسیب را متحمل نشود. اما به طور کلی این موضوع هم نباید مانع از این باشد که زوجین از بیان دلخوریها و ناراحتی های احتمالی و حتی شادیهایشان برای یکدیگر، سرباز بزنند. به هر حال با تکرار یک عمل می توان به این نتیجه رسید که چگونه می توان بهترین روش و راهکار را پیدا کرد. آنچه برای هر انسانی ضروری به نظر می رسد این است که جرات و جسارت به موقع از خود نشان دهد و بداند که این توانایی را دارد که هر چیزی را بیاموزد و یاد بگیرد. گه گاهی هم بد نیست که به این موضوع بیندیشیم که حرف دل را باید صادقانه و به سادگی بیان کرد و سادگی و صداقت همیشه زیبا و دوست داشتنی است و ثمرات خوب و ارزشمندی را به دنبال دارد. پس برای به دست آوردن همه خوبیها تلاش کنید و مطمئن باشید که هر قدمی که در راستای بهبود روابط تان در زندگی مشترک برمی دارید، عملی ارزشمند و شایسته را انجام داده اید.

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

در کنار همسری منزوی و تنها

ازدواج موفق، نوش دارویی موثر

برای گذر از تعارض‌ صبور باشید!

قوانین طلایی عذر خواهی از همسر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.